vad tycker folk är en balanserad lista?
vad tycker folk är en balanserad lista?
Vad tycker folk är en balanserad lista egentligen? Enligt kompmallen ska en lista vara balanserad om den får komp 50 på 1500pts då borde en balanserad lista på 1750 ligga på typ 42 i komp. Frågan är hur folk tycker om detta. Själ tycker jag att en balanserad 1750 lista ligger runt komp 30 efter att kompmallen börjat kompa allt hårdare och hårdare. Men det är bara min åsikt.
Tycker tex att mellan 6 och 8 bilar är ganska balanserat i imperielistor vilket ger -27 till -39 i minus om man bara har transporter. Blir ytterligare mer om man har skyttebilar.
Så vad tycker folk är en balanserad lista enligt kompen?
Tycker tex att mellan 6 och 8 bilar är ganska balanserat i imperielistor vilket ger -27 till -39 i minus om man bara har transporter. Blir ytterligare mer om man har skyttebilar.
Så vad tycker folk är en balanserad lista enligt kompen?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Re: vad tycker folk är en balanserad lista?
Om jag ostar på ordentligt hamnar jag på typ 50, fick anstränga mig som attan för att komma ner i 40 till RTO i vintras, IW är inte lika bra som förr 
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
-
Gonka Koff
Jag tycker inte att balanserad är samma sak som medelkomp. Medelkomp betyder "normalhård" och balanserad betyder "bra mot alla typer av motstånd".
Annars tycker jag nog att 50 på 1500 och typ 40 på 1750 är normalt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Definera balanserad.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
+1Gonka Koff skrev:Jag tycker inte att balanserad är samma sak som medelkomp. Medelkomp betyder "normalhård" och balanserad betyder "bra mot alla typer av motstånd".
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Rent generellt är det svårt att säga att 42 är fel O_O så 42 är nog minsann balanserat 
42 är balanserat för en 1337-lista.
Som andra säger är balanserat ett luddigt kriterium. Men typ mellan 35 och 50 är väl en lagom snäll lista att spela om det är 1750p.
Som andra säger är balanserat ett luddigt kriterium. Men typ mellan 35 och 50 är väl en lagom snäll lista att spela om det är 1750p.
det var 40 för en 1750 förut men efter kompsänkningar så max 30 för en normalhård lista. Iaf för BA och SW. IG kommer in ganska hårt på 45 och sen har jag inte så stor koll.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Vad som är en balanserad lista har enligt mig ingenting med komp att göra (om inte då den råkar bli bortknullad av kompen). Jag tolkar det snarare som att du undrar vad en "normal hård" lista bör kompa. Enligt mig så skulle det vara kring 25. Det låg högre förr i tiden (när jag började spela typ 2010) men varje kompamall stramar åt mer och mer på de vettiga sakerna så många gånger känns det som att även en komp 25 lista är lite gimpad och trist att köra.
Å andra sidan finns det nog flera åsikter kring detta då det känns som att lågkomps listor i subjektiva turneringar är sämre än sina motsvarigheter i kompmallsklimat, så killarna som bedömer subjektivt har förmodligen en helt annan uppfattning mot mig om vad som är "normal hårt".
LoL känns som att idealet i sådana sammanhang är en bunt med footsloggande marines med Heavy Bolter Attack Bikes som enda support.... kul spel =)
Å andra sidan finns det nog flera åsikter kring detta då det känns som att lågkomps listor i subjektiva turneringar är sämre än sina motsvarigheter i kompmallsklimat, så killarna som bedömer subjektivt har förmodligen en helt annan uppfattning mot mig om vad som är "normal hårt".
LoL känns som att idealet i sådana sammanhang är en bunt med footsloggande marines med Heavy Bolter Attack Bikes som enda support.... kul spel =)
Eller så menar man "vad behövs för att jag ska vinna en turnering", och då skulle jag säga någonstans i spannet 25-75, om det är det vanliga upplägget med att halva kompskillnaden läggs på som modifikation i varje slag. De högkompade listorna kräver dock en lite annan spelstil än man kanske är van vid, ofta handlar det inte om att vinna, utan om att inte förlora.
Har man lägre komp kommer man antagligen inte att kunna komma upp i de poäng som bättre kompade listor med duktiga spelare får ihop, och har man högre har man antagligen en så vek lista att man inte kommer kunna ta tillräckligt många poäng för att kompskillnaden ska räcka hela vägen i mål.
(Det här är dock baserat på vilka komp-poäng man brukar se uppe i toppen, så i viss mån kan det säkert vara självuppfyllande genom att de riktigt duktiga spelarna håller sig i det spannet för att de resonerar ungefär som jag har gjort här.)
Har man lägre komp kommer man antagligen inte att kunna komma upp i de poäng som bättre kompade listor med duktiga spelare får ihop, och har man högre har man antagligen en så vek lista att man inte kommer kunna ta tillräckligt många poäng för att kompskillnaden ska räcka hela vägen i mål.
(Det här är dock baserat på vilka komp-poäng man brukar se uppe i toppen, så i viss mån kan det säkert vara självuppfyllande genom att de riktigt duktiga spelarna håller sig i det spannet för att de resonerar ungefär som jag har gjort här.)