Defensive Grenades

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Johannesson

Defensive Grenades

Inlägg av Johannesson »

Jag anser det vore bra om SweFaq tar ett beslut kring hur defensive grenades i delar av en assault ska fungera i Sverige. Tror vi är överens om att regelboken inte täcker in detta.

Följande exempel skulle behöva tas upp:

• Endast delar av den enhet som blir assaulted har granaterna (exempelvis Typhus eller en snubbe med Blind Grenades).
• En multicharge där bara den ena enheten som blir assaulted har granaterna.

Mitt förslag är följande:

"Only models that are engaged with a model with defensive grenades at the start of the combat are affected by the grenades, but those models are affected regardless of which enemy model they later choose to target with attacks."

Det innebär att modeller som endast är i baskontakt med en modell utan defensive grenades (och därmed endast engaged med den) inte påverkas av granater i dess närhet. Det innebär även att modeller som inte är i baskontakt med någon modell, men ändå engaged (genom att vara inom 2") med någon modeller med granater, drabbas, oavsett vilken modell de senare väljer att attackera.

Detta är något av en kompromiss kring regelbokens luddiga formuleringar, men jag anser att den är klart mest spelbar och balanserad. Jag tycker varken det känns rätt att granaterna sprids till alla runtomkring eller att det känns rätt att de begränsas till de som väljer att slå på granatbäraren.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Seregon

Re: Defensive Grenades

Inlägg av Seregon »

Jag skulle säga att om en IC har granater så tjänar hela enheten på det. Däremot kan inte andra enheter som blir multi-chargeade dra nytta av dem.

Dvs, Typhus i ett gäng med CSM som står bredvid en enhet Berzerkers blir multi-chargeade. Attacker mot Typhus samt CSM får ingen bonusattack. Attacker mot Zerkers däremot får sin fulla charge-bonus.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge

Inlägg av egge »

nu har jag missat något! Jag visste inte ens att detta var i dispyt. När jag läser regeln så läser jag att enheten som chargar en enhet som har defensive grenades får inte +1 attack för charge bonusen.

Så vid skriver en lathund för detta:

Chargar din enhet en enhet som har defensive grenades? Om ja - du får inte charge bonus. Om nej - du får din charge bonus.

Multiple charge
Chargar din enhet en enhet som har defensive grenades? Om ja - du får inte charge bonus. Om nej - du får din charge bonus.

Independent characters i enheten som har defensive grenades:

Jag läser inte någonstans att endast modeller som slår på en enhet som har defensive grenades skall få -1 A.

Men det kanske finns en GW FAQ som säger annat?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag är med Egge här, det är det jag läser i regelboken iaf.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Hos Tau så kan en sergeant köpa defensiva granater.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Fast om man tittar på sidan 36 i regelboken så står det ju "Models assaulting against units equipped with defensive grenades gain no Assault Bonus attacks."

Så frågan är ju hur man definierar att en modell assaultar en enhet. Samt givetvis den vanliga frågan om hur specialregler används när bara vissa modeller i en enhet har en regel/pryl, men alla regler endast pratar om enheten som helhet. Här finns det definitivt inget generellt svar från GW, utan verkar vara helt slumpmässigt beroende på vem som fick skriva FAQ just den dagen.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

En nurgleherald med flugor (defensiva granater) som joinat plaguebearers bildar väll tillsammans en unit? I denna unit finns det nu defensiva granater, i regeln är det aldrig intressant vem eller hur många som bär dessa defensiva granater.
Om en anfallande enhet även chargar en unit med defensiva granater tappar de chargebonusen oavsett vem de faktiskt står i bas med.
Senast redigerad av 1 Per Pirat, redigerad totalt 15 gånger.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Med den textningen som HeadWar visade, så låter det väldigt mycket som att exemplet Seregon använde sig av är det korrekta.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Per Pirat skrev:En nurgleherald med flugor (defensiva granater) som joinat plaguebearers bildar väll tillsammans en unit? I denna unit finns det nu defensiva granater, i regeln är det aldrig intressant vem eller hur många som bär dessa defensiva granater.
Om en anfallande enhet även chargar en unit med defensiva granater tappar de chargebonusen oavsett vem de faktiskt står i bas med.
Förutom att det inte finns någon generell "om någon i enheten har en regel så får alla den"-regel. Fearless förs till exempel över från en enhet till en IC, men inte tvärtom. Stubborn förs över från en IC till en enhet, men inte från en enskild modell i enheten till de andra.

Och oavsett vilket så står det uttryckligen att det är enskilda modeller som tappar attacker, inte hela enheten.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

HeadWar skrev:
Per Pirat skrev:En nurgleherald med flugor (defensiva granater) som joinat plaguebearers bildar väll tillsammans en unit? I denna unit finns det nu defensiva granater, i regeln är det aldrig intressant vem eller hur många som bär dessa defensiva granater.
Förutom att det inte finns någon generell "om någon i enheten har en regel så får alla den"-regel. Fearless förs till exempel över från en enhet till en IC, men inte tvärtom. Stubborn förs över från en IC till en enhet, men inte från en enskild modell i enheten till de andra.

Och oavsett vilket så står det uttryckligen att det är enskilda modeller som tappar attacker, inte hela enheten.
...och det står inte om ALLA i enheten har defensiva granater...bara om de har...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar