Har objektivet en bas behöver man ingen mittpunkt. På en 40mm-bas vet man ju att det är +20mm från kanten, vilket gör mätandet rätt enkelt.HeadWar skrev:Mitt standardtips i sammanhanget: Se gärna till att mitten på objektivet är lätt att hitta, så att det inte blir en massa trassel om man måste börja millimetermäta i slutet på slaget. Till exempel genom att man har hörnet på en låda, pipan på ett vapen, spetsen på en pinne eller kanske bara någon färgprick som man kan säga: DÄR är mitten.
Objective Markers
Re: Objective Markers
Man kanske skulle använda objektivmarkörer som är 2" i diameter istället.
Typ 50mm-bas då med andra ord.HeadWar skrev:Man kanske skulle använda objektivmarkörer som är 2" i diameter istället.
-
Bengtsson den yngre
Va! Det skiljer ju på över en millimeter, kan bara sluta i gråt och tandagnisslan.evr skrev:
Typ 50mm-bas då med andra ord.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Bengtsson den yngre skrev:Va! Det skiljer ju på över en millimeter, kan bara sluta i gråt och tandagnisslan.evr skrev:
Typ 50mm-bas då med andra ord.
Nej, 0,8 mm
1" = 2,54 mm
En bild säger mer än 1000 kaniner
-
Bengtsson den yngre
Jag anser mig rättad i sak men vidhåller dock fortfarande min tes 
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Det är iofs bara radien man är intresserad av i det här fallet, så, 0,4 mm. Vilket garanterat kommer sluta i gråt och tandagnisslan.
Det var en kort tum.imp skrev:1" = 2,54 mm
haha, jag började kolla upp källor (inklusive wiki såklart) för att hitta nån annan slags referens till en tum... tänkte svara att det var juh en korrekt tum, tills jag läste om ditt ich hans inlägg =)HeadWar skrev:Det var en kort tum.imp skrev:1" = 2,54 mm
Ja' än't bittä'!
Det tog lång tid...Halvar skrev:haha, jag började kolla upp källor (inklusive wiki såklart) för att hitta nån annan slags referens till en tum... tänkte svara att det var juh en korrekt tum, tills jag läste om ditt ich hans inlägg =)HeadWar skrev:Det var en kort tum.imp skrev:1" = 2,54 mm
En bild säger mer än 1000 kaniner