Scatter re-roll
Scatter re-roll
Om man har möjligheten att slå om sin scatter, får man då först flytta sin blast för att se hur många figurer man kommer träffa innan man bestämmer sig för omslag, eller måste man uppskatta det själv innan man väljer?
Det enda jag kan se i regelboken om scatter re-rolls är att man måste slå om både scatter och avståndet.
Det enda jag kan se i regelboken om scatter re-rolls är att man måste slå om både scatter och avståndet.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Re: Scatter re-roll
Tror du kollar vart sin blast hamnar först och sen bestämmer dig om du vill re-rolla eller ej.
ja, det är väl lite så det spelas.. tycker inte det är så kontroversiellt och skulle inte protestera om någon gjorde så "mot" mig.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
jag protesterar mot det! jag går iofs inte ens med på att man placerar ut blasten förren man valt vilken modell man ska lägga den på, och ingen brukar tjafsa när jag anser det vara "hur man borde göra".
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Fast man måste väl lägga blasten så att den träffar så många modeller som möjligt? Då måste man lägga blasten och räkna innan man kan bestämma sig.Snot skrev:jag protesterar mot det! jag går iofs inte ens med på att man placerar ut blasten förren man valt vilken modell man ska lägga den på, och ingen brukar tjafsa när jag anser det vara "hur man borde göra".
-
Johannesson
Nope, det gäller templates.
Däremot får varken templates eller blasts markers nudda egna modeller (innan scatter).
I grunden håller jag med Snot om att man ska välja modell först och därefter lägga ut blast markern och därefter slå för scatter, även om jag noterat att det inte är så det spelas.
Däremot ser jag inte varför man inte ska kunna kontrollera var en scatter är på väg att landa innan man väljer om man ska slå om eller inte. Att inte kolla det gynnar ju bara spelare med bättre ögonmått och jag anser inte att regelboken definierar alls när i processen man väljer om man slår om eller inte.
Däremot får varken templates eller blasts markers nudda egna modeller (innan scatter).
I grunden håller jag med Snot om att man ska välja modell först och därefter lägga ut blast markern och därefter slå för scatter, även om jag noterat att det inte är så det spelas.
Däremot ser jag inte varför man inte ska kunna kontrollera var en scatter är på väg att landa innan man väljer om man ska slå om eller inte. Att inte kolla det gynnar ju bara spelare med bättre ögonmått och jag anser inte att regelboken definierar alls när i processen man väljer om man slår om eller inte.
Senast redigerad av 1 Johannesson, redigerad totalt 18 gånger.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Ah, hade för mig att det var blasts också. Bra att lära sig något nytt/rätt.
Edit: Hade alltså för mig att blast markern egentligen var en blast template, men så är alltså inte fallet. Lyckades tom skriva fel här först..
Edit: Hade alltså för mig att blast markern egentligen var en blast template, men så är alltså inte fallet. Lyckades tom skriva fel här först..
Senast redigerad av 1 Seregon, redigerad totalt 18 gånger.
Det där fick mig att kolla i regelboken eftersom jag/vi alltid kört att man kan hålla den över för att försöka täcka så många modeller som möjligt. Men efter en titt så ser jag nu att det står klart och tydligt att du väljer modell innan du placerar blasten, så du har helt rätt i det. Man lär sig något nytt varje dag. (;Snot skrev:jag protesterar mot det! jag går iofs inte ens med på att man placerar ut blasten förren man valt vilken modell man ska lägga den på, och ingen brukar tjafsa när jag anser det vara "hur man borde göra".
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Fast borde inte orningen bli (precis som Johannesson skriver):
1: Välj en modell i enheten som blir beskjuten.
2: Lägg ut blast markern så att hela hålet är någonstans på den utvalda modellens fotplatta.
3: Slå scatter.
4: Flytta blastmarkern till dess nya, scattrade, position.
5: Välj om du vill re-rolla och flytta isf tillbaka markern till dess ursprungliga position.
Edit: Hela hålet ska det visst vara, inte bara den absoluta mittpunkten.
1: Välj en modell i enheten som blir beskjuten.
2: Lägg ut blast markern så att hela hålet är någonstans på den utvalda modellens fotplatta.
3: Slå scatter.
4: Flytta blastmarkern till dess nya, scattrade, position.
5: Välj om du vill re-rolla och flytta isf tillbaka markern till dess ursprungliga position.
Edit: Hela hålet ska det visst vara, inte bara den absoluta mittpunkten.
Senast redigerad av 1 Seregon, redigerad totalt 18 gånger.
jag tolkar att placera blasten på den nya positionen som en otillåten mätning, vilket är varför jag helst ser att man inte gör kollar det innan man väljer att slå om eller ej. Jag anser ju samma med deepstrike att man inte riktigt vet om man är i Dangerous/impassible innan du tar rerollen.. men alla spelar ju lite olika som sagt 
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.