Grey Knights trolleri

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Grey Knights trolleri

Inlägg av Mortarion »

HeadWar skrev:
Papa D skrev:Ganska säker på att man får lägga samma spell flera ggr men inte samma shooting flera ggr... kommer inte ihåg vart jag läste de om de va i en FAQ eller hur de va, så Mephiston får lägga wings of sanguine igen om han failar både en och två ggr.
Ganska säker på att GW klantade sig när de skrev reglerna och inte fick med (eller tyckte att det var självklart) att man inte får använda samma power två gånger, men att de på reglerna för psychic shooting attacks tyckte att det var på sin plats att påminna om hur det ska vara.

Men ja, om man anser att "two psychic powers" kan tolkas som "the same power twice" så är det bara att rocka loss.

(Monstrous Creatures "can fire two of their weapons". Får de skjuta samma vapen två gånger då?)
Det är FAQ:at för Ahriman och för honom står det att han inte får använda samma shooting attack flera gånger men annars är det OK att använda samma power flera gånger. Och enligt Swe-FAQ:n gäller den tolkningen för alla psykers.

Och en MC får inte skjuta samma vapen två gånger eftersom det är en skytteattack,

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ Mortarion. Är inte MCs undantagna den regeln eller är det bara så att de får göra flera skytteattacker?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

MCs får skjuta två olika vapen samtidigt, vilket vanligt infanteri inte får. (t.ex. inte melta och bolt pistol samtidigt, men Wraithlord får skjuta Missil och Bright LAnce)
Eller menade du någonting annat?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ahriman får göra flera Psychic tests per runda, till skillnad från de flesta andra som får använda flera powers. Liten skillnad kan tyckas, men det är ju det som INAT-FAQn har hängt upp sitt resonemang på (plus förtydligandet i regelboken om att man inte får skjuta med samma power flera gånger), och som sedan har blivit GW-FAQ. Som jag sa i någon annan tråd idag, det är väldigt vanskligt att generalisera från GWs FAQer.

I mitt exempel med Monstrous Creatures menade jag inte psychic shooting attacks, utan helt vanliga skytteattacker. I det fallet är ju alla(?) rörande överens om att "two weapons" inte är samma vapen två gånger, men av någon anledning är det inte lika självklart när det är "two powers".

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Oj, jag har alltid trott att det var wordat som "psycich tests" inte som "psycich powers". Jag isåfall så tycker jag att man borde rula till att vanliga psychers inte kan casta samma power mer än en gång, det tar ju bort det mesta konstiga om ska låta powers stacka.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Hur har INAT faqen tolkat mephistons möjlighet till att kasta samma spell 3ggr, för det är väl egentligen vår SweFAQ som gör att han får det. (Inte helt självklart om man läser codex om jag minns rätt)

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag trodde inte att man fick kasta samma spell flera ggr per runda jag heller.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Inlägg av Halvar »

står uttryckligen i (förvisso 4th ed) eldar dexen huruvida man får kasta samma power två gånger eller ej, under spirit stones (i dettta fall icke) och staff of ulthamar (i detta fall är det tillåtet, men bara den tredje förmågan, inte nummer två). man borde kidnappa regelskrivarna och tvinga dem spela lite kortspel så de förstår hur man måste skriva sina regler.
Ja' än't bittä'!

Mork

Inlägg av Mork »

Känner som Headwar (m.fl) att man absolut inte får kasta samma power mer än en gång
såvida man inte heter Ahriman.

Ytterst tveksam till att det ska stacka också (hammerhand-diskussionen etc).
Ok, med olika powers som ger samma effekt men inte fler av samma.
Någon sa det väldigt bra tidigare, man har redan fått sin förmåga.
Mork, the articulate ork!

Bulgrim

Inlägg av Bulgrim »

He, men stackars justicar Thawn från nya codex;
mastery level 2 men bara en magi - hammerhand.
Typo eller stacka?!
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Skriv svar