Stackande effekter

Regelfrågor och förslag på husregler
EyeGuy

Stackande effekter

Inlägg av EyeGuy »

Eftersom funderingen dykte upp från Grey Knight trolleri tråden men kändes lite off-topic där så valde jag att göra en ny tråd om det hela.

Stackar Universal Special Rules och powers/effekter?

Jag hittar ingenstans i reglerna där det står om dom gör det eller inte. Rent spontant känns det såklart som att dom inte skulle göra det.
Men så småningom kanske frågan dyker upp mitt under spel/turnering, så lika bra att få det diskuterat och avklarat nu (och kanske FAQat också?).

Några exempel:

Enhet som är fearless blir det igen av att en chaplain går med i gruppen. Ingen egentlig effekt där.

Creds till Seregon för denna:
"Vad händer om det är 2 GK librarians i en enhet? Ska de kunna kasta HHx3, HHx2, Quicksilver tillsammans med enhetens HH för att alla modeller ska få S10 med I10?"

Chaplain Cassius har Feel no Pain.
Om han går med i en Command squad med apothecary har han således regeln två gånger.
Hur man ska tolka regeln över hurvida han skulle få två slag eller inte känns som att det skulle kunna ta ett tag och beror mycket på hur man läser den...

Säg att du lyckas stacka andra saker som Furious Charge, Stealth... eller varför inte Scout? Får du då använda regeln fler gånger?
Känns väldigt konstigt att GW missat något sådant...

Edit: En vän till mig påpekade faktiskt regelstödet för varför liknande saker inte skulle tillåtas. Den stora rutan på sidan 2 i grundregelboken.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Halvar

Re: Stackande effekter

Inlägg av Halvar »

Jag har alltid fått höra att reglerna är restriktiva. Står det inte att man får göra något så får man inte det.
Ingenting i reglerna säger att en enhet inte får skjuta 98 gånger, enda regeln är att man måste välja en annan enhet efter att man skjutit med den första. Enhet a skjuter, enhet b skjuter, enhet a, b, a osv... överdrivet exempel men vafan, det är väl två av samma grej också imo. (Saker som det inte står något om stackbarhet har visat sig vara ostackbara som t.ex. hive commander och vad de andra reservslagsförmågorna nu heter.)

Undrar om jag ska köpa adrenal glands till mina termagants och dessutom låta dem få tervimammans adrenal glands. S5 är juh bättre än s4, speciellt med högre initiativ.
Ja' än't bittä'!

Jacke

Inlägg av Jacke »

Det känns väldigt givet att USR inte stackar, finns absolut ingenting någonstans som talar för att de stackar.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jacke skrev:Det känns väldigt givet att USR inte stackar, finns absolut ingenting någonstans som talar för att de stackar.
Och det gör det för nånting annat? Som t.ex. hammerhand? Står specifikt att någonting annat jag inte kommer ihåg namnet på eftersom jag använder telefonen att den förmågan stackar med hammerhand. Varför står inte samma sak på hammerhand?
Ja' än't bittä'!

Joppe

Inlägg av Joppe »

Det står att hammerhand och might stackar men inget annat. Så som mest kan man lägga hammerhand, might och quickening på en enhet för att få +2 i S, I10 och en extra tärning mot fordon.

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Så om en enhet med Furious Charge använder Might och Hammerhand får enheten således:
+2 S från Might och Hammerhand
och +1 I från Furious Charge
eller:
+1 S och I från Furious Charge

Spelarens val vilken bonus som väljs (och jag tror jag vet vilket det blir).

En monstrous creature med en chainfist skulle få S+2D6 och inte S+3D6 i för armor penetration.

Osv.

Edit: Förtydligade mig lite.
Senast redigerad av 1 EyeGuy, redigerad totalt 11 gånger.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Jacke

Inlägg av Jacke »

EyeGuy skrev:Så om en enhet med Furious Charge använder Might och Hammerhand får enheten således:
+2 S från Might och Hammerhand
+1 I från Furious Charge
eller:
+1 S och I från Furious Charge

Spelarens val vilken bonus som väljs (och jag tror jag vet vilket det blir).

En monstrous creature med en chainfist skulle få S+2D6 och inte S+3D6 i för armor penetration.

Osv.
Varför skulle du inte kunna få både +1 I och +1 S av Furious charge om du använder HH och Might?

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Jacke skrev:Varför skulle du inte kunna få både +1 I och +1 S av Furious charge om du använder HH och Might?
Om reglerna är restriktiva och det inte står att dom får stacka, så borde det betyda att dom inte kan det. Du kan dock fortfarande på +1 I eftersom det är en annan stat.

Det är som jag tolkat det hela iaf. Men som sagt så säger inte reglerna entydligt vad som gäller.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Sida 7 i regelboken har som exempel att man kan få flera modifiers på sina stats, och förtydligar i vilken ordning man lägger till respektive multiplicerar. (Fast om man är Grey Knight så är man lite för fin för att använda regelboken, och gör tvärt om istället.)

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

HeadWar skrev:Sida 7 i regelboken har som exempel att man kan få flera modifiers på sina stats, och förtydligar i vilken ordning man lägger till respektive multiplicerar. (Fast om man är Grey Knight så är man lite för fin för att använda regelboken, och gör tvärt om istället.)
Haha@Grey Knight kommentaren (:

Det säger dock inget om vad som får stacka utan bara i vilken ordning du ska göra det om du har en modifier och en multiplier.

Skriv svar