Combat Squads 2.0

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Excessus

Combat Squads 2.0

Inlägg av Excessus »

Först vill jag säga att jag vet att det finns en tråd om detta redan, men den är två år gammal så jag tänkte att jag skulle starta en ny för att skippa förvirring. Jag vet också att detta har diskuterats i en annan tråd innan, men minns inte riktigt vad folk kom fram till där eller vilken det var.

Jag spelar inte lojalist-marines själv, men när jag läste inlägget om combat squads i SWEFAQ:en så blev jag förvånad. Enligt den så ska man dela upp dem i deployment fasen(rätta mig om jag har fel) och kan välja att sätta en del av squaden i reserven.

Anledningen att jag blev förvånad är att jag tycker att det är ganska självklart vad som står i C:SM, dvs att man delar upp dem: "...when the unit is deployed.". Där står dock inget om att detta måste ske i deployment fasen.

Vilken är anledningen till regeltolkningen i SWEFAQ?

Hehe, sorry, jag är en nyfiken prick! :)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Snot

Re: Combat Squads 2.0

Inlägg av Snot »

att starta upp en ny skapar endast förvirring, jag skulle rekommendera att du bara läser den gamla, allt står där
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Sammanfattningsvis: Det blir smidigare såhär.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Snot skrev:att starta upp en ny skapar endast förvirring, jag skulle rekommendera att du bara läser den gamla, allt står där
Där står inte mycket som har att göra med FAQ:en, mestadels folk som tycker och gör tvärtom ser det ut som...
HeadWar skrev:Sammanfattningsvis: Det blir smidigare såhär.
Ok, fair enough, jag fick en förklaring! Tyckte det verkade helt ologiskt, men då jag inte spelar marines-som-vill-vara-ultramarines så har jag egentligen ingen aning vilket huvudbry det ger.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Den stora problemet med att följa regelboken här är att det är omöjligt att sätta en Razorback+combatsquad i reserven. Sen så får man fler valmöjligheter då man kan sätta ena femman på plan och andra femman i reserven.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Hmmm...det hade dock varit mer logiskt att bara tillåta den specialsituationen än att ändra combat-squads regeln helt och hållet...

Halvar

Inlägg av Halvar »

eller bara bita i det sura äpplet och ta en liten fjantig motgång.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Zurken skrev:Den stora problemet med att följa regelboken här är att det är omöjligt att sätta en Razorback+combatsquad i reserven. Sen så får man fler valmöjligheter då man kan sätta ena femman på plan och andra femman i reserven.
Enligt GW så är det ju meningen att det ska vara så. De har ju till och med faq som säger att det är så det ska va. Rent spontant tycker jag att det är fel att faq tvärt om vad gw har gjort. Eller ska vi faq att dreadknighten ska få S10? Det är ju lite samma sak.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Som Gonka (tror jag det var?) så elegant visade så är GWs FAQ-svar om drop pods och combat squads en tolkning av DA-reglerna för pods. Dessa regler har dock GW ändrat på, så det finns inte längre någon anledning att tolka som GWs FAQ (alltså INAT-FAQn) har gjort.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Det kan kanske nämnas att Swe-FAQ:ns tolkning kom långt innan GW:s FAQ. Förmodligen kommer Swe-FAQ:ns tolkning att ändras när det kommer en ny version. Tanken när den skrevs var inte att skriva om reglerna, utan snarare att få dem till vad GW menade. Idag ser situationen helt annorlunda ut.

Skriv svar