Move as Jump Infantry.
Re: Move as Jump Infantry.
Öhh ja jag tror faktiskt att GW tycker att det ska vara skillnad. Ta Mephiston han är infanteri men om han lyckas trolla så förflyttar han sig som ett jump infanteri. SOm jag alltid tolkat det innebär det att han får en 12" förflyttning och inget annat då han förflyttar sig som ett JP, han har det inte och han får det inte vilket är anledningen till at jag hävdar att han inte heller får slå farlig terräng slag. Och han kan inte helelr deepa... så har jag alltid tolkat det, och fått det rulat på turneringar av tex herr Snot.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Oavsett om han har ett jump pack eller inte tar han precis lika mycket stryk av ett träd i ansiktet när han hoppar in i skogen i 150 km/h.
men om tyranidFAQn faktiskt ska ha något sorts inverkan på spelet (eftersom den hittar på regler om IC och reserver som inte finns att läsa i något annat dokument kanske den inte ska ha det trots allt, men jag är bara sur fortfarande över dessa märkligheter) så kan saker som "moves as jump infantry" deepa. och varför i hela friden skulle man bara följa en av alla regler som finns under movementkategorin på jump infantry? det är lite grann som att en psychic shooting attack får skjutas men man skiter i reglerna om huruvida attacken träffar eller inte, därför missar den automagiskt.Arioch skrev:Öhh ja jag tror faktiskt att GW tycker att det ska vara skillnad. Ta Mephiston han är infanteri men om han lyckas trolla så förflyttar han sig som ett jump infanteri. SOm jag alltid tolkat det innebär det att han får en 12" förflyttning och inget annat då han förflyttar sig som ett JP, han har det inte och han får det inte vilket är anledningen till at jag hävdar att han inte heller får slå farlig terräng slag. Och han kan inte helelr deepa... så har jag alltid tolkat det, och fått det rulat på turneringar av tex herr Snot.
Ja' än't bittä'!
Deep strike skulle han ju inte få i vilket fall, eftersom han måste vara på planen för att trolla. Det jag inte fattar är varför han skulle räknas som jump infantry i movement men inte ur terrängsynpunkt. Jag vill gärna höra den exakta formuleringen som pekar på att han "bara" använder vissa av reglerna för jump infantry.Arioch skrev:Öhh ja jag tror faktiskt att GW tycker att det ska vara skillnad. Ta Mephiston han är infanteri men om han lyckas trolla så förflyttar han sig som ett jump infanteri. SOm jag alltid tolkat det innebär det att han får en 12" förflyttning och inget annat då han förflyttar sig som ett JP, han har det inte och han får det inte vilket är anledningen till at jag hävdar att han inte heller får slå farlig terräng slag. Och han kan inte helelr deepa... så har jag alltid tolkat det, och fått det rulat på turneringar av tex herr Snot.
Jag har hela tiden när jag argumenterat för detta utgått från chaos FAQ:n:
Q. Does taking ‘Wings’ classify a model as jump
infantry?
A. No, it simply allows the model to move like jump
infantry. Note that the model must actually be converted
to have a pair of wings rather than a jump pack.
Och då tänkt
att logiskt borde det vara så för alla som move as JP men saknar ett JP dvs mephiston. och om han inte klassificeras som ett JP så bör han inte ta ett faligt terräng slag då han är en infantry. Och tittar man på svaret ovan så står det inget annat än att de rör sig som JP det står inget om deep eller andra regler, vill man deepa så får man ha ett jp inte wings... ser inget konstigt i det.
infantry?
Och då tänkt
Men borde inte "moves as Jump Infantry" rimligtvis hänvisa till movement-reglerna under Jump Infantry-sektionen i regelboken? Där framgår det tydligt att man tar dangerous terrain-test om man börjar/slutar i difficult terrain.
Om "moves as Jump Infantry" inte hänvisar till de reglerna som står där, var får du fram hur Jump Infantry flyttar?
Tycker diskussionen känns lite meningslös. RAW är tydlig över hur det fungerar och RAI är om möjligt ännu tydligare.
Om "moves as Jump Infantry" inte hänvisar till de reglerna som står där, var får du fram hur Jump Infantry flyttar?
Tycker diskussionen känns lite meningslös. RAW är tydlig över hur det fungerar och RAI är om möjligt ännu tydligare.
Den stora skillnaden mellan jump infantry och moves as jump infantry är att jump infantry inte får åka i fordon, vilket är anledningen till att wings är vida överlägset jump pack i C:CSM.Arioch skrev:Jag har hela tiden när jag argumenterat för detta utgått från chaos FAQ:n:
infantry?
Och då tänktatt logiskt borde det vara så för alla som move as JP men saknar ett JP dvs mephiston. och om han inte klassificeras som ett JP så bör han inte ta ett faligt terräng slag då han är en infantry. Och tittar man på svaret ovan så står det inget annat än att de rör sig som JP det står inget om deep eller andra regler, vill man deepa så får man ha ett jp inte wings... ser inget konstigt i det.
Möjligt!
Men som sagt jag har alltid tolkat det som att de förflyttar sig som JP de är inte JP alltså slår de inte slaget och har stött det på Chaos FAQ:n och Wings regeln då det är i princip samma sak... Jag menar om de inte är JP infanteri så slår de inget farlig terräng för de är JP. Ta Mephiston hans JP förmåga är en Psy grej, hans vingar fastnar inte i grenarna som tex JP:s kan göra osv.
Sen hur ett JP flyttar är ju klart och tydligt det är väl inte det som är problemet egentligen. utan huruvida de har fler förmågor än vad jag tycker reglerna säger att de har och huruvida de kan krocka med en stubbe och dö, vilket jag inte tycker det finns stöd för i reglerna. Återigen hänvisa till Chaos wings.
Men som sagt jag har alltid tolkat det som att de förflyttar sig som JP de är inte JP alltså slår de inte slaget och har stött det på Chaos FAQ:n och Wings regeln då det är i princip samma sak... Jag menar om de inte är JP infanteri så slår de inget farlig terräng för de är JP. Ta Mephiston hans JP förmåga är en Psy grej, hans vingar fastnar inte i grenarna som tex JP:s kan göra osv.
Sen hur ett JP flyttar är ju klart och tydligt det är väl inte det som är problemet egentligen. utan huruvida de har fler förmågor än vad jag tycker reglerna säger att de har och huruvida de kan krocka med en stubbe och dö, vilket jag inte tycker det finns stöd för i reglerna. Återigen hänvisa till Chaos wings.
@seregon, där har du rätt har aldrig kört med ett Jp till chaos! Wings är vida bättre!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
+1evr skrev:Men borde inte "moves as Jump Infantry" rimligtvis hänvisa till movement-reglerna under Jump Infantry-sektionen i regelboken? Där framgår det tydligt att man tar dangerous terrain-test om man börjar/slutar i difficult terrain.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015