När får man bonusen av Furious Charge?

Regelfrågor och förslag på husregler
Yautja

När får man bonusen av Furious Charge?

Inlägg av Yautja »

Situationen som uppstår: En Archon och Incubis har redan ett pain token. De assaultar en fiendeenhet med en independant character it. Archonen slår på sin Initiativ 7 ihjäl karaktären och hans enhet får en pain token. Incubis har nu furious charge. Får de +1 S och I?

Relevanta regelskrivningar
FURIOUS CHARGE Sid 75
Models with this skill are known for the wild ferocity of
their assaults. In a turn in which they assaulted into
combat they add +1 to both their Initiative and Strength
characteristics when attacking in close combat (note
that this has no effect on the Initiative tests for
sweeping advances).
Har dom assaultat denna rundan? Ja, här hävdar jag att de får bonusen av Furious Charge.
Blood Angel FAQ
Q: At what point does my model need to be in range
of a Sanguinary Priest to gain the bonuses of Furious
Charge?
A: When you put the bonuses to use, i.e. when the
model makes its close combat attacks.
Har utgår jag alltså som ovan ifrån att det är när du gör dina close combat attacks du behöver furious charge, inte när du assaultar. Det står helt klart att det är när du gör dina attacker.
Q: If a unit of Tyrant Guard, joined by either by a Hive
Tyrant or the Swarmlord, launches an assault in which
the Hive Tyrant/Swarmlord is killed before the surviving
Tyrant Guard have struck any blows, will they gain
Strength and Initiative bonuses due to Furious Charge
even though they didn’t have this special rule at the
time when they initiated the assault?
A: No.
Tyranid FAQen säger precis tvärtom.

Discuss
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: När får man bonusen av Furious Charge?

Inlägg av Zurken »

Den enda regeltolkningen som kan sammanfoga BA-faqen och nid-faqen är att man kollar furious charge innan någon slår, men efter assault moves. Man kollar furiouscharge samtidigt som man kollar vem som får slå på vem.

Men det är klart det är ju inte exakt det som står i BA-faqen, men jag tycker att det verkar som en ok kompromiss. Annars tycker jag att vi ska tolka det som BA-faqen, nid-faqen är full av massor med konstiga tolkningar :P
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Om prästen dör vid I6 kommer BA inte kunna använda den, alltså får de inte FC.

Med tanke på Tyranidernas FAQ bör DE alltså inte få FC. Däremot får de FnP omedelbart i striden om det skulle vara deras första token.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Zurken skrev:Men det är klart det är ju inte exakt det som står i BA-faqen, men jag tycker att det verkar som en ok kompromiss.
Det skulle leda till att alla BA har FC även om prästen hunnit dö, vilket verkar vara en ganska kass kompromiss för alla andra...

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

De båda FAQ hanterar två olika tillfällen under striden. Som jag tolkar dem (alla tillsammans) så måste en modell ha FC både när den chargar och när den ska slå för att få bonusen. BA faq säger att man måste ha FC när man ska slå, och nidz faq säger att man måste ha FC när man chargar. Ser ingen direkt motsägelse. Och det är ganska rimligt att man måste ha både och.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Yautja

Inlägg av Yautja »

Johannesson skrev:De båda FAQ hanterar två olika tillfällen under striden. Som jag tolkar dem (alla tillsammans) så måste en modell ha FC både när den chargar och när den ska slå för att få bonusen. BA faq säger att man måste ha FC när man ska slå, och nidz faq säger att man måste ha FC när man chargar. Ser ingen direkt motsägelse. Och det är ganska rimligt att man måste ha både och.
Så en Blood Angel som Assaultar utanför bubbland men hamnar innanför av assault movet får inte Furious Charge?
Jag kan köpa att man ska ha Furious Charge både när man assaultar och slår pga av FAQerna trilskas. Men Blood Angels FAQen hanterar förvisso en annan del av striden men där står det ju utryckligen att du använder regeln när du put it to use, alltså när du attackerar (och inte när du assaultar)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Yautja skrev:Så en Blood Angel som Assaultar utanför bubbland men hamnar innanför av assault movet får inte Furious Charge?
Nja, under åtminstone en del av sin charge så har de FC, så jag skulle säga att de får FC om de fortfarande är inom 6" när det är deras tur att slå.

Editade detta svaret till det ovan, efter att ha tänkt efter en stund. Det är enda rimliga förklaringen till de båda faq-svaren jag kan komma på. Finns inget i FC beskrivningen som säger att man måste ha FC under hela sitt charge move. Däremot indikerar guard faq att man måste ha FC under minst en del av sitt charge move, och BA faq är tydlig med att man måste ha det när det är ens tur att slå.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Den enda rimliga förklaringen är att GW inte läser sina egna regler/faqs innan dom svarar på frågor...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Jag tycker att reglerna är hyfsat tydliga med att man kollar om de har bonusen när de slår, dvs att de får bonusen.

Tyranid faqn säger emot reglerna och alla andra faqer på många punkter.
IC får inte joina squads i pod, +/- på stats läggs på efter fixt värde modificationer,, etc..

enda rimliga är att tänka att tyranid faqn bara påverkar tyranider och ingen annan, för ska man dra parraller till liknade situationer i andra armeer i den faqn så blir allt bara konstigt..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

DHettNeck skrev:Den enda rimliga förklaringen är att GW inte läser sina egna regler/faqs innan dom svarar på frågor...
Men det besvarar inga frågor alls...

Skriv svar