Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?

Regelfrågor och förslag på husregler
Stefan-RT

Kan GK-walkers scora m.h.a. Grand Masterns special regel?

Inlägg av Stefan-RT »

Såvida en dreadnought inte är en walker, så skulle jag hävda det.
"At the start of the game, before forces are deployed, the Grand Master can assiqn special battlefieldroles to units under his command. Roll a D3 and choose that many infantry,jumpinfantry,monstrous creature or walker units in your army"

"UnyieldingAnvil: A key position must be seized for victory to be won. The nominated units can claim objectives as if they were Troops"

Delade tråden då det blev en lite väl ingående regeldiskution
- Moderator-Zurken

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Ny GK lista 1750p

Inlägg av LillePer »

Det var ju faktiskt inga konstigheter. (Enter Egge rage mode) Jaja, så blir det när codex trumpfar regelboken med specialregler. (End Egge rage mode)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

En walker som är troop kan ju inte claima objectives, så varför kan en walker med special regel som gör att den kan hålla objectives som om den vore troop hålla en?

(det är lite luddigt, skulle de bara skrivit "unit becomes scoring" skulle det inte vara några krångligheter.)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Fast det är inte samma formulering på t.ex. Deff Dread som räknas som troops och här då den "håller objektiv som om den vore troop"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

För att vara scoring krävs:

*Du är troop
*Du är inte vehicle
*Du är inte swarm

GK ger (så som jag läser det iaf) valfri enhet kategori *Du är troop, men lyfter inte upp de andra. Så jag hävdar (rent RAW mässigt) att en walker inte blir scoring för den kan inte hålla objektiv även om den räknas som troop.

Nu är det mycket möjligt att GW har tänkt sig att den ska kunna bli det, men failat på att skriva regeln bara. Jag gissar på det kommer spelas att walkers kommer kunna scora, vilket jag inte har något emot (om Dreadknights kan scora, så varför inte Dreadnoughts?).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag skulle påstå att det inte är några problem.

Grand Mastern ger Dreadnoughten förmågan att hålla objectives, som om den vore Troops. Regelboken säger dock att Troops inte är scoring om de är fordon. Iom att codexen inte uttryckligen sagt att de blir scoring blir det regelboken som gäller.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Seregon skrev:Jag skulle påstå att det inte är några problem.

Grand Mastern ger Dreadnoughten förmågan att hålla objectives, som om den vore Troops. Regelboken säger dock att Troops inte är scoring om de är fordon. Iom att codexen inte uttryckligen sagt att de blir scoring blir det regelboken som gäller.
Håller med, jag har alltid tolkat regeln som att dreads inte kommer kunna hålla objectives. I så fall hade dom ju bara skrivit scoring, inte "count as troop".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Anton

Inlägg av Anton »

Ska man skratta eller gråta?

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

tyckte den regeln var rätt solklar.

Om det står att en walker kan ges möjligheten till att hålla objektiv preciss som troops så ser jag inget konstigt med det.

Zurkens inlägg: "En walker som är troop kan ju inte claima objectives, så varför kan en walker med special regel som gör att den kan hålla objectives som om den vore troop hålla en?"

Enkelt svar på den = För att det är en SPECIAL REGEL som ger dig förmågan

JAg tror nog att det är tänkt att det ska fungera preciss som vanliga troops och scoring med den regeln, annars så är den riktigt värdelös att ge till nån av enheterna. Sluta leta fel och brister i allt, bara för att detta ger en fördel till en nyutgiven armé som består till stor del av få modeller så borde man inte börja ta fram motorsågen för kapning direkt.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Zurken mfl har rätt. Att ge just troopförmågan till en walker är därför helt meningslöst, om man inte spelar något annat bonkersmission.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar