Perils of the warp

Regelfrågor och förslag på husregler
Mork

Perils of the warp

Inlägg av Mork »

Texten för perils of the warp (lilla boken, s 50) nämner att endast
invo-save får tas och man måste dessutom slå om ifall man lyckas.

Min (något dumma) fråga är vad folk anser om warding stave här.

-----
Ja, texten för warding stave nämner att man får save i CC.
Men, man HAR ett save, vilket är det viktiga i detta fall.
Perils ger save till den som har ett invo... osv.
-----

Känns som det vanliga kryphålet som det brukar letas efter och jag skulle nog inte
tycka att det var självklart heller. Men jag skulle vilja veta vad ni andra tycker.

Kan det anses möjligt att warding stave ska ge en chans att klara sig från perils?
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
Seregon

Re: Perils of the warp

Inlägg av Seregon »

Staven ger 2++ enbart i närstrid. Perils är inte närstrid; alltså bör man inte få 2++ utan enbart en 5++ som måste re-rollas om den lyckas.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Jag skulle nog säga nej.

Att det inte står något om vad attacken är tolkar jag nämligen som att PotW är varken shooting eller CC, utan helt enkelt går som "övrigt". Då det inte är en CC attack = ingen save från staven.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Mork

Inlägg av Mork »

Håller med er. Ville mest se om "världen" såg det på samma sätt.
Mork, the articulate ork!

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Jo, det står ju dock lite lurigt på staven som du säger, eftersom du får 2++ på "wounds caused in close combat".
Hade det stått " wounds caused in the assault phase" däremot hade jag nog tolkat det som att save mot PotW var tillåtet.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Skriv svar