Mordrak+Grand Strategy

Regelfrågor och förslag på husregler
Rasmus

Mordrak+Grand Strategy

Inlägg av Rasmus »

Min undran: Kan man göra grand master Mordrak scoring (Eller scout/Counterattack osv..) med hjälp av grand strategy?

Grand Strategy säger:
Roll a D3 and choose that many infantry, jump infantry, monstroues creature or walker units in your army (but not models with the independent character special rule, Inquisitorial henchemen or Grand Master Mordraks unit of ghost knight
Grand Master Mordrak är inte Independent Character för övrigt.

Under Mordrak står följande att läsa:
An army that includes Mordrak can also incluse a unit of Ghost Knights. Ghost Knights also always have the Stealth special rule due to their spectral nature. Mordrak and the Ghost Knights form a unit, with Modrak acting as an upgrade character until such point as the Ghost Knights are slain, at which point he reverts to being a single-model unit in his own right.
Det jag tänker nu är att Mordrak på egen hand utan tvekan är ett giltigt mål för grand strategy, i och med att han inte är IC, och inte är en enhet Ghost Knights, och har definitionen "Infantry: Character". Det knepiga är när han köper sin enhet, är han fortfarande en egen enhet som "act as and upgrade chracter", eller gör "act as" att han numera klassas som en del av enheten och därför innefattas av deras förbud mot Grand strategy?

Relaterad fråga: Kan både Mordrak och hans enhet med Ghost Knights båda kasta varsin Psychic power, dvs dubbla hammerhands?

Edit: Insåg att allt detta kan falla på det simpla faktum att en enhet med definitionen "Infantry: Character" inte är samma sak som en "infantry unit"? Men varför skulle då Grand strategy behöva specificera bort enheter med IC regeln? Dessa är ju samtliga "Infantry: Character" samtidigt.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Halvar

Re: Mordrak+Grand Strategy

Inlägg av Halvar »

s40, ghostly bodyguard, tredje meningen första stycket. Ghost knights form a unit, with mordrak acting as an upgrade character until such point as the ghost knights are slain, at which point he reverts to being a single-model unit in his own right.

köper han ghost knights blir de automagiskt en enhet, inget man får välja alls. men så länge han inte köper ghost knights borde det väl funka kanske?
Ja' än't bittä'!

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Köper han ghost knights blir de automatiskt en enhet, där är jag med, inget snack om saken. Men jag tycker inte fallet är självklart att inte Mordrak ensam i squaden fortfarande ska kunna uppbära en GS.

Det är just definitionerna "form a unit" och "acting as" som jag inte riktigt är med på vad exakt de menar. Vi har alltså två skilda enheter, Mordrak och hans ghost knights. Betyder "form a unit" att Mordrak absorberas in a squaden och upphör att vara en egen enhet, eller är han fortfarande en egen enhet som bara råkar sitta fastklistrad i en annan med hjälp av en specialregel och uppbär alla för- och nackdelar med detta? Och "acting as", varför inte skriva "become a" eller liknande tydlig definition, just nu känner jag att det finns en del att fundera på där.

Sen kan man ju alltid fundera på RAI vs RAW som vanligt, men efter fallet med Dreadknightens händer vettefan ifall saker är så självklara längre.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Halvar

Inlägg av Halvar »

med tanke på hur hela codexen är skriven blir det väldigt svårt att tolka vad som var tänkt från början. för att ta ditt egna exempel av dreadknights så tog man bara halva dreadnought close combat weapons reglerna (istället för att bara ge den två helt vanliga close combat weapons.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det är helt uppenbart att han inte kan få någon GS när man har ghosts. Allt annat är att förvränga reglerna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Anton

Inlägg av Anton »

DHettNeck skrev:Jag tycker det är helt uppenbart att han inte kan få någon GS när man har ghosts. Allt annat är att förvränga reglerna.
+1.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Så köp en naken Mordrak och en Grand Master, så kan han vara hur scoring/outflanking som du vill...

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

speedfreek skrev:Så köp en naken Mordrak och en Grand Master, så kan han vara hur scoring/outflanking som du vill...
Eller så gör Mordrak sig själv scoring eftersom han är en Grand Master? :P

Skriv svar