Emergency disembark och vanlig disembark
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Emergency disembark och vanlig disembark
Jag vet att detta har snackats om innan.
1. Om en emergency disembark görs i fiende rundan (ens fordon blir wrecked och fiender är runt acess-points:en) så får man agera som vanligt i sin egna runda? Alltså att emergency disembark inte har _några_ negativa effekter om det görs i motståndarens runda. Enheten blir ju bara pinned i "a turn".
Stämmer?
2. Teleportera ut från fordonet eller flytta?
Igår så omringade hormagaunts en rhino och fick den att bli wrecked men då modellerna i får placeras ut med foten inom 2" från en utgångsport så får de hoppa ut, trots att alla portarna är stängda? Med runda baser så blir det omöjligt att hindra folk att hoppa ut om man inte har dubbla lager figurer runt om rhinon. Är det så det skall fungera? Om man teleporteras ut så blir det så. Om man säger att figurer flyttas ut så dör de för de får inte passera inom 1" från fienden och kan därmed inte komma ut.
3. Kan man välja att låta några figurer dö eller måste en emergency disembark göras om inte alla kan hoppa ut på vanligt sätt?
1. Om en emergency disembark görs i fiende rundan (ens fordon blir wrecked och fiender är runt acess-points:en) så får man agera som vanligt i sin egna runda? Alltså att emergency disembark inte har _några_ negativa effekter om det görs i motståndarens runda. Enheten blir ju bara pinned i "a turn".
Stämmer?
2. Teleportera ut från fordonet eller flytta?
Igår så omringade hormagaunts en rhino och fick den att bli wrecked men då modellerna i får placeras ut med foten inom 2" från en utgångsport så får de hoppa ut, trots att alla portarna är stängda? Med runda baser så blir det omöjligt att hindra folk att hoppa ut om man inte har dubbla lager figurer runt om rhinon. Är det så det skall fungera? Om man teleporteras ut så blir det så. Om man säger att figurer flyttas ut så dör de för de får inte passera inom 1" från fienden och kan därmed inte komma ut.
3. Kan man välja att låta några figurer dö eller måste en emergency disembark göras om inte alla kan hoppa ut på vanligt sätt?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Re: Emergency disembark och vanlig disembark
1. Finns inget i reglerna som säger att du ens kan göra en "emergency disembark"
när fordonet förstörs. Detta kan du enligt vad texten säger bara göra då du hindras
av impassable terrain eller fiender. Kan de inte ens göra en "emergency" så får de inte
hoppa ut, till skillnad då fordonet förstörts, då de som inte kommer ut dör.
Så, ja. De negativa effekterna påverkar bara resten av DIN runda.
2. Hittar faktiskt inget som talar för eller emot vad gäller "hur" de hoppar ur.
Utanför reglerna känns det ju dock som om att de ska ha "fri lejd" mellan
accesspoint och sin slutliga position när de hoppar ur. Så har man en figur
inom 1" från varje accesspoint så kan inte fi hoppa ut. Men det är ju min
egen åsikt. Och en som jag alltid kört med och hitintills ingen som protesterat.
3. Oväsentligt, enligt svar på fråga 1. Texten för destroyed säger att modeller
som inte kan hoppa ut förstörs. Inte att de får göra en "emergency" som vid
en frivillig disembark.
Lite luddiga svar, men jag hoppas att det jag menade kom fram.
när fordonet förstörs. Detta kan du enligt vad texten säger bara göra då du hindras
av impassable terrain eller fiender. Kan de inte ens göra en "emergency" så får de inte
hoppa ut, till skillnad då fordonet förstörts, då de som inte kommer ut dör.
Så, ja. De negativa effekterna påverkar bara resten av DIN runda.
2. Hittar faktiskt inget som talar för eller emot vad gäller "hur" de hoppar ur.
Utanför reglerna känns det ju dock som om att de ska ha "fri lejd" mellan
accesspoint och sin slutliga position när de hoppar ur. Så har man en figur
inom 1" från varje accesspoint så kan inte fi hoppa ut. Men det är ju min
egen åsikt. Och en som jag alltid kört med och hitintills ingen som protesterat.
3. Oväsentligt, enligt svar på fråga 1. Texten för destroyed säger att modeller
som inte kan hoppa ut förstörs. Inte att de får göra en "emergency" som vid
en frivillig disembark.
Lite luddiga svar, men jag hoppas att det jag menade kom fram.
Mork, the articulate ork!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Självklart kan man göra en emergency disembark när fordonet går sönder...och då gäller nackdelen bara i motståndarens tur.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
@Mork. Det lir relevant för enligt boken så krävs det att du inte kan göra en emergency disembark för att inte kunna få göra en disembark. En emergency disembark räknas alltså som en disembark.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Skulle behövas en tydlig Swe-FAQ på det här, sådana här situationer inträffar inte så ofta, men när de väl händer så är det för det mesta extremt avgörande vad resultatet blir.
- speedfreek
En annan obesvarad fråga är om man får göra som i 4th, dvs ställa ut så många som det går och att resten dör, eller om man då skall göra en emergency disembark istället...
Ok att man anser att om en vanlig disembark inte är möjlig så provas en emergency disembark.
Det är med korrekturläsning av reglerna en möjlighet.
Enda skillnaden på "frivillig" och "förstört fordon -disembark" är då att vid frivillig så
kan alla tomtar sitta kvar i bilen jämfört med att de dör vid en ofrivillig.
Följer vi detta resonemang så är speedfreeks fråga besvarad också.
Det är med korrekturläsning av reglerna en möjlighet.
Enda skillnaden på "frivillig" och "förstört fordon -disembark" är då att vid frivillig så
kan alla tomtar sitta kvar i bilen jämfört med att de dör vid en ofrivillig.
Följer vi detta resonemang så är speedfreeks fråga besvarad också.
Mork, the articulate ork!
- speedfreek
Och svaret är?
nej, de får inte välja
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- speedfreek
och måste alltså göra en emergency disembark?
Och om de inte kan det, dör alla eller bara de man inte kan ställa ut?
Och om de inte kan det, dör alla eller bara de man inte kan ställa ut?