hur jag stripa gubbar
Re:
Samma här, för plastmodeller använder jag broms-olja, finns att köpa på biltema och fungerar utmärkt.Skulliz skrev:Jag har prövat de flesta metoder, från grönsåpa till thinner och måste säga att det som funkat både bäst och smidigast har varit broms-olja. Funkar på både plast, resin och metall.
Lägg modellerna i vätskan över natten och borsta sedan rent med en tandborste.
OBS! viktigt att tänka på är att tvätta modellen efteråt med någon form av medel (jag brukar använda vanligt diskvatten) då oljan annars förstör primern.
Ett billigt och lätt sätt att strippa plastgubbar!
Re: Re:
Truant skrev:Samma här, för plastmodeller använder jag broms-olja, finns att köpa på biltema och fungerar utmärkt.Skulliz skrev:Jag har prövat de flesta metoder, från grönsåpa till thinner och måste säga att det som funkat både bäst och smidigast har varit broms-olja. Funkar på både plast, resin och metall.
Lägg modellerna i vätskan över natten och borsta sedan rent med en tandborste.
OBS! viktigt att tänka på är att tvätta modellen efteråt med någon form av medel (jag brukar använda vanligt diskvatten) då oljan annars förstör primern.
Ett billigt och lätt sätt att strippa plastgubbar!
gör man på mitt set så behöver man inte tvätta den med diskvatten om man är glömsk som jag är. funkar bra att spola av dom hårt med vatten en runda och låta dom torka.
becon är ganska roligt.
Re: hur jag stripa gubbar
Bromsolja kan sabba plasten om man som jag glömmer gubbar i badet längre än planerat...
Re: hur jag stripa gubbar
Tänk bara på att bromsolja är farligt avfall och ska sorteras som sådant.