Komp/Restriktioner på Touren?

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Nu när det bara är sisådär 5 månader kvar till finalen på Touren så förstår jag att folk (Daniel Hesselberg...?) vill börja fila på listor redan nu och planera sin ost i god tid. Dom flesta delarna av upplägget är jag rätt klar med, det kommer bli 1750p och missions kommer bli en blandning av uppdrag från olika delar av landet. Det praktiska på plats kommer vi få ovärderlig hjälp med av Dansk&Frans samt Snot.

Det som däremot inte är bestämt är restriktionsupplägget och här behöver jag lite hjälp. Jag vill helst inte att det här ska urarta till ett flame-war om komp och okompat, men kom gärna med genomtänkta åsikter och förslag. Det kommer inte att bli en omröstning utan vi som arrangerar kommer att välja ett lämpligt upplägg och meddela det i god tid, men det är ändå kul med åsikter.
Jag tycker personligen inte att aktiv komp passar in, utan vill hellre ha någon form av tröskel, men hur tröskel ska se ut vet jag inte.
Kanske kompmallen med en gräns (25, 40 eller något annat). Kanske LBK-mallen med en gräns (man får inte ha några minus alls). Kanske bara kompfritt rakt av.

Give me your best shots!

Användarvisningsbild
kombat

Re: Komp/Restriktioner på Touren?

Inlägg av kombat »

kompfritt!!

Låt osten flöda när de bästa ska kriga mot varandra.

Blom

Inlägg av Blom »

kan det inte vara idé att se vad upplägget på dem turneringar som vart med Touren har,

Defcon - tröskel 25
Gothcon - sug. komp
Lincon - tröskel 25
FF vår/höst - komp fritt
Ryd - komp fritt, med sug. komp
SSK - aktiv komp (kommer inte ihåg spammet)

Så igentligen borde det väll vara okompat, men kan personligen skulle nog föredra en tröskel.

Alternativt låta alla köra samma armé dem kvalitera sig med. Så jag får spela 2000 och alla andra 1750 :roll: ... Eller inte.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

En blandning av tröskel 25 och den ökända "sug. komp" verkar vara lämpligt.
Inte den blekaste aning hur det skulle kunna implementeras.

Men håller med om att en komp som på något sätt speglar kvalturneringarnas förutsättningar kan vara lämpligt.

Vad händer om det är aktiv komp i vissa turneringsrundor och tröskel/okomp i andra?
Bara lotto och knas?

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Om det nu är de bästa som möts borde det väll inte spela roll vilken lista man spelar? Många har ju blandade åsikter om vad som är en hård lista och vissa tycker ju att det är bättre att spela en sämre lista med skitenheter för att kunna ha större valmöjligheter och därför vinna över en bättre lista. Samtidigt finns de de som bara tar det bästa och bajsar ut vilket vissa tycker ger en statisk spelstil vilket är väldigt dåligt om man inte har tur med lottningen. Då folk har så olika åsikter om vad som är en bra lista och vad som inte är det vore det väll bara rätt att låta de som deltar i turneringen själva välja vad de tycker är bäst och låta dem spela med det. Plus att så länge man inte har en skitlista utan bara en som är lite sämre än motståndaren så ska det inte spela någon roll egentligen då den skickligare spelaren ändå kommer att vinna. Därför förespråkar jag att det inte ska vara några komprestrektioner på denna turnering då alla spelar borde ta detta som en seriös tävling. Man kommer inte häller möta några nybörjare som inte vet hur man bygger en bra lista och kunna plocka lätta poäng på att möta n00bs med n00b listor.

För att sammanfatta tycker jag att syftet med komp inte borde behövas då de "bästa" i Sverige möts. Alla borde ligga på en sådan nivå att de spelar med de det själva tycker är den bästa listan till det lag de valt att spela och sedan är det ju bara skicklighet både i listbyggande och spelande som kommer avgöra matchen och inte hur bra man optat kompmallen för att kunna göra så arg lista som möjligt på den tröskel som utsätts som den annars kommer bli.

Att ha sug. komp tycker jag är en super dålig ide då detta lätt kan utnyttjas till att bygga högkomplistor som är väldigt defensiva och som kan ta vissa saker. Möter man då en arg arme kan man bara spela på en draw och vinna ändå med hjälp av sug. komp.

Eller tycker folk att man i teorin ska kunna vinna hela Touren utan att vinna en enda match tack vare aktiv komp?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Tadaotoko skrev:För att sammanfatta tycker jag att syftet med komp inte borde behövas då de "bästa" i Sverige möts.
Eftersom kvalturneringarna har varit en blandning av olika former av komp med olika mycket utfall på resultaten så har detta "bästa" uppmätts på väldigt olika sätt i de olika kvalturneringarna.
Det är inte nödvändigtvis så att okompat är bäst eller rättvisast tävlingsformat bara för att Stelek tycker allt annat är att förstöra spelet.

Dock så är jag övertygad om att alla närvarande är kapabla att anpassa sig efter det givna formatet, så varken okompat eller väldigt aktivt kompat lär vara särskilt orättvist mot särskilt många av deltagarna.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag föreslår LBK mall med max -1, då får alla ha sin en hårda balla grej.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

speedfreek skrev:
Tadaotoko skrev:För att sammanfatta tycker jag att syftet med komp inte borde behövas då de "bästa" i Sverige möts.
Eftersom kvalturneringarna har varit en blandning av olika former av komp med olika mycket utfall på resultaten så har detta "bästa" uppmätts på väldigt olika sätt i de olika kvalturneringarna.
Det är inte nödvändigtvis så att okompat är bäst eller rättvisast tävlingsformat bara för att Stelek tycker allt annat är att förstöra spelet.

Dock så är jag övertygad om att alla närvarande är kapabla att anpassa sig efter det givna formatet, så varken okompat eller väldigt aktivt kompat lär vara särskilt orättvist mot särskilt många av deltagarna.
Så du tycker att man ska kunna förlora alla matcher men vinna Touren ändå?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Tadaotoko skrev:
speedfreek skrev:

Så du tycker att man ska kunna förlora alla matcher men vinna Touren ändå?
Det tror jag knappast man kommer komma :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Snot skrev:Jag föreslår LBK mall med max -1, då får alla ha sin en hårda balla grej.
Fast det där är ju samma som okompat för åtminstone hälften av alla arméer. Jag tycker att inga minus är rätt fräckt, då kan man se hela mallen som en ban-lista och man kan göra ganska hårda listor som inte är ott.

Tadaotoko: Jag har då aldrig hört talas om någon turnering där vinnaren förlorat alla matcher och jag kan inte se hur det skulle vara möjligt. Och även om kompfritt är ett alternativ så finns inte kompen med som ett handikapp för dåliga spelare, den är till för att förhindra de tråkigaste listtyperna och uppmuntra till att tänka till lite när man bygger sina listor. I mitt tycke är ofta de bästa/ostigaste listorna med varje armé också de tråkigaste att möta.

Skriv svar