IC som lämnar enheter

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
evr

Re: IC som lämnar enheter

Inlägg av evr »

Fast hur passar regeln om att om en IC går ur en enhet i movementfasen så räknas inte enheten som att den har flyttat ihop med att man måste flytta efter slöaste enheten när man går ur? Om ICn begränsas av en slö enhet när han flyttar ut för att alla måste flytta efter den slöaste gubben borde väl enheten räknas som att även den flyttat på sig?

Jag skulle tolka det hela som att ICn flyttar efter sin egen speed när han lämnar och enheten gör vad den vill efteråt.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Va?

egge

Inlägg av egge »

Jocke Rapp skrev:Om man slår diff med 3 tärningar på sin IC så får inte enheten sluta sin move inom 2" från honom. Skulle denna ovanliga (har aldrig upplevt det) situation uppstå så skulle jag följa FAQen som säger att man flyttar undan ICn/enheten tills ICn är 2" bort.
+1 Med betoning på att jag inte heller upplevt det. Jag har alltid upplevt att karaktärer skall kunna gå ur och in i samma enhet under movement phase. Antingen lämnar han enheten eller så lämnar han inte enheten. Han kan inte göra både, och jag har inte märkt någon som försökt detta.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

att han skulle få 3 tärningar finns detju ännu mindre stöd för, när han ska gå är han ju i uniten, han lämnar ju först när han lämnat, och tills dess har han ju tappat sin USR?

(samma argument gällande movementspeed, men det verkar folk aktivt ignorera)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

I det här fallet tycker jag mer att det handlar om hur folk faktiskt spelar och inte om hur det står i reglerna.
Jag tycker inte det är tydligt, men tycker att det sår i reglerna att man ska spela som Swen, Snot och Jon? tycker, men eftersom de flesta jag uppmärksammat spelar på det andra sättet så tycker jag det därmed är korrekt.

Någon skrev något om att komma in från reserv och lämna eller ej i samma turn. Hur funkar det?

Mutt

Inlägg av Mutt »

När man kommer in från reserv så flyttar man enheten som en... enhet. Dvs då kan han inte lämna.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

speedfreek skrev:Någon skrev något om att komma in från reserv och lämna eller ej i samma turn. Hur funkar det?
Man får inte lämna samma tur som man kommer in från reserver, det står i en FAQ.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Snot skrev:att han skulle få 3 tärningar finns detju ännu mindre stöd för, när han ska gå är han ju i uniten, han lämnar ju först när han lämnat, och tills dess har han ju tappat sin USR?

(samma argument gällande movementspeed, men det verkar folk aktivt ignorera)
Hur kan han lämna när han lämnat?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jocke Rapp skrev:Om man slår diff med 3 tärningar på sin IC så får inte enheten sluta sin move inom 2" från honom. Skulle denna ovanliga (har aldrig upplevt det) situation uppstå så skulle jag följa FAQen som säger att man flyttar undan ICn/enheten tills ICn är 2" bort.
Vilken FAQ syftar du på Jocke? Är det den med att man inte får vara inom 2" från enheter utan att joina ( techmarine buggen) ?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Varför skulle de inte få joina varandra?

Man flyttar väl en IC som står ensam för sig och andra enheter för sig, och sen kollar man väl i slutet av movement fasen om de råkar stå inom 2" från varandra, oavsett hur de kom dit? Och gör de det så är de joinade. Varför skulle de inte bli det, alt. få ställa sig nära varandra?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar