Hur man räknar komp?
Hur man räknar komp?
jag skulle vilja lära mig hur man räknar komp till min warhammer 40k armé på ca 1750p, jag är ganska ny med warhammer och har ingen aning om hur det fungerar när man ska räkna komp.
Jag har försökt att leta lite här på olika trådar men hittar inget direkt, jag är inte ute efter att lära mig allt inom komp utan jag vill mer bara veta hur jag ska räkna ihop mina olika arméers komp poäng för att se om dem är spelbara till seriösa matcher.. och även bli hänvisad till någon mall som man använder om nu detta finns.
tacksam för all hjälp jag kan få inom komp systemet
Jag har försökt att leta lite här på olika trådar men hittar inget direkt, jag är inte ute efter att lära mig allt inom komp utan jag vill mer bara veta hur jag ska räkna ihop mina olika arméers komp poäng för att se om dem är spelbara till seriösa matcher.. och även bli hänvisad till någon mall som man använder om nu detta finns.
tacksam för all hjälp jag kan få inom komp systemet
- speedfreek
Re: Hur man räknar komp?
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.ph ... 45&start=0
I första posten finns den aktuella mallen.
Det mesta räknandet är ungefär lika avancerat som att räkna poäng i sin lista.
Sen tillkommer det att räkna fordonskomp och eventuellt något annat.
Posta en lista som du gjort ett ärligt försök på, så kommer garanterat någon att hjälpa till.
I första posten finns den aktuella mallen.
Det mesta räknandet är ungefär lika avancerat som att räkna poäng i sin lista.
Sen tillkommer det att räkna fordonskomp och eventuellt något annat.
Posta en lista som du gjort ett ärligt försök på, så kommer garanterat någon att hjälpa till.
-
Johannesson
Varje armé har ett startvärde, som oftast ligger en bit över 100.
Nästan alla enheter du väljer till din armé ger sedan ett minus. De minus som står i mallen gäller per enhet eller per upgrade om inget annat anges. Ibland kan ett visst minus gälla arméen som helhet, så det gäller att vara uppmärksam. I slutet av varje armésektion i mallen finns oftast ett par särskilda minus som gäller spam av jobbiga saker, exempelvis fordon eller orker. Glöm inte det minuset. Så det är bara att dra bort alla minus du får från startvärdet.
För att ta Space Marines som exempel.
En Chapter Master eller Captain ger följande:
+1 each Captain (du får alltså inte minus, utan plus, för att ta en captain. en chapter master ger dock ±0)
-1 each pair of Lightning Claws (tar du pair of lc får du -1)
-2 Power Fist / Thunder Hammer / Relic Blade / Chainfist (-3 if combined with Storm Shield) (-2 för ett sånt här vapen, -3 om din gubbe även har ss)
-1 Storm Shield
-1 Artificer Armour / Terminator Armour
-1 at least one Land Raider in the army* (den här typen av minus med en * ges bara om gubben får plats i en LR, typ)
-2 Jump pack
-3 Bike (-4 if combined with Artificer Armour and storm shield)
En captain med TH, SS, AA på bike får alltså (+1-3-1-1-4) -8
En vanlig Tactical Squad får:
-1 each Tactical Squad (only if the unit has a dedicated transport)
-1 each unit numbering 10 models
-2 each Power Fist
-1,5 Lascannon
-1 each Missile Launcher / Plasma Cannon / Multi-Melta / Meltagun / Combi-melta / Power weapon
-0,5 each Heavy bolter / Plasmagun / Combi-plasma / Flamer / Combi-flamer
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun or Combi-Melta in the squad)
En 10manna TS i rhino med fist, melta och missil får alltså (-1-1-2-1-1) -6. Sen får rhinon ett eget minus senare i mallen.
En 10manna TS i pod med fist, melta, combi-melta och multi-melta får istället (-1-1-2-1-1-1-4) -11.
Kompen är inte vidare komplicerad egentligen. Bara ta det lugnt och kolla varje enhet, vad som ger minus och matcha det mot vad du har i din lista. Sen är det bara att summera ihop...
Nästan alla enheter du väljer till din armé ger sedan ett minus. De minus som står i mallen gäller per enhet eller per upgrade om inget annat anges. Ibland kan ett visst minus gälla arméen som helhet, så det gäller att vara uppmärksam. I slutet av varje armésektion i mallen finns oftast ett par särskilda minus som gäller spam av jobbiga saker, exempelvis fordon eller orker. Glöm inte det minuset. Så det är bara att dra bort alla minus du får från startvärdet.
För att ta Space Marines som exempel.
En Chapter Master eller Captain ger följande:
+1 each Captain (du får alltså inte minus, utan plus, för att ta en captain. en chapter master ger dock ±0)
-1 each pair of Lightning Claws (tar du pair of lc får du -1)
-2 Power Fist / Thunder Hammer / Relic Blade / Chainfist (-3 if combined with Storm Shield) (-2 för ett sånt här vapen, -3 om din gubbe även har ss)
-1 Storm Shield
-1 Artificer Armour / Terminator Armour
-1 at least one Land Raider in the army* (den här typen av minus med en * ges bara om gubben får plats i en LR, typ)
-2 Jump pack
-3 Bike (-4 if combined with Artificer Armour and storm shield)
En captain med TH, SS, AA på bike får alltså (+1-3-1-1-4) -8
En vanlig Tactical Squad får:
-1 each Tactical Squad (only if the unit has a dedicated transport)
-1 each unit numbering 10 models
-2 each Power Fist
-1,5 Lascannon
-1 each Missile Launcher / Plasma Cannon / Multi-Melta / Meltagun / Combi-melta / Power weapon
-0,5 each Heavy bolter / Plasmagun / Combi-plasma / Flamer / Combi-flamer
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun or Combi-Melta in the squad)
En 10manna TS i rhino med fist, melta och missil får alltså (-1-1-2-1-1) -6. Sen får rhinon ett eget minus senare i mallen.
En 10manna TS i pod med fist, melta, combi-melta och multi-melta får istället (-1-1-2-1-1-1-4) -11.
Kompen är inte vidare komplicerad egentligen. Bara ta det lugnt och kolla varje enhet, vad som ger minus och matcha det mot vad du har i din lista. Sen är det bara att summera ihop...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Okej det ser ganska lätt ut nu, har kollat i mallen nu och ser ut som jag förstår det ganska bra så jag ska räknka på det lite senare..
Men vad är en bra/normal KP att ligga på då?
och en fråga efter att jag gått igenom mallen fort.. Jag kör med Tyranid och allt ser bra ut men när jag kommer till Genestealers så ser det inte så bra ut, såhär står det i mallen:
Genestealers
-1 each Genestealer Brood
-1 every five or part of five Genestealers
in the army up to 30 Genestealers
-2 every five or part of five Genestealers
in the army after 30 Genestealers
-1 each Broodlord
-1 each unit with Toxin sacs (-2 if unit
numbers more then 15)
om jag har tex
17X Genestealers med Toxin sacs
se om jag har fattat detta rätt för jusst här känns det lite väl mycket -...
-2 för 2 broods, -1 för varje 5 genestealer (30 genestealers = -6), -2 för varje 5 genestealer efter 30 units (dem andra 4 efter 30), -1 för Toxin sacs = -34, om jag har mer än 15 av dem -2
Får då detta till -46 vilket är otroligt mycket? har jag helt fel nu? Hoppas det inte är för rörigt för er
Men vad är en bra/normal KP att ligga på då?
och en fråga efter att jag gått igenom mallen fort.. Jag kör med Tyranid och allt ser bra ut men när jag kommer till Genestealers så ser det inte så bra ut, såhär står det i mallen:
Genestealers
-1 each Genestealer Brood
-1 every five or part of five Genestealers
in the army up to 30 Genestealers
-2 every five or part of five Genestealers
in the army after 30 Genestealers
-1 each Broodlord
-1 each unit with Toxin sacs (-2 if unit
numbers more then 15)
om jag har tex
se om jag har fattat detta rätt för jusst här känns det lite väl mycket -...
-2 för 2 broods, -1 för varje 5 genestealer (30 genestealers = -6), -2 för varje 5 genestealer efter 30 units (dem andra 4 efter 30), -1 för Toxin sacs = -34, om jag har mer än 15 av dem -2
Får då detta till -46 vilket är otroligt mycket? har jag helt fel nu? Hoppas det inte är för rörigt för er
-
Johannesson
Tänk så här:
-1 för varje brood, alltså -2 för dina 2 enheter (precis som du skrev)
-1 för varje femte (eller del av femte) genestealer i arméen för de 30 första, -2 därefter. du har 34 stealers vilket alltså ger sammanlagt -6 för de 30 första och -2 för de 4 nästa, allstå -8 (precis som du skrev)
-2 för varje enhet med toxin sacs som är fler än 15 stealers, alltså -4 för dina enheter vad gäller giftet. var alltid observant på vad som gäller per enhet respektive per modell.
sammanlagt ger dina 2x17 stealer enheter med gift alltså: -2-8-4 = -14. hoppas du tycker -14 verkar lite rimligare
-1 för varje brood, alltså -2 för dina 2 enheter (precis som du skrev)
-1 för varje femte (eller del av femte) genestealer i arméen för de 30 första, -2 därefter. du har 34 stealers vilket alltså ger sammanlagt -6 för de 30 första och -2 för de 4 nästa, allstå -8 (precis som du skrev)
-2 för varje enhet med toxin sacs som är fler än 15 stealers, alltså -4 för dina enheter vad gäller giftet. var alltid observant på vad som gäller per enhet respektive per modell.
sammanlagt ger dina 2x17 stealer enheter med gift alltså: -2-8-4 = -14. hoppas du tycker -14 verkar lite rimligare
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
@ zigward85
Det är rätt viktigt att se skillnad mellan "each unit" och "each model", det allra vanligaste är att man får ett fast minus för generiska uppgraderingar som alla modeller i en unit måste ta (som t.ex. toxin sacs).
En hyfsad lista ligger runt 40 skulle jag tro. 50 ska ju vara medel, men i de flesta turneringar så brukar nog medel listan ligga runt 40.
Tänk dock på att olika turneringar tillämpar kompen olika. I de flesta turneringar så påverkar kompen aktivt (en lista med hög komp får bonuspoäng om den möter en lista med låg komp och vice versa, men många turneringar använder sig istället för tröskel komp som helt enkelt sätter en minimum gräns för kompen och efter det påverkar inte kompen alls.
Det är rätt viktigt att se skillnad mellan "each unit" och "each model", det allra vanligaste är att man får ett fast minus för generiska uppgraderingar som alla modeller i en unit måste ta (som t.ex. toxin sacs).
En hyfsad lista ligger runt 40 skulle jag tro. 50 ska ju vara medel, men i de flesta turneringar så brukar nog medel listan ligga runt 40.
Tänk dock på att olika turneringar tillämpar kompen olika. I de flesta turneringar så påverkar kompen aktivt (en lista med hög komp får bonuspoäng om den möter en lista med låg komp och vice versa, men många turneringar använder sig istället för tröskel komp som helt enkelt sätter en minimum gräns för kompen och efter det påverkar inte kompen alls.
Alexander Merinen
14 låter helt klart bättre 
ska försöka hålla mig mellan 40-50 komp då
ska försöka hålla mig mellan 40-50 komp då
Har nu räknat mina 4 olika armeér och dem ligger på 65, 53 63, 61
nu tycker jag det nästan är lite högt
men kanske hällre det.. men om jag har ca 60 i komp betyder det då att mest sanolikt så är min armé sämre än en på 40 komp?
Min armé är lite speciell, inte alls som dem flesta tyranid armeérna ser ut men nu till en början spelar jag med det jag tycker är roligt.. men vill såklart att den ska vara bra osså för det är inte så kul att alltid förlora
nu tycker jag det nästan är lite högt
Min armé är lite speciell, inte alls som dem flesta tyranid armeérna ser ut men nu till en början spelar jag med det jag tycker är roligt.. men vill såklart att den ska vara bra osså för det är inte så kul att alltid förlora
hur mycket poäng är de på? medelkomp 50 är för 1500 poäng, medans medelkomp40ish är för 1750 arméer.zigvard85 skrev:Har nu räknat mina 4 olika armeér och dem ligger på 65, 53 63, 61
nu tycker jag det nästan är lite högtmen kanske hällre det.. men om jag har ca 60 i komp betyder det då att mest sanolikt så är min armé sämre än en på 40 komp?
har du bara något som kan skjuta ut trtansportfordon så kan man ta det mesta i nidarmén och fortfarande ha kul. nids behöver bra synergi för att fungera skitbra men den synergin är lättast att hitta med erfarenhet.
Ja' än't bittä'!
1750p ligger mina armeér på