Dags att revidera syftet med komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
egge

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av egge »

Jag håller inte heller med Mag-el om att subjektiv komp slår fel bara för att man ger den snällaste listan 20 och bedömer därefter. Det är ett smidigt sätt att arbeta och förenklar en hel del. Att istället man måste fast slå att den snällaste listan är exakt 16,7 i subjektiv komp och att sedan den hårdaste är 2,7 gör ingen skillnad mot att ge den snällaste listan 20 och den hårdaste listan 6. Utom att det blir lättare att bedöma.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

HeadWar skrev: Jag kan nog hålla med dig om spridningen av kompen, om än lite beroende på hur kompen sedan inverkar på resultaten. Däremot tycker jag precis tvärtom vad gäller subjektiv- och mallkomp. Mallen är mycket sämre på att se till helheten på listan än vad en (duktig) subjektiv bedömare är.
Det är ju din åsikt(som säkert du delar med många). Subjektiv komp var jag väldig för innan. Efter att ha sett flera turneringar med subjektiv komp så litar jag inte på den alls längre.(kommer fortfarande spela på sådana turneringar). Mallen är absolut vid den tidpunkt den används, subjektiv komp är som att slå en tärning ibland. Man kommer alltid få fel vad man än gör men med subjektiv komp så blir felen mer direkta eftersom skaparen av listan kan få benen undanslagna på sig utan ens ha haft någon aning om det, medan om en mall hade gjorts så vet man om var man hamnar.

Sen subjektiv komp + Spelade arrangör är aldrig bra någonsin. Ingen människa ska någonsin tuta i mig att det har funnits en enda person på den här jorden som har varit helt objektiv. Finns inget lättare sätt att skapa misstro än att göra så. Nu tror jag inte att arrangörerna till GC har haft något uppsåt på något sätt och det är ingen misstro ifrån min sida till fusk eller något liknande alls men det ser inte bra ut. Jag gjorde en mall till Fantasy på Vinterslaget ett år och där gjorde jag och arrangören så att jag tappade 5 i komp i förhållande till någon annan som teoretiskt hade spelat exakt samma lista som jag för att undvika misstro. Detta var dessutom en mall, inte subjektivt.
HeadWar skrev:Ska man blanda mall och subjektiv komp så får man antingen säga att bedömarna inte får ändra mer än ett visst antal steg från mallen, eller se till att alla har möjlighet att ändra på sina listor efter bedömningen, och då kan man lika gärna strunta i mallen helt. Det gjordes ganska ofta förr i tiden, men skapar givetvis massor med extraarbete för arrangörerna.
Skippa mallen helt? Varför ska man få göra om? Dock tycker jag det ska vara en gräns på hur mycket man får ändra. jag tycker 10% är lagom dvs 0-2 pts.
HeadWar skrev:Tröskelkomp står inte i motsats till mall eller subjektiv bedöming, utan är bara ett sätt att tillämpa komppoängen som en lista fått.
Visst är det så.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

HeadWar skrev:
paintner skrev:känns som detta är en trolltråd då detta gåtts igenom otaliga gånger.
Nejdå, man bör ha en rejäl diskussion om kompens vara eller icke vara minst två gånger om året, det är tradition.
Minst...

Syftet med att starta tråden var iofs inte att starta ytterligare en tråd om kompens vara eller icke vara. Ni som vill ha komp är ju i gräslig majoritet här på forumet så det känns inte aktuellt. Det jag vill med tråden är att diskutera kompens syfte och om den tillför det den sägs tillföra.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

egge skrev:Jag håller inte heller med Mag-el om att subjektiv komp slår fel bara för att man ger den snällaste listan 20 och bedömer därefter. Det är ett smidigt sätt att arbeta och förenklar en hel del. Att istället man måste fast slå att den snällaste listan är exakt 16,7 i subjektiv komp och att sedan den hårdaste är 2,7 gör ingen skillnad mot att ge den snällaste listan 20 och den hårdaste listan 6. Utom att det blir lättare att bedöma.
Skojar du? Snacka om ett sjukt orättvist system. Det är fan en orättvisans högborg på steroider.(nu snackar jag om dom system som använde hela spannet, som har använts)

Som om alla är rätt lika i sitt utförande(listorna) så dödar vi listorna som råkar vara hårdast i den samlingen och höjer listorna som råkar vara snällast där till nivåer dom inte förtjänar. Bra system.

Pratar endast här om dom som använder hela spannet, vet inte riktigt vad du pratar om

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

xdanskx skrev:Om du hade läst hela mitt inlägg så skrev jag faktiskt att ett av problemen med tröskelkomp är att man "blir av med" en del codexar, bland annat Deamonhunters (iaf ett tag till, codex-creep ftw).
Det jag menar att det bli mer rättvist är:
Eftersom du har en tröskel, så kan du bygga listan utefter den tröskeln, sen så sluta kompens påverkan.
Om du inte har tröskel, så påverkar kompen turneringsresultatet, vilket KAN medföra att det finns matcher där du inte kan vinna med mer än 11-9 (även om du egentligen vann 20-0) för att kompens inverkan är sån att den högkompade listan får så pass mycket i kompbonus...
Och häri ligger kärnen i det som fick Röde att skapa tråden kan jag tänka mig.

Vill man ha mer varierade listor och så många olika codexar som möjligt på en turnerning med tröskelkomp kanske tröskeln ska ligga på en nivå där så många arméer som möjligt kan skapa så många olika användbara listor som möjligt? För att ta det närliggande exemplet med årets DefCon så var väl kanske inte 25 det optimala värdet för att få med många codexar och varierade listor (vilket väl heller inte var syftet iof). Det anges visst ett värde för en "well balanced" lista i kompmallen (visserligen bara för 1500pts, av någon anledning, men det borde väl gå att få fram värden för andra poängsummor också). Kanske är det där kompen ska ligga?
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

Tror inte man ska kompa enheter utan kompa vilka choises man gör orkar inte formulera mig så noga utan bara vad jag tänker högt i min trötthet just nu :)

Folk vill se mera troops & variation i turneringar det är vad jag har uppfattat iallafall då man har pratat med folk & fä på MSN osv ..

Exempel: man har 10 "armé poäng" som man måsta använda upp så listan hamnar på plus minus noll

Exempel lista

HQ -2
Troop +1
Elite -3
Fast Atack -2
Heavy Support -3

Observera att detta inte är genomtänkt & det är bara en tanke på göra alternativa kompmallar osv!

Sen gör man en Vapen/ Wargear lista som ger minus & plus poäng beroende på vilken beväpning man har i enheterna
så gör man en liknande system som ovan för att "balansera upp det" tankegångarna är många viss wargear & vissa enheter kanske behöver restriktioner så som nobz bikers, seer counsil på bikes & lash men jag tror det är omöjligt att få 100% nöjda turnerings spelare :)
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

egge

Inlägg av egge »

Mag-El skrev:
egge skrev:Jag håller inte heller med Mag-el om att subjektiv komp slår fel bara för att man ger den snällaste listan 20 och bedömer därefter. Det är ett smidigt sätt att arbeta och förenklar en hel del. Att istället man måste fast slå att den snällaste listan är exakt 16,7 i subjektiv komp och att sedan den hårdaste är 2,7 gör ingen skillnad mot att ge den snällaste listan 20 och den hårdaste listan 6. Utom att det blir lättare att bedöma.
Skojar du? Snacka om ett sjukt orättvist system. Det är fan en orättvisans högborg på steroider.(nu snackar jag om dom system som använde hela spannet, som har använts)

Som om alla är rätt lika i sitt utförande(listorna) så dödar vi listorna som råkar vara hårdast i den samlingen och höjer listorna som råkar vara snällast där till nivåer dom inte förtjänar. Bra system.

Pratar endast här om dom som använder hela spannet, vet inte riktigt vad du pratar om
Jag utgick efter gothcons system. För att inte de 20% hårdaste arméer skulle samlas på 0 i komp så valdes ett system där det sågs till att spridningen hölls på en bättre nivå. När den bäst kompade listan fick 20 så har jag fattat det som så att den hårdaste listan inte hade behövt få 0 eller 1. Hela spannet användes men inte på grund av att det var ett medvetet val. Så vitt jag vet så gör inte Varbergarna så heller. Jag vet inte vilka fler turneringar som har subjektiv komp utom kommande rydcon som kommer göra allt konstigt igen.

Edit: och jag måste fråga igen: förstod du min post (inte menat som något nedlåtande här nu, alltså)? Jag menar att det kvittar väl om den hårdaste listan får 2 och den snällaste får 18 så är det samma sak som att vi höjer den snällaste till 20 och därmed den hårdaste till 4?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:Jag menar att det kvittar väl om den hårdaste listan får 2 och den snällaste får 18 så är det samma sak som att vi höjer den snällaste till 20 och därmed den hårdaste till 4?
Jo, men om den hårdaste alltid får 0 och den snällaste 20 så kan det bli fel, om man använder det "vanliga" systemet med att slutresultatet modifieras med halva kompskillnaden.

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

Om vi antar att en medelhård lista har komp 10 i båda fallen så är det inte samma sak
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

paintner

Inlägg av paintner »

MrCheeze skrev:Tror inte man ska kompa enheter utan kompa vilka choises man gör orkar inte formulera mig så noga utan bara vad jag tänker högt i min trötthet just nu :)

Folk vill se mera troops & variation i turneringar det är vad jag har uppfattat iallafall då man har pratat med folk & fä på MSN osv ..

Exempel: man har 10 "armé poäng" som man måsta använda upp så listan hamnar på plus minus noll

Exempel lista

HQ -2
Troop +1
Elite -3
Fast Atack -2
Heavy Support -3

Observera att detta inte är genomtänkt & det är bara en tanke på göra alternativa kompmallar osv!

Sen gör man en Vapen/ Wargear lista som ger minus & plus poäng beroende på vilken beväpning man har i enheterna
så gör man en liknande system som ovan för att "balansera upp det" tankegångarna är många viss wargear & vissa enheter kanske behöver restriktioner så som nobz bikers, seer counsil på bikes & lash men jag tror det är omöjligt att få 100% nöjda turnerings spelare :)

och när allt fixat, trixats och balanserats har du en kompmall av den typen vi ser idag.
tyvärr är ju inte HQ Emperors Champion riktigt lika bra HQ Mephiston osv. (om han nu är ett HQ eller Elite eller vad som).
nyanserna behöver vara större än de du föreslog, och då är vi tillbaka på nuvarande kompmall.
- black templars @ time of ending -

Skriv svar