Nya Faq's ute för Orks, GK,SM, Rulebook

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Nya Faq's ute för Orks, GK,SM, Rulebook

Inlägg av Mortarion »

Mutt skrev:Angående att assaulta ur en oppen topped bil som crashar:
Det man inte kan använda är uppgrades eller special rules. Open topped är väl inget av det, utan funkar även om bilen pajjar?
Man kan assaulta ändå. Det är annorlunda än assault launchers. Assault launchers är en upgrade vars regler gäller i assault phase. Men när det är dags för assault existerar inte prylen som ger regeln längre. Alltså går den inte att använda (även om den fluffmässigt redan borde ha skjutit iväg sina granater).

Att kunna assaulta efter att ha hoppat ur ett open-topped fordon som rört sig är en allmän regel som inte hör till det specifika fordonet utan bara rör förutsättningarna att kunna assaulta, precis som att man måste ha fleet om man har sprungit eller liknande. Och förutsättningarna i regeln uppfylls fortfarande. Har man hoppat ut ur ett fordon? Ja. Då får man inte assaulta om inte fordonet var open-topped. Var det open-topped när man hoppade ur det? Ja. Alltså får man assaulta. Regeln existerar fortfarande trots att fordonet är dött.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag håller inte med. Om man inte får assaulta ur en trasaig assault vehicle så får man inte assaulta ur ett open topped vrak.

Eller menar du att man kan podda och assaulta om man lyckas ha sönder sin egen pod???

Notera att faqn nämner regeln assault vehicle och inte nåt om assault launchers..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nefrums skrev:
Mutt skrev:Angående att assaulta ur en oppen topped bil som crashar:
Det man inte kan använda är uppgrades eller special rules. Open topped är väl inget av det, utan funkar även om bilen pajjar?
och vad är open toped om inte en special rule?
Open topped är en vehicle type, inte en special rule.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:Space Marines har en attack i grund och dreads är "veteraner" med en extra och i detta fall även två närstridsvapen. Dreadem har 2(3) attacker i profilen.
Orker har två attacker i grund och dreads är "veteraner" med en extra och i detta fall även två närstridsvapen. Dreaden har 3 attacker i profilen.
Orken i dreaden är inte en "veteran", för hade han varit en nob hade han haft I3, alltså är det en vanlig boy :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Nefrums skrev:jag håller inte med. Om man inte får assaulta ur en trasaig assault vehicle så får man inte assaulta ur ett open topped vrak.

Eller menar du att man kan podda och assaulta om man lyckas ha sönder sin egen pod???

Notera att faqn nämner regeln assault vehicle och inte nåt om assault launchers..
Som Mutt säger så är open-topped en unit type och inte en specialregel. Om den regeln skulle upphöra gälla när fordonet förstörs så skulle pasagerarna i ta en S4 träff, eftersom det står i samma stycke att det bara blir en S3.

Rent RAW skulle man få assaulta ur en förstörd pod, men eftersom det inte ens går att RAW-tolka GW:s regler så kan man absolut inte RAW-tolka ett FAQ-svar till en så stor ändring.

Dock känns diskussionen rätt meningslös eftersom situationen att man förstör sitt eget fordon innan man skall assaulta i princip aldrig inträffar.

GLinus

Inlägg av GLinus »

speedfreek skrev:Inte jag heller, men det är ju helt knas om de plötsligt måste ta en gråtpaus för att deras kompisar smällde deras bil...
(känns mer logiskt när det gäller frag launchers, men ologiskt även när det gäller assault vehicle)
De har ju hoppat ur och släppt sargen för längesen...
Det kanske inte är så mycket gråtpaus som distraktion/chock av att bilen man just kom ur plötsligt exploderar med eldklot, splitter och annat skojsigt som resultat...
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Eftersom Open topped nu är en vehicle type och får vara kvar, men alla upgrades förstörs så kan man ta en ard case till en looted wagon, ramma sönder denna och sedan assaulta ändå!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Mutt skrev:Eftersom Open topped nu är en vehicle type och får vara kvar, men alla upgrades förstörs så kan man ta en ard case till en looted wagon, ramma sönder denna och sedan assaulta ändå!
Bra tänkt! Kommentarer, Ooan, GW? :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Mutt skrev:Eftersom Open topped nu är en vehicle type och får vara kvar, men alla upgrades förstörs så kan man ta en ard case till en looted wagon, ramma sönder denna och sedan assaulta ändå!
Nice!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Sen går den inte sönder, blir omringad, och sprängd i motståndarens runda :(
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar