Nya Faq's ute för Orks, GK,SM, Rulebook

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Seregon

Re: Nya Faq's ute för Orks, GK,SM, Rulebook

Inlägg av Seregon »

speedfreek skrev:Inte jag heller, men det är ju helt knas om de plötsligt måste ta en gråtpaus för att deras kompisar smällde deras bil...
(känns mer logiskt när det gäller frag launchers, men ologiskt även när det gäller assault vehicle)
De har ju hoppat ur och släppt sargen för längesen...
Iom att i detta fallet Land Raidern smäller i movement phase (när den rammar) så har passagerarna antingen:
1. Redan hoppat ur innan LR började röra på sig, och får alltså assaulta precis som vanligt.
2. Precis fått sitt fordon totalhavererat, och måste då släpa sig ut genom bråte och brinnande vrakdelar har av förståeliga skäl inte full koll på var fienden är, och får därför inte längre assaulta.

Gäller det en DE Raider så gäller samma sak om den skulle själv få för sig att ramma och gå sönder, men om man spränger den av eget skytte får man fortfarande assaulta iom att man redan lämnat fordonet.

Det är iaf min tolkning.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:Men varför gäller inte den vanliga regeln för två närstridsvapen?
Den gäller alla andra gubbar i spelet som inte är Tyranids.
För att walkers har egna regler för närstridsvapen. Uppe på det har ju dreaden redan 2 vapen och den bonusen inräknad ifall den skulle kunna få någon sådan. Gör inte en jeppa nu ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

speedfreek skrev:
Q: Several units have the option to include a named
character as a boss, are they added to the unit or, like a
nob, do they replace one of the existing boyz? (p99-
103)
A: They are added to the unit
Är det såhär man spelat hittills?
I Ork-codexen tycker jag att det är en vettig lösning med tanke på hur valet är utformat. Däremot i exempelvis Space Wolves står det uttryckligen att man ersätter en Wolf Guard med Arjac, så det går inte att tillämpa där.
Om det sedan är så man faktiskt har spelat orkerna eller ej har jag ingen aning om.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

DHettNeck skrev:
speedfreek skrev:Men varför gäller inte den vanliga regeln för två närstridsvapen?
Den gäller alla andra gubbar i spelet som inte är Tyranids.
För att walkers har egna regler för närstridsvapen. Uppe på det har ju dreaden redan 2 vapen och den bonusen inräknad ifall den skulle kunna få någon sådan. Gör inte en jeppa nu ;)
Andra dreads får bonus för två vapen.
jfr med Iornclad/Furioso:
Space Marines har en attack i grund och dreads är "veteraner" med en extra och i detta fall även två närstridsvapen. Dreadem har 2(3) attacker i profilen.
Orker har två attacker i grund och dreads är "veteraner" med en extra och i detta fall även två närstridsvapen. Dreaden har 3 attacker i profilen.

Jag håller snarare med Jeppa än tvärt om och tycker detta var en otydlighet innan, som inte är tydligare nu...

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

speedfreek skrev:Andra dreads får bonus för två vapen.
jfr med Iornclad/Furioso:
Space Marines har en attack i grund och dreads är "veteraner" med en extra och i detta fall även två närstridsvapen. Dreadem har 2(3) attacker i profilen.
Orker har två attacker i grund och dreads är "veteraner" med en extra och i detta fall även två närstridsvapen. Dreaden har 3 attacker i profilen.

Jag håller snarare med Jeppa än tvärt om och tycker detta var en otydlighet innan, som inte är tydligare nu...
Om jag tolkat det hela rätt, så tyckte Jeppa att dreads med två DCCW skulle få +2 attacker.
+1 för två vapen, och +1 för en extra DCCW utöver den första (vilket står under reglerna för DCCW).
Det SweFAQen sa var att dom inte får för extra vapen, utan bara DCCW bonusen. (rätta mig om jag har fel)

I fallet med Deff Dread så är det också en "dubbel" regel, eftersom regeln för extra attacker står under DCCW, men även i Deff Dread entryt (each additional DCCW...)
Om man tolkar det "fel" skulle du alltså få +2 attacker per extra DCCW. GWs FAQ sa precis att så inte är fallet.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Pär tycker det borde vara såhär... skrev:Deff Dread med 2 skjutvapen 2(3)
Deff Dread med skjutvapen och DCCW 3(4)
Deff Dread med 2 extra DCCW 4(5)
(och tror det är så Jeppa försöker säga att han tycker också)

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Jag tror att enda anledningen till att det står 2(3) A för Ironclad och Furisio är för att du kan byta ut något eller båda vapnena mot något annat, vilket skulle sänka antalet anfall. I fallet med Deff Dread kan du inte det.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det är en gammal diskunion som handlar om ork dreaden har 2 eller 3 attacker i grund, Jag hävdade att den hade 3 i grund eftersom det står det på dess profil, men konsensus var att den hade 2 i grund..

Men lite nya vettiga saker har de ju fått med i de nya faqerna, som att man inte får hoppa in med två enheter i samma transport samtidigt.... :roll:
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Angående att assaulta ur en oppen topped bil som crashar:
Det man inte kan använda är uppgrades eller special rules. Open topped är väl inget av det, utan funkar även om bilen pajjar?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Mutt skrev:Angående att assaulta ur en oppen topped bil som crashar:
Det man inte kan använda är uppgrades eller special rules. Open topped är väl inget av det, utan funkar även om bilen pajjar?
och vad är open toped om inte en special rule?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar