BA och komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Kimich

BA och komp?

Inlägg av Kimich »

Ok, jag har inte så mycket erfarenhet av komp mallen men ser dess syfte. Spelar själv systrarna och har nyligen börjat köra lite SW, ser inget problem med dom när det kommer till komp mallen, möjligt att rune priest utan Jaws fortfarande är svin dyr. (förstår att jaws är dyr).
Men till ämnet, min vän spelar Blood Angels och jag bara skrattar åt stackarn när han försöker få ihop sin komp. Han har sådana problem. Att mephiston kostar, självklart. Land raider, självklart. Prästen, den ska kosta men ärligt talat så mycket? Den kostar ju nästan lika mycket som en LR. Visst den är bra men inte så bra och en borde man väll kunna ha med utan att känna att det var det lilla roliga jag fick med i den här listan.

När jag kollar igenom komplistan så känner jag att den inte riktigt är jämn. Vissa är hårt bestraffade medan andra inte. Och det är väldigt tydligt vad som inte anses vara "ok" att ha med i en turnering.

Någon mer som tycker att BA är något dyr i kompen? Eller det kanske är befogade kostnader? Synpunkter eller förklaringar är varmt välkomna. Kanske börja bli dags att uddatera till en ny version?

Som sagt, jag har inte så lång erfarenheter av kompen, enlighten me!

Tack

Jocke Rapp
Site Admin

Re: BA och komp?

Inlägg av Jocke Rapp »

Det låter som att din vän spelar BA med Land Raider, Mephiston och präst. Det är en väldigt hård armé, nästan oavsett vad han har i sin land raider. Poängen är att just väldigt hårda listor ska straffas. Kanske ska han fundera på att inte ha med Mephiston eller kanske inte ha en präst? Just Meffe fick för övrigt ännu lägre komp än tidigare i senaste kompmallen så din vän ska nog inte räkna med några lättnader i kompen framöver.

Ge gärna exempel på saker som du tycker är för dåligt straffade också, som du skriver, det kan ofta hjälpa mallskaparna. Eller så kan det hjälpa till att förstå vad som blir fel i balansen mellan dig och din vän...

egge

Inlägg av egge »

Som Jocke skriver så kan det hjälpa om vi får mer information. Kanske kan du posta listorna så kan vi ta en titt och kanske se om det finns några poängeffektiva alternativ i listan?

Ett bra sätt att kolla om en enhet anses vara hård eller inte är att beräkna -1 per 30 poäng. En enhet som kostar 210 poäng skall ge -7 i komp om den är balanserad. Om samma enhet ger -10 så anses den vara hårdare. Ger den -5 så anses den inte vara lika effektiv.

Nu skall jag egentligen inte göra massa reklam för min blogg men just kompen på BA har jag gått igenom på min blogg...kanske det kan hjälpa din polare lite?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Det finns en del märkligheter i BA-kompen, men inte kring prästen. Om något är den för snällt kompad. Den är verkligen sjukt bra. Speciellt om den sitter i ett fordon.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Kompen och det "meta game" den skapar är rätt mycket jobbigare att sätta sig in i än vad det verkar.
Oavsett hur mycket man math-hammrar och spelar mot sina kompisar är det svårt att få kläm på det utan att A) ha duktiga vänner som kan kompen eller B) åka på några turneringar och få spö i majoriteten av matcherna.

Det finns dock många duktiga mall-opptare på forumet som säkerligen mer än gärna hjälper honom att pressa ost genom mallen ifall han lägger upp sin lista och ber om hjälp.

Kimich

Inlägg av Kimich »

Haha, ja jo säkert :D
Han är rätt glad i sin Landraider, använder inte mephiston i någon stor utsträckning. Hans "dream team" är assault terms, lib med unleashed och en präst i en LR. Elakt jag vet men det brukar också resultera i två 5mannna troops i razors så om det är så himla bra vet jag inte om det är.
Men prästen i det här fallet hamnar på -19 komp, är det rimligt? Han är om jag minns rätt indipendant C så han får ju det först ifall det blir närstrid... Sen är det lite konstigt att prästen ska kosta så mycket även om han inte är i termi squaden, detta gäller även alla andra som ger minus på grund av att det finns något annat speciellt i listan så som vissa karaktärer och LR. Ser självklart att kombon ska ge minus ifall dom sitter ihop men ifall dom inte gör det.

Har inte koll på alla arméer i listan men en som jag även spelar lite är CSM, där Icon of Khorn är det icon som kostar, tycker det är lite märkligt då i alla fall jag finner Icon of Slanesh mycket mer effektivt både på troopsen och hos raptors vilket också är billigare än Khorn i poäng. Bikesen är väldigt bra i CSM och dom är inte direkt dyra i komp

En annan som också är i mina ögon lite för billig är wolf priest, 0 komp i många fall.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Just Chaos kompar en del saker inte alls för att resten av codexen är så dålig. Mark of slaanesh osv. Biksen är absolut inte bra, 33p för 1 t5 wound...
Men som sagt det bästa är nog att ge lite synpunkter på vad som är för hårt kompat (och varför är väldigt viktigt, inte bara säga "Höj kompen") och att lägga upp sina listor och be om hjälp med att opta och hur man ska spela vissa saker. (Te.x så sitter prästen gärna kvar i LR för att överleva lite längre, 6" bubblan från en LR är rätt stor.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Kimich skrev:. Bikesen är väldigt bra i CSM och dom är inte direkt dyra i komp.
Du skojjar? CSM bikes är ju urusla. De är mycket dyrare än vanliga SM bikes och det enda de vinner är 1 extra attack. Dessutom kan de inte bli troops.
LillePer skrev: Just Chaos kompar en del saker inte alls för att resten av codexen är så dålig.
Önskar att de kunde göra något likande med Daemons :roll:

Kimich

Inlägg av Kimich »

CSM dåliga? Bortsett från possessed och dreadnoughts så tycker jag inte codexet är dåligt men smaken är ju olika, dock lite synd med allt fluff.
Jag menar inte "höj det här"! och sänk det här. Jag är lite mer nyfiken vad andra tycker om som det nu handlar om BA prästen, är det en rimlig kostnad? Varför jag nämnde Chaos och Wolf priest är för att Jocke undrade ifall jag tyckte något kostade för lite.

Of topic: Så en Lord+MoN+DW+Bike :180p -5komp med 6 bike+MoN+2 melta+ Champ/PF 308p -5komp totalt 488p -10komp Dåligt?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Kimich skrev:Haha, ja jo säkert :D
Han är rätt glad i sin Landraider, använder inte mephiston i någon stor utsträckning. Hans "dream team" är assault terms, lib med unleashed och en präst i en LR. Elakt jag vet men det brukar också resultera i två 5mannna troops i razors så om det är så himla bra vet jag inte om det är.
Men prästen i det här fallet hamnar på -19 komp, är det rimligt? Han är om jag minns rätt indipendant C så han får ju det först ifall det blir närstrid... Sen är det lite konstigt att prästen ska kosta så mycket även om han inte är i termi squaden, detta gäller även alla andra som ger minus på grund av att det finns något annat speciellt i listan så som vissa karaktärer och LR. Ser självklart att kombon ska ge minus ifall dom sitter ihop men ifall dom inte gör det.
Kompen kan ju inte ta hänsyn till hur en person spelar eftersom den utgår från en armélista. Eftersom prästen kan vara i nrheten av terminator-squaden så ger det minus. Om sedan en spelare under matchen väljer att ha prästen någon annanstans spelar ingen roll. Kompen utgår från att varje enhet spelas optimalt.

Och prästen skall för övrigt inte in i närstrid. Då har det gått fel. Han skall bara befinna sig i närheten, helst inne i ett fordon.

Skriv svar