Fast blir inte det lite som att du inte får titta på dina tärningar när du skjuter med ett twin-linked vapen innan du väljer om du vill slå om (kanske hjälpt av din motståndare som får säga träff, bra, ganska bra eller inte alls bra)?Snot skrev:jag tolkar att placera blasten på den nya positionen som en otillåten mätning, vilket är varför jag helst ser att man inte gör kollar det innan man väljer att slå om eller ej. Jag anser ju samma med deepstrike att man inte riktigt vet om man är i Dangerous/impassible innan du tar rerollen.. men alla spelar ju lite olika som sagt
Scatter re-roll
Re: Scatter re-roll
Måste inte hela hålet vara över basen på modellen man skjuter på, eller är det också en "miss"?
Alexander Merinen
Det verkar som det, ja.Zurken skrev:Måste inte hela hålet vara över basen på modellen man skjuter på, eller är det också en "miss"?
"...pick one enemy model visible to the firer and place the blast marker (see diagram) with its hole over the base..." och i diagramet är hela hålet på basen.
-
Silversixx
Jag håller med!Snot skrev:jag tolkar att placera blasten på den nya positionen som en otillåten mätning, vilket är varför jag helst ser att man inte gör kollar det innan man väljer att slå om eller ej. Jag anser ju samma med deepstrike att man inte riktigt vet om man är i Dangerous/impassible innan du tar rerollen.. men alla spelar ju lite olika som sagt
Det är lättare att utgå från att en själv ska drabbas negativt än motståndaren. Om inte så bjuder det ofta in till trevligare slag.
Nae, det går inte riktigt jämföra med varandra. Det står att du inte får mäta saker du inte ska mäta. Och jag tolkar att du mäter som att du accepterar det resultatet, för annars ska du ju inte mäta dit?Seregon skrev:Fast blir inte det lite som att du inte får titta på dina tärningar när du skjuter med ett twin-linked vapen innan du väljer om du vill slå om (kanske hjälpt av din motståndare som får säga träff, bra, ganska bra eller inte alls bra)?Snot skrev:jag tolkar att placera blasten på den nya positionen som en otillåten mätning, vilket är varför jag helst ser att man inte gör kollar det innan man väljer att slå om eller ej. Jag anser ju samma med deepstrike att man inte riktigt vet om man är i Dangerous/impassible innan du tar rerollen.. men alla spelar ju lite olika som sagt
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
EDIT: nevermind
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Jag vet inte. Det framgår ju inte helt tydligt exakt när man ska re-rolla scattern, men du har förvisso en poäng i att det står "Once the final position of the blast marker has been determined, take a good look at the blast marker from above..etc."
Jag skulle inte ha något emot om man lägger ut mätstickan i rätt riktning och avstånd, men inte den faktiska blast markern innan man re-rollar. Då får man en ungefärlig uppfattning om hur många som skulle träffas, men man vet exakt först efter att man beslutat sig för om man vill använda re-rollen eller ej.
Kan vara något för SweFAQ att göra ett bestämmande om.
Jag skulle inte ha något emot om man lägger ut mätstickan i rätt riktning och avstånd, men inte den faktiska blast markern innan man re-rollar. Då får man en ungefärlig uppfattning om hur många som skulle träffas, men man vet exakt först efter att man beslutat sig för om man vill använda re-rollen eller ej.
Kan vara något för SweFAQ att göra ett bestämmande om.
jag känner mig lite osäker på om jag håller med dig här. frågan i OP anser jag är ganska symtomatisk för hur man förhåller sig till spelet.Seregon skrev:Kan vara något för SweFAQ att göra ett bestämmande om.
spelar man spelet mer avslappnat kanske man "köper" att motspelaren flyttar blasten och ser resultatet innan han/hon bestämmer sig angående en re-roll, medan en person mer intresserad av att reglerna följs "till punkt och pricka", kanske lutar mer åt Snot's tolkning. därför tycker jag nog att SweFaq'en inte behöver rule:a i detta fall, då detta sätter ett prejudikat.
om en "avslappnad spelare" (märk att begreppet används sjukt löst) hamnar i en situation på en turnering där han mäter och motspelaren i så fall säger att "nu har du accepterat resultatet och får inte re-rolla", tycker jag det skapar en rätt onödigt otrevlig situation.
in the words of Snot. "vi spelar alla olika".
avslutningsvis inser jag att ovanstående säkert kan tolkas av vissa som att jag anser att man inte ska spela enligt reglerna. det är inte min avsikt. min avsikt är bara att belysa att det inte finns "ett rätt sätt" att spela, utan att låt olika vara olika.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Väldigt bra inlägg, och jag håller med helt och fullt. Jag har aldrig varit på en turnering, så jag vet inte hur noga det brukar vara med denna sortens regeltolkningar; det var därför jag undrade om det vore något för SweFAQ.