"The Summoning"

Regelfrågor och förslag på husregler
EyeGuy

Re: "The Summoning"

Inlägg av EyeGuy »

@Johannesson:
Som jag ser det hela. När modellen med terminator armor hoppar in i spel, så använder han själv sin teleportering.

Men med the summoning så blir han (med eller mot sin egen vilja) "förflyttad" av personen som använder kraften. Terminator armorn används således inte och därför så kan man inte räkna modellen som teleporterad m.h.a TA reglerna.

Om sen modellen fortfarande räknas som teleporterad antar jag är en annan diskussion...
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det är inte dåligt definierade regler. De skriver tydligt att terminators kan teleportera in i strid. Under summoning har de inte nämnt ordet teleportering. Bara för att man förknippar att något försvinner från ett ställe och dyker upp någon annan stans med ordet teleportering så gäller inte det regelavsnittet.

Bara för att en dread heter furiouso betyder det till exempel inte att den har furious charge.

daskad

Inlägg av daskad »

Vi får helt enkelt vänta på GW FAQen
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Mutt skrev:Bara för att en dread heter furiouso betyder det till exempel inte att den har furious charge.
Va? Har den inte??? Jag trodde alla BA units hade alla USRs... :P

...verkar som det ibland...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Mutt skrev: Bara för att man förknippar att något försvinner från ett ställe och dyker upp någon annan stans med ordet teleportering så gäller inte det regelavsnittet.
Vilket egentligen är själva definitionen för teleportering.
Från NE:
teleporte´ring, förflyttning av ett föremål, mer eller mindre ögonblickligt, från en plats till en annan utan att det färdas däremellan.

Men, för att ge något mer konkret till diskussionen:
Necron codexen s. 13 står det att Necrons aldrig får använda sig av flera teleporteringssätt under en och samma runda. Veil of Darkness och Monolithen används som exempel, men under Veil of Darkness står det inte att det räknas som en teleportering, bara att enheten/rna plockas bort och kommer in igen med Deep Strike reglerna. Det är alltså inte definerat som, men räknas ändå som, en teleportering.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Flychten

Inlägg av Flychten »

När min Libbe castar "The Summoning" så ska jag skriva in i fluffet för armen att han då kontaktar ett skepp i orbit som sedan teleporterar upp termisar för att sedan teleportera ner dem vid libben.

Borde funka då va för är ju än så länge mest fluff som avgör vilket typ av sätt man kommer ner på planen :)

Sitter på jobbet så har inte kunnat kolla upp det helt dock :)
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

daskad

Inlägg av daskad »

EyeGuy skrev:
Mutt skrev: Bara för att man förknippar att något försvinner från ett ställe och dyker upp någon annan stans med ordet teleportering så gäller inte det regelavsnittet.
Vilket egentligen är själva definitionen för teleportering.
Från NE:
teleporte´ring, förflyttning av ett föremål, mer eller mindre ögonblickligt, från en plats till en annan utan att det färdas däremellan.

Men, för att ge något mer konkret till diskussionen:
Necron codexen s. 13 står det att Necrons aldrig får använda sig av flera teleporteringssätt under en och samma runda. Veil of Darkness och Monolithen används som exempel, men under Veil of Darkness står det inte att det räknas som en teleportering, bara att enheten/rna plockas bort och kommer in igen med Deep Strike reglerna. Det är alltså inte definerat som, men räknas ändå som, en teleportering.
Då börjar jag luta ännu mer åt att The Summoning räknas som teleport. Men det är bara min åsikt
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag skulle rula ett hårt nej om någon ställde den frågan på en turnering här, för mig är det glasklart att dom endast menar att det ska fungera för Terminators som kommer in med deepstrike från strategic reserves.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Snot skrev:Jag skulle rula ett hårt nej om någon ställde den frågan på en turnering här, för mig är det glasklart att dom endast menar att det ska fungera för Terminators som kommer in med deepstrike från strategic reserves.
Antar du baserar det på att det står vid just TA att de kan teleportera. Men hur gör i så fall andra enheter för att teleportera in? Det står ju inte bland något annat wargear eller bland deras egna regler, vad jag hittat iaf.

Och om det är så glasklart för dig, hur kommer det sig då att av de endast 3 enheter i GK codexen som kan ha Teleport Homer så har både Librarian och Storm Raven regler som just definierar att man deployar saker via Deep Strike, dessutom per definition i närheten av dessa. Librarian via the Summoning och Storm Raven via Shadow Skies. INGA ANDRA HQ eller enheter kan ha Teleport Homer (utom Purgation). Verkar som lite mer än ett sammanträffande..

(Den sista enheten är ju för övrigt Purgation Squads och där vet jag faktiskt för tillfället inte riktigt varför GW valde att just de skulle kunna ha homer, mer än att deras Astral Aim fluff indikerar att de har ovanligt bra koll på warpen.. finns säkert nån logisk anledning..)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Snot skrev:Jag skulle rula ett hårt nej om någon ställde den frågan på en turnering här, för mig är det glasklart att dom endast menar att det ska fungera för Terminators som kommer in med deepstrike från strategic reserves.
sid 62, under teleport homer: "If Grey knight strike squads, intereceptor squads or models in terminator armour wish to teleport onto the battlefield via deep strike and choose do so within 6" of a model carrying a teleport homer, then they won't scatter."

För mig är det glasklart att det är tänkt att GKSS, GKIS också kan använda teleporter homer när dom deep-strikar från reserves. Det skulle dock ha varit trevligt om dom skrivit något om teleportering på enheternas regelsida.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar