Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?
Re: Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?
alla former av fordon har ju LD 10 och är en övergripande generell regel i hela spelet, därför skrev de nog inte ut det.
Står det att enheten får möjligheten att claima objectives så som Troops så är det ju ingen generell övergripande regel utan en regel som specifikt ger ex. en walker i GK CODEX möjligheten att claima objektiv. Varför skulle det vara så himla konstigt???
Står det att enheten får möjligheten att claima objectives så som Troops så är det ju ingen generell övergripande regel utan en regel som specifikt ger ex. en walker i GK CODEX möjligheten att claima objektiv. Varför skulle det vara så himla konstigt???
Måste hålla med Väktarn m.fl. Det står ingenstans att den som Orc Dredd blir en troop utan att den får specialregeln att den kan scora, precis som Troops kan. Det är snarare en förklaring än något som gör att enheten i fråga blir troop.
Jag har nog börjat ändra inställning. De blir inte Troops, de får bara ta objektiv som sådana.
Fast jag vacklar. Bara för att man kan scora som Troops så ignorerar man inte grundreglerna som kräver vissa saker för att scora. Jag är helt med på att det kan vara så som GW tänkt sig men det står faktiskt inte det. Det står att de får scora som Troops vilket innebär att de har samma restriktioner som Troops. De måste hålla sig inom ett visst antal tum från objektivet och får inte vara swarms eller ha en regel som säger att de inte får scora. Det som folk säger här är att även om det hade stått en specialregel på grey knight dreadnought att den aldrig, under några omständigheter, får scora så hade den fått det med ledarens egenskap.
Som sagt...jag vacklar. Jag tror att GW kanske tänkt sig att dreads skall kunna hålla objektiv men inte på grund av texten (den säger att den inte får scora) utan att GW vill ignorera ännu en grundregel med en specialregel till ingen nytta.
Fast jag vacklar. Bara för att man kan scora som Troops så ignorerar man inte grundreglerna som kräver vissa saker för att scora. Jag är helt med på att det kan vara så som GW tänkt sig men det står faktiskt inte det. Det står att de får scora som Troops vilket innebär att de har samma restriktioner som Troops. De måste hålla sig inom ett visst antal tum från objektivet och får inte vara swarms eller ha en regel som säger att de inte får scora. Det som folk säger här är att även om det hade stått en specialregel på grey knight dreadnought att den aldrig, under några omständigheter, får scora så hade den fått det med ledarens egenskap.
Som sagt...jag vacklar. Jag tror att GW kanske tänkt sig att dreads skall kunna hålla objektiv men inte på grund av texten (den säger att den inte får scora) utan att GW vill ignorera ännu en grundregel med en specialregel till ingen nytta.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
men överallt annars står det saker som "regardless of other modifiers" och liknande om man ska ignorera andra regler. verkar inte finnas något sådant här.
Ja' än't bittä'!
Väktaren skrev:alla former av fordon har ju LD 10 och är en övergripande generell regel i hela spelet, därför skrev de nog inte ut det.
Fordon har inte Ld, dock så har fordon i de flesta fall Ld 10 i de speciella fall de får använda Ld, men det står inget om Ld för fordon i BRB.
Sen så är det så att det står att de får claima objectives precis som om just den specifika modellen special regeln gäller för vore Troop. Vilket inte hjälper walkers, som inte får claima objectives, även om de är Troop. Hur vida det är tänkt annorlunda är inte helt säkert, men vi kan ju vänta på GWs FaQ. De brukar bli rätt duktiga på att skriva dem.
Alexander Merinen
Re: Ny GK lista 1750p
Yepp, använd därför inte den förmågan på Dreads. Välj en av de andra två reglerna.Skulliz skrev:Som reglerna är skrivna är ju förmågan värdelös på dreads.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Oj, vilken diskussion man satte igång. Men dreadknighten skulle få claima och scora med denna regel?
Jag tror iofs dreadsen ska kunna få de med, men får vänta på en faq.
Jag tror iofs dreadsen ska kunna få de med, men får vänta på en faq.
Nej.Max skrev:Måste hålla med Väktarn m.fl. Det står ingenstans att den som Orc Dredd blir en troop utan att den får specialregeln att den kan scora, precis som Troops kan. Det är snarare en förklaring än något som gör att enheten i fråga blir troop.
Regeln gör alltså units inte scoring per se, utan får claima objectives som om de vore troops.Grey Knights, sid 22 skrev:Unyielding Anvil: A key position must be seized for
victory to be won. The nominated units can claim
objectives as if they were Troops.
Vad behövs för att kunna ta ett objective?
Hur uppfyller en Grey Knight Dreadnought dessa krav innan Grand Masterns tillämpling?Regelboken, sid 90 skrev:An army’s scoring units are all the units that come from
its Troops allowance. The presence of other units may
deny an objective to the enemy, but only Troops can
control it. There are a few exceptions, however, when a
unit of Troops does not count as scoring:
• If it is a vehicle.
• If it has the Swarm special rule.
• If it has a special rule specifying it never counts as a
scoring unit.
An army’s scoring units are all the units that come from
• If it is a vehicle.
scoring unit.
Hur uppfyller Grey Knight Dreadnought efter Grand Masterns tillämpling??
An army’s scoring units are all the units that come from
• If it is a vehicle.
scoring unit.
En Grey Knight Dreadnought kan alltså inte hålla objectives. Hade Grand Masterns regel däremot gjort den scoring hade den kunnat det.
Det var regeldelen det.
As for argumentet varför GW skulle nämt Dreadnoughten om den aldrig kan använda regeln;
Dreadnoughten kan absolut använda regeln, dock inte anta rollen som Unyeilding Anvil. Regeln är Grand Strategy som i sin tur delar ut lite bös. Dreadnoughten kan dra nytta av Hammer of Righteousness och Spear of light men inte Unyielding Anvil och Shield of Blades. Eller är tanken att Dreadnoughten ska kunna få Counter Assault också? Varför skulle GW inkludera Dreadnoughten om den inte kan använda regeln?
Absolut! Varför skulle den inte kunna få det?Stefan-RT skrev:Men dreadknighten skulle få claima och scora med denna regel?
Tack och hej!
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
- speedfreek
Tycker som Swen.
Och tycker det är självklart.
Dreadnoughten har dock nytta de flesta andra reglerna stormästaren kan dela ut.
Och tycker det är självklart.
Dreadnoughten har dock nytta de flesta andra reglerna stormästaren kan dela ut.
@ Yautja
tack för ditt väldigt pedagogiska post, kan inte säga det bättre själv
tack för ditt väldigt pedagogiska post, kan inte säga det bättre själv
Alexander Merinen