MC/Vehicle kompen

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Jacke

MC/Vehicle kompen

Inlägg av Jacke »

Ska verkligen tanks och MC kompas tillsammans? Vad jag har förstått så är syftet med det att det är samma typ av vapen som krävs för att döda dem. Men jag upplever det inte så på spelbordet. Vapen som är bra mot tanks exempelvis melta och laser är ju oftast inget vidare mot monstrous creatures ändå eftersom dessa brukar ha minst 5+ invo. Samtidigt så har jag tappat räkningen på hur många gånger mina monster blivit söndersmattrade av exempelvis Heavy bolter, Splinter cannons, Bolter, Lasguns, Punishers, Devourers, Plasma, Burstcannons med mera. Den här typen av vapen dödar monster men biter överhuvudtaget inte på bilar, så därför undrar jag om man verkligen ska klumpa ihop deras kompminus när det är så olika vapen som funkar bäst.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: MC/Vehicle kompen

Inlägg av DHettNeck »

Jacke skrev:Ska verkligen tanks och MC kompas tillsammans? Vad jag har förstått så är syftet med det att det är samma typ av vapen som krävs för att döda dem. Men jag upplever det inte så på spelbordet. Vapen som är bra mot tanks exempelvis melta och laser är ju oftast inget vidare mot monstrous creatures ändå eftersom dessa brukar ha minst 5+ invo. Samtidigt så har jag tappat räkningen på hur många gånger mina monster blivit söndersmattrade av exempelvis Heavy bolter, Splinter cannons, Bolter, Lasguns, Punishers, Devourers, Plasma, Burstcannons med mera. Den här typen av vapen dödar monster men biter överhuvudtaget inte på bilar, så därför undrar jag om man verkligen ska klumpa ihop deras kompminus när det är så olika vapen som funkar bäst.
Håller med till viss del. Missile launcher används mot båda dock. Men jag håller med om att monster med t5 och 3+ nöter man snarare ner med bolters än meltor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke

Inlägg av Jacke »

Igen som håller med eller tycker annorlunda?

Toastern

Inlägg av Toastern »

Jag håller med, i alla fall för MCs med 3+ save eller sämre, de dör ofta av dakka från vapen som ändå inte kan rå på / är ineffektiva mot bilar.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Häller med till viss del. MC kan skjutas med andra vapen än de som behövs till bilar. Dock ska man tänka på att bilar ger mobalitet till armén på ett sätt som inte mc gör. Sjukt mycket bättre med 8 fordon än hälften hälften.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Mjo, de i snitt 216 bolter skott, skjutna av marines, som krävs för att få ner 1 dreadknight är ju klart mycket lättare att smattra iväg än de 10,8 lascannon/melta skott (icke-twin-linked), skjutna av samma marines, som i snitt krävs...

Dessutom handlar fordonsminuset ju om att ackumulera jobbiga saker för motståndaren att ta hand om. Det är onekligen jobbigare att hantera 5 fordon + 2 mc än bara 5 fordon, och även om det inte alltid är exakt samma vapen som behövs så är det en liknande typ av hot som ofta kräver samma typ av vapen. Det kombinerade minuset för fordon och mc ihop handlar mest om kumulativa, eskalerande hot och inte bara om samma vapentyper.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Johannesson skrev:Mjo, de i snitt 216 bolter skott, skjutna av marines, som krävs för att få ner 1 dreadknight är ju klart mycket lättare att smattra iväg än de 10,8 lascannon/melta skott (icke-twin-linked), skjutna av samma marines, som i snitt krävs...
Nu verkar ju då tråden handla mer om att man inte nödvändigtvis skjuter på MC med 3+ eller sämre (Dreadknighten räknas alltså inte dit) med samma vapen som mot fordon.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Det är sant. Dock är det skillnad på olika monster, tycker att man ska strunta i det för CSM eller räkna två prinsar som ett fordon. Är en gammal lista och de skulle behöva den bosten.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Jacke

Inlägg av Jacke »

Johannesson skrev:Dessutom handlar fordonsminuset ju om att ackumulera jobbiga saker för motståndaren att ta hand om. Det är onekligen jobbigare att hantera 5 fordon + 2 mc än bara 5 fordon, och även om det inte alltid är exakt samma vapen som behövs så är det en liknande typ av hot som ofta kräver samma typ av vapen. Det kombinerade minuset för fordon och mc ihop handlar mest om kumulativa, eskalerande hot och inte bara om samma vapentyper.
På vilket sätt är det jobbigare? Du skjuter bara dina Heavy bolters & Bolters på prinsarna och dina meltor/lasrar på defilern/soulgrindern. Smattervapnen kan ju ändå inte skada tanks.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Håller inte med dig Jacke :(
Visst monsters kan dö av bolters men ska man pålitligt ha ihjäl dem krävs det många mer meltas och lasrar än en bil behöver.

Monster>bilar

Dock kan jag känna att närstridsmonster i regel kompar för strängt.

Det är ju fegis-monster som inte kommer inom melta/rapid plasma range som är de bästa i nuläget.

Skriv svar