Även om den inte går sönder så kan ju faktist orkerna hoppa ur bilen. I båda fallen förutsätter jag att man inte åkt flat out, för det är ganska ohälsosamt att krasha sin bil då.Snot skrev:Sen går den inte sönder, blir omringad, och sprängd i motståndarens runda
Nya Faq's ute för Orks, GK,SM, Rulebook
Re: Nya Faq's ute för Orks, GK,SM, Rulebook
Det låter som en sjukt obalancerad taktik som jag misstänker kommer att dominera turneringar totalt i flera år framöver. Den måste vi kompa ner rejält.Jocke Rapp skrev:Bra tänkt! Kommentarer, Ooan, GW?Mutt skrev:Eftersom Open topped nu är en vehicle type och får vara kvar, men alla upgrades förstörs så kan man ta en ard case till en looted wagon, ramma sönder denna och sedan assaulta ändå!
Jag skulle säga att det är fördelar som försvinner när fordonet sprängs, inte nackdelar.
Åker man i ett hårdtoppat fordon får man inte assaulta efter man disembarkat. Detta är ett straff man får redan i movement phase och därmed håller i sig i resten av turen.
Åker man i en LR Crusader däremot så gäller samma regel ända fram till Assault Phase, då bilens specialregel går in och modifierar grundregeln till modellernas fördel.
Oavsett vad som händer med modellen så är restriktionerna alltid där såvida det inte finns specialregler som säger annat.
Sedan förstår jag inte riktigt vad problemet är i detta fall. För att du ska kunna assaulta från en Land Raider efter att den rammat kräver det att den åker maximalt 6". Det ger en högsta styrka på 6, vilket inte kan skada den..
Åker man i ett hårdtoppat fordon får man inte assaulta efter man disembarkat. Detta är ett straff man får redan i movement phase och därmed håller i sig i resten av turen.
Åker man i en LR Crusader däremot så gäller samma regel ända fram till Assault Phase, då bilens specialregel går in och modifierar grundregeln till modellernas fördel.
Oavsett vad som händer med modellen så är restriktionerna alltid där såvida det inte finns specialregler som säger annat.
Sedan förstår jag inte riktigt vad problemet är i detta fall. För att du ska kunna assaulta från en Land Raider efter att den rammat kräver det att den åker maximalt 6". Det ger en högsta styrka på 6, vilket inte kan skada den..
Huh? vadå max 6" och vadå max S6. 4+1+2 som du räknar och det är ju 4+4+2=10 iom att man kan köra 12"?Seregon skrev: För att du ska kunna assaulta från en Land Raider efter att den rammat kräver det att den åker maximalt 6". Det ger en högsta styrka på 6, vilket inte kan skada den..
Fordon som inte är fast kan inte ramma 12" eftersom det är omöjligt för dem att stå exakt 12" innan ett annat fordon; styrkan blir därför max 8 för en Land Raider (4 för AV, 1 för Tank, 3 för hastighet) och kan inte förstöra Land Raidern.LillePer skrev:Huh? vadå max 6" och vadå max S6. 4+1+2 som du räknar och det är ju 4+4+2=10 iom att man kan köra 12"?Seregon skrev: För att du ska kunna assaulta från en Land Raider efter att den rammat kräver det att den åker maximalt 6". Det ger en högsta styrka på 6, vilket inte kan skada den..
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Om man dessutom vill assaulta, vilket jag förutsätter iom att man blir ledsen över att man inte får använda assault vehicle, får man bara +1 för hastighet enligt just samma princip som Katarsis beskriver ovan.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Vad snackar du om? Du är medveten om att man kan åka 12", hopppa ut och chargea va?Seregon skrev:Om man dessutom vill assaulta, vilket jag förutsätter iom att man blir ledsen över att man inte får använda assault vehicle, får man bara +1 för hastighet enligt just samma princip som Katarsis beskriver ovan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
fast nee? det kan man väll inte?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Varifrån har folk fått att man bara får åka 6" om man vill assaulta?
Blandar jag ihop det med 3rd eller 4th måhända? Så går det om man aldrig spelar med transportfordon..Mutt skrev:Varifrån har folk fått att man bara får åka 6" om man vill assaulta?