tröskelkomp på BSK 2011?

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Michael Carl

Re: tröskelkomp på BSK 2011?

Inlägg av Michael Carl »

Skulle tro att det blir ungefär samma arrangörer som tidigare år.

Personligen är jag inte förtjust i tröskelkomp, så jag är skeptisk, men det är värt att diskutera.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Michael Carl skrev:Skulle tro att det blir ungefär samma arrangörer som tidigare år.

Personligen är jag inte förtjust i tröskelkomp, så jag är skeptisk, men det är värt att diskutera.
Vad är det för fel på tröskelkomp? tycker att det är bästa kompformen om man ska ha komp i en turnering. Det är det mest rättvisa sättet att spel på eller har jag fel?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Tadaotoko skrev:
Michael Carl skrev:Skulle tro att det blir ungefär samma arrangörer som tidigare år.

Vad är det för fel på tröskelkomp? tycker att det är bästa kompformen om man ska ha komp i en turnering. Det är det mest rättvisa sättet att spel på eller har jag fel?
Varför skulle det vara "rättvisare" än någon annan form av komp?

Tröskelkomp är smidigt, och har man en för hela laget får folk fortfarande möjlighet att spela lite blandade listor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Bronson

Inlägg av Bronson »

Tröskelkompen är inte alls nå rättvisare än "vanlig" komp. Tycker nog snarare tvärtom att den slår mer eller mindre hårt mot vissa codexar beroende på vilket steg en turnering kör med. Men i en lagturnering så kan man sudda ut det och nyttja en codex som kanske hellre skall köras på lite högre komp så kan en annan codex köra på lägre som kanske passar den bättre som kompensation. Har bara vart på ett BSK och det va senast och jag tycker det systemet funkade utmärkt. Dock vill jag inte påstå att tröskel skulle vara sämre men det verkar funka bra som det är i alla fall :)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

DHettNeck skrev:
Tadaotoko skrev:

Tröskelkomp är smidigt, och har man en för hela laget får folk fortfarande möjlighet att spela lite blandade listor.
Det jag tycker är rättvisare i jämförelse med subjektiv och för att inte tala om aktiv komp är att man kan i förhand se vilka förutsättningar man har inför turneringen. Tycker det är mycket mer rättvist att veta i förväg vad som gäller istället förr att försöka lura domarna till att tycka att din lista är snällare än vad den är och sedan inte veta vilken komp man får innan man kommer till turneringen/är försent att ändra. När det kommer till aktiv komp så medför det möjligheten till att satsa på en draw och ändå vinna matchen med komskystering. Att ens möjligheten finns tycker jag är fel. De bästa och roligaste matcherna blir det om man har gämna listor som möter varandra. Matchen blir inte roligare av att resultatet justeras i efterhand då är det bättre med tröskelkomp så att man får möta listor som är typ lika hårda.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Kompfritt!!! GOGO inga mallar eller domare att utnyttja/lura.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

Tadaotoko skrev:
DHettNeck skrev:
Tadaotoko skrev:

Det jag tycker är rättvisare i jämförelse med subjektiv och för att inte tala om aktiv komp är att man kan i förhand se vilka förutsättningar man har inför turneringen. Tycker det är mycket mer rättvist att veta i förväg vad som gäller istället förr att försöka lura domarna till att tycka att din lista är snällare än vad den är och sedan inte veta vilken komp man får innan man kommer till turneringen/är försent att ändra. När det kommer till aktiv komp så medför det möjligheten till att satsa på en draw och ändå vinna matchen med komskystering. Att ens möjligheten finns tycker jag är fel. De bästa och roligaste matcherna blir det om man har gämna listor som möter varandra. Matchen blir inte roligare av att resultatet justeras i efterhand då är det bättre med tröskelkomp så att man får möta listor som är typ lika hårda.
Fast nu jämför du subjektiv komp mot mallkomp med tröskel, inte två varianter av mallkomp.

the godfather

Inlägg av the godfather »

jag slipper gärna en "lagkomphöjararme".
det skulle vara otroligt tråkigt att se någon i laget höja sig till tråkighetens max, bara för att de andra ska få in en lash och battlepsykers.

därför inte bara lagkomp som jeppa ber om, utan även enskild komp.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

daskad

Inlägg av daskad »

Skulliz skrev:Kompfritt!!! GOGO inga mallar eller domare att utnyttja/lura.

VVK, Våga Vägra Komp, okompat 4 life
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

the godfather skrev:jag slipper gärna en "lagkomphöjararme".
det skulle vara otroligt tråkigt att se någon i laget höja sig till tråkighetens max, bara för att de andra ska få in en lash och battlepsykers.

därför inte bara lagkomp som jeppa ber om, utan även enskild komp.
Om det blir tröskelkomp, så kommer det även bli tröskel på de enskilda arméerna.

Låst