Komp/Restriktioner på Touren?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Komp/Restriktioner på Touren?

Inlägg av Tadaotoko »

Jocke Rapp skrev:
Snot skrev:Jag föreslår LBK mall med max -1, då får alla ha sin en hårda balla grej.
Fast det där är ju samma som okompat för åtminstone hälften av alla arméer. Jag tycker att inga minus är rätt fräckt, då kan man se hela mallen som en ban-lista och man kan göra ganska hårda listor som inte är ott.

Tadaotoko: Jag har då aldrig hört talas om någon turnering där vinnaren förlorat alla matcher och jag kan inte se hur det skulle vara möjligt. Och även om kompfritt är ett alternativ så finns inte kompen med som ett handikapp för dåliga spelare, den är till för att förhindra de tråkigaste listtyperna och uppmuntra till att tänka till lite när man bygger sina listor. I mitt tycke är ofta de bästa/ostigaste listorna med varje armé också de tråkigaste att möta.
Tycker att det tråkigaste att möta är en lista som inte är på samma nivå som sin egen (för snäll/för hård), sen att komp aldrig kan vara 100% rättvist gör att inte alla listor och inte alla kodexar med samma komp är lika bra vilket gör att man ibland möter för snälla/för hårda listor.

Men för att gå till aktiv komp så bidrar det till att man kan möta vilka listor som helst. Bara för att resultatet justeras i slutet blir ju inte matchen roligare. Sen till det som är hemskt med aktiv komp är att det finns en möjlighet att vinna en hel turnering utan att egentligen vinna en enda match. Jag vet att det aldrig har hänt men att det i teorin är möjligt med aktiv kom tycker jag talar ganska mycket emot det systemet. Desto fler turneringar med subjektiv komp som spelas desto större skans att detta blir verklighet en dag.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tror på någon typ av tröskelkomp, som utmanar listbyggandet. Listbyggandet är en viktig del av spelet och jag tycker att man borde göra det lite mer intressant genom att inte spela okompat.

Aktiv komp tror jag inte är passande på denna "nivån", aktiv komps största fördel är ju att ge en teoretisk vinstchans till mindre erfarna spelare som inte kan spela med det bästa då de inte äger rätt modeller (eller inte vill spela med "rätt" modeller för de inte passar in i tema/fluff) och jag tror inte det är ett problem här.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Givet okompat, spelet ska ju spelas i sin renaste form i the grand finale!

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Subjektiv komp 1-whipe som sätts av en oberoende panel. Jag skulle hata att se touren vinnas av nån one-trick pony.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

egge

Inlägg av egge »

Jag tror nog att någon kompgräns är vettigast. En som inte är satt i tidigare turneringar. Säg komp 40 på 2000 poäng. Då blir det inte helt självklart vad man skall ta i sin lista istället för att köra "RydCon igen/Fantasia igen" -upplägg i form utav okompat. På 2000 poäng kan man också välja hårda saker och köpa upp kompen med de sämre och ger helt klart störst variation på listorna, tror jag. Då krävs det nytänkta och genomtänkta listor för att spela i turneringen istället för "vi tar det vi alltid tar".

Genom att köra på okompat eller någon lägre gräns eller med aktiv komp kommer ni teoretiskt gynna de som kom bra till i just det läget/turneringen. Så ett nytt upplägg i form av 2k poäng och gräns komp på 40 så har ni ett nytt läge som kräver nytänk och faktiskt inte garanterat gynnar de nya codexen. "Aha...du kvalificerade dig med Demoner/Tau där, ja. I en turnering där komp är viktigt? Synd att vi kör okompat - vi har valt ett upplägg som tvingar dig att antingen byta armé eller så kommer du förlora. Spelar du Space wolfs/Grey knights/Blood angels/IG och har kvalificerat dig med den armén? Välkommen till en turnering där vi vet att du har ett försprång innan vi ens startat turneringen".

2k poäng. Komp 40 gräns. Nytt, tvingar nytänk och alla arméer bör kunna tävla. Alla sorters restriktioner gynnar bara ovanstående arméer ändå, subjektiv komp är jobbigt att få till bra, aktivkomp kan också vara bökig och brukar ändå gynna de med lägre komp så en ny gräns är perfekt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Bengtsson den yngre skrev:Subjektiv komp 1-whipe som sätts av en oberoende panel. Jag skulle hata att se touren vinnas av nån one-trick pony.
Med samma argument skulle jag hata att se någon bajs-lol-armé som fått lite för hög subjektiv komp, vinna sig till titeln på små-segrar och draws.

Men å andra sidan är inte jag bra nog för att vara kvalificerad så det är möjligt att jag bara ska hålla käft (:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

egge skrev:Nytt, spännande och kul idé
Låter sjukt kul, nu ska jag kvala på SSK för tusan :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Kan vi inte bara kramas och dricka bärs?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Asplund skrev:Kan vi inte bara kramas och dricka bärs?
Vem vinner? Den med högst promille eller den som spyr sist?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Blom

Inlägg av Blom »

Asplund skrev:Kan vi inte bara kramas och dricka bärs?
+1 vi kan göra det!
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Skriv svar