Move as Jump Infantry.
Re: Move as Jump Infantry.
veckans lol-diskussion. 
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Argh dreadsock på allt.
Senaste regelboks faqen:
"Q: Can a unit that ʻmoves as jump infantryʼ deep strike?
(p52)
A: Yes."
Senaste regelboks faqen:
(p52)
Det var ju precis det jag sa....LillePer skrev:Argh dreadsock på allt.
Senaste regelboks faqen:
(p52)
Jacke skrev:I regelboken så står det:
"if a moving jump infantry model ends up or begins it's move in difficult terrain, it must take a dangerous terrain test"
Och:
"All jump infantry units may enter the battlefield by deepstrike"
Vissa hakar upp sig på RAW formuleringen "jump infantry model/unit" eftersom enheter med wings inte "är" jump infantry model/unit utan bara rör sig som en sådan. Alltså så tar de inte dangerous terrain och får inte deepa.
Dock så säger Tyranid FAQn tydligt att modeller med wings får deepstrike. Och eftersom formuleringen är samma i fallet med diff så känns det som om GW har tänkt sig att modeller med wings ska räknas som jump infantry på alla sätt, men behålla sina övriga regler som de får av monstrous creature eller infantry unit type.
Det är ju iofs ett ganska underhållande sätt att tolka det, eftersom det även står "Jump infantry can use their jump packs and move up to 12" in the Movement phase." Så visst, de rör sig som Jump infantry, men eftersom den inte är Jump infantry så rör de sig fortfarande bara 6". Och om de inte har jump packs så får de inte hoppa över saker heller.Jacke skrev:Vissa hakar upp sig på RAW formuleringen "jump infantry model/unit" eftersom enheter med wings inte "är" jump infantry model/unit utan bara rör sig som en sådan. Alltså så tar de inte dangerous terrain och får inte deepa.
@ Jacke
Syftade inte på det du skrev, förstår mycket väl att det var samma sak. Var mer allmänt riktat till de som vrider och vränger på regler som är ganska ointressanta egentligen.
Syftade inte på det du skrev, förstår mycket väl att det var samma sak. Var mer allmänt riktat till de som vrider och vränger på regler som är ganska ointressanta egentligen.
Senast redigerad av 1 LillePer, redigerad totalt 7 gånger.
Jo precis. Förstår inte varför man ens diskuterar det här när svaret är så givet. Har man regeln move as jump infantry så följer man alla regler som står under jump infantry, snarare än att "välja vilka man vill ha och inte" (men man behåller fortfarande de regler som gäller sin ursprungliga enhets typ).HeadWar skrev:Det är ju iofs ett ganska underhållande sätt att tolka det, eftersom det även står "Jump infantry can use their jump packs and move up to 12" in the Movement phase." Så visst, de rör sig som Jump infantry, men eftersom den inte är Jump infantry så rör de sig fortfarande bara 6". Och om de inte har jump packs så får de inte hoppa över saker heller.Jacke skrev:Vissa hakar upp sig på RAW formuleringen "jump infantry model/unit" eftersom enheter med wings inte "är" jump infantry model/unit utan bara rör sig som en sådan. Alltså så tar de inte dangerous terrain och får inte deepa.
Nja man följer alla Jump Infantrys Movement regler, men då de inte har några andra speciella regler så har du rätt. Men principen osv...Jacke skrev: Jo precis. Förstår inte varför man ens diskuterar det här när svaret är så givet. Har man regeln move as jump infantry så följer man alla regler som står under jump infantry, snarare än att "välja vilka man vill ha och inte" (men man behåller fortfarande de regler som gäller sin ursprungliga enhets typ).
Alexander Merinen
Skit kul!
Självklart skall en modell som "move as jump infantry" räkna med alla movement regler som kommer när en jump infantry flyttar på sig!
Att det ens blev diskussion!?
Edit:
Tio poäng till Jon:
Självklart skall en modell som "move as jump infantry" räkna med alla movement regler som kommer när en jump infantry flyttar på sig!
Att det ens blev diskussion!?
Edit:
Tio poäng till Jon:
Jacke skrev:
Vissa hakar upp sig på RAW formuleringen "jump infantry model/unit" eftersom enheter med wings inte "är" jump infantry model/unit utan bara rör sig som en sådan. Alltså så tar de inte dangerous terrain och får inte deepa.
Det är ju iofs ett ganska underhållande sätt att tolka det, eftersom det även står "Jump infantry can use their jump packs and move up to 12" in the Movement phase." Så visst, de rör sig som Jump infantry, men eftersom den inte är Jump infantry så rör de sig fortfarande bara 6". Och om de inte har jump packs så får de inte hoppa över saker heller.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
- speedfreek
Den sjuka diskussionen uppstod i det här fallet av att det står typ "becomes jump infantry" och inte "move as jump infantry".
När man sätter grunkan på ett monstruöst kreatur så blir det lite konstigt.
När man sätter grunkan på ett monstruöst kreatur så blir det lite konstigt.
Att man ens kan diskutera hur vida det är skillnad på att "move as jump infantry" och "becomes jump infantry"... Tror ni på allvar att gw har tänkt att det skall vara nån skillnad på dessa??
Sen är det skillnad på olika slags jump infantry utrustning, vissa saker har extra regler som inte beskrivs i regelboken, tex GK teleport 30", Jumppack får inte åka i transporter osv. Men bortsett från dessa utrustnings specifika regler så gäller alla jump infantry regler för alla modeller som flyttar med jump infantry reglerna.
Och angående dreadknighten så blir den inte av med MC och den får bonus av fistar, även om det inte står så i reglerna, för det är uppenbart att det är så det är menat. (alla i swe-faq gruppen är i alla fall eniga om det..)
Sen är det skillnad på olika slags jump infantry utrustning, vissa saker har extra regler som inte beskrivs i regelboken, tex GK teleport 30", Jumppack får inte åka i transporter osv. Men bortsett från dessa utrustnings specifika regler så gäller alla jump infantry regler för alla modeller som flyttar med jump infantry reglerna.
Och angående dreadknighten så blir den inte av med MC och den får bonus av fistar, även om det inte står så i reglerna, för det är uppenbart att det är så det är menat. (alla i swe-faq gruppen är i alla fall eniga om det..)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!