Dags att revidera syftet med komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
xdanskx

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av xdanskx »

egge skrev:
OM jag tar min ful(l)kittade SW-lista på komp säg 20, och möter en GK-lista med komp 100, så kan jag i en del turneringupplägg inte vinna med mer än (exempelvis) 11-9, för kompens inverkan på turneringen är sån. + massa saker jag håller med om
Jag hänger inte alls med på detta argument. Hur blir det mer rättvisst i en tröskelkomp där daemonhunterspelaren inte kommer få några poäng? Det som tröskelkomp gör är att säga till hunterspelaren; "kom inte med din lista - vi tillåter inte att du spelar med vad du vill för vi vill inte att du skall ha en chans om du gör det." Inte på något sätt har komp 20 listan varit så bra att han kan säga "ha vad bra jag är! jag mosade daemonhunters för att jag är en bra spelare!". Jag är mer på att en 20-0 vinst till komp 20 listan är ungefär motsvarande 12-8 om vi tar till hänsyn hur hårda listorna faktiskt är.
Om du hade läst hela mitt inlägg så skrev jag faktiskt att ett av problemen med tröskelkomp är att man "blir av med" en del codexar, bland annat Deamonhunters (iaf ett tag till, codex-creep ftw).
Det jag menar att det bli mer rättvist är:
Eftersom du har en tröskel, så kan du bygga listan utefter den tröskeln, sen så sluta kompens påverkan.
Om du inte har tröskel, så påverkar kompen turneringsresultatet, vilket KAN medföra att det finns matcher där du inte kan vinna med mer än 11-9 (även om du egentligen vann 20-0) för att kompens inverkan är sån att den högkompade listan får så pass mycket i kompbonus...
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

egge

Inlägg av egge »

@Xdanskx: Jag formulerade mig säkert kasst. Det jag menar är att jag tycker inte att en 20-0 vinst mot en komp 100 lista visar på att du faktiskt skall vinna med 20-0 utan det handlar om en ungefärlig 12-8 vinst på grund av att spelet är så obalanserat. Detta innebär att du har gjort en sådan hård armé att du aldrig kan visa dig vara värd 20-0 när ni spelar.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

Oj denna tråd har splittrats i flera olika frågor fort.

1. Om komp / kompmall tillför variation och balans i spelet verkar det råda olika åsikt om, men skulle tro att de flesta håller med om att det är mer variantion mellan en okompad turnering och en kom 40/50 turnering än mellan 2 okompade.

2. Subjektiv komp i denna fråga håller jag med Papa D (oj vad fel det känns att säga det) att det är trevligt och behövligt att känna till förutsättningarna för en turnering om man ska lägga ner den tid och kostnad det är att delta.
Varianten med att man får ett omdöme och möjligheten att ändra sin arme är en förbättring (användes mycket inom Fanatsy för 10 år sen).
Den största nackdelen jag ser med subjektiv komp är att det är 1 eller ett par personers åsikt om vad som är bra eller dåligt jämnfört med det stora antalet personer som varit med och påverkat/haft åsikter om kompmallen.

@l3go så var det det folk uppfattade som mest negativt med förra Gothcon att folk spelade med och mot listor som i andra 40ksammanhang uppfattats på ett visst sätt för att sen på Gothcon få en helt annan komp.

3. Angående att ha 0-100 komp turneringar där kompen påverkar resultatet så håller jag inte alls med Egge om dess fördelar så som jag uppfattat det när jag deltagit i dessa blir att spelandet blir mindre viktigt och lottningen mot vilken komp man möter är det som är viktigt. Likaså blir matcherna mycket tråkigare (alla som spelade mot danskarna på BSK förstår) när man inte inte längre spelar för att vinna utan bara att det ska hända så lite som möjligt och ta slut så fort som möjligt och sen vinna på bonuspoäng.

4. Angående tröskelkomp och att det skulle slå mot vissa codexar så är det väl inte tröskelkompens fel utan att mallen inte ännu är perfekt hade den varit det så hade ju en komp 40 arme från vilken codex som helst varit likvärdigt det är ju hela kärnan med mallen.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

egge skrev:Jag köper inte argumentet "matchen var tråkig för han hade en lista som hade för hög komp". Det är inte motståndaren fel som valt en snäll/hård armé. Om du har problem att möta komp 60 listor har du valt fel armé och förtjänar att komma lägre än den som slapp möta den typ av listor han har svårt att vinna mot.
Håller med Egge här. Motståndarens val av armé kan man aldrig kritisera som spel-förstörande imo, han försöker bara vara med och tävla efter givna ramar precis som en själv. Dock så anser jag att man kan kritisera ett komp-system vilket gör det till en fungerande taktik att hög-oppta sin komp och sedan satsa på att spela draw varje match.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

[/quote]

men... allvarligt talat. jag har alltid uppfattat dig som en åtminstone-genomsnittligt-intelligent person daniel, så min fråga till dig (och de som delar denna åsikt) är "hur svårt kan det vara igentligen?"

[quote="Papa D"]

Tydligen ganska svårt för mig... För jag har alltid fått sänkta listor, jag har ofta fått listor satta till 0 trotts att de visat 40 - 50 i mall komp. Om mall komp i alla lägen gick att använda som riktlinje till subjektiv komp, så skulle detta inte vara en issue, men vi bedömmer nog lite olika, tillexempel vet jag att man får mindre i komp om man har samma eq på alla sina units i vissa sammanhang... vilket inte jag anser ha med komp att gör alls.

Så som kommentar på ditt påstående, så e de inte så enkelt även om man är en genomsnittligt begåvad individ. Va det gäller att "det e bara att posta på forum" så får du svaret så stämmer inte det heller. Sammanlagt 5 väldigt erfarna spelare ha en åsikt om min brors Nids-lista som spelades på Gothcon förra året som jag gjort. Den kompa enligt mall då typ 40-50, alla va överens om att den var lite felkompad enligt mallen, den borde ligga runt 30 kanske, översatt till 6 i komp, sen antar man +-2 så hamnar man på 4-8, listan hamna på 0. Jag tror fortfarande den listan hamnar runt 25- 35 i mallkomp.

Jag anklagar ingen för felkomp, de jag säger är att ett rent subjektivt system är just det, och om jag inte vet reglerna för det spel jag ska spela, så vill jag inte heller spela det kompetativt.

Jag är dock den första att erkänna att mallkomp inte är optimalt men det känns mer rättvist, man vet liksom ingångsvärdet innan turneringen.

Därför ser jag fram emot fler subjektivmallkomps turnerande. Vad det gäller att folk kompar fel... jag vet inte vad vi ska göra åt detta.. förenkla istället för att försvåra kompmallen? Tvinga alla att gå om Matte A på gymnasiet.. jag vet inte..

MvH

D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

En viktig sak att tänka med med subjektiv komp är att den oftast bedöms mot dom andra listorna i turneringen och inte mott ett fast värde som kompmallen gör. En lista som kompar 50 i mallen kan mycket väl hamna på 0 i subjektiv komp ifall alla andra på turneringen kommer med komp 80-100.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

paintner

Inlägg av paintner »

känns som detta är en trolltråd då detta gåtts igenom otaliga gånger.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

paintner skrev:känns som detta är en trolltråd då detta gåtts igenom otaliga gånger.
Nejdå, man bör ha en rejäl diskussion om kompens vara eller icke vara minst två gånger om året, det är tradition.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Att inte dömas efter ett fast värde är helt rubbat tycker jag. Vad andra spelar för listor är helt irrelevant för slaget du spelar där och då. Man skall dömas efter en måttstock, inte göra om en måttstock för spelarna.

Teoretiskt(mest för att visa det tydligt) så om man har 40 Listor som är väldigt lika som skiljer kanske max5 i kompmallen och alla är ifrån samma codex så skall det fortfarande delas ut komp 0-20, det är sjukligt.

I subjektiv komp tror jag man dessutom blir lätt blind med tanke på tiden man lägger ner på varje lista. Man ser vissa saker i listan som man lätt kan gå cowabunga på och ger en lista lägre komp för att motorn var grym men resten av bilen kanske inte är så bra anpassad till motorn. Kompmall tycker jag är vettigast för då är det mer genomtänkt till en viss grad men att man kanske missar saker(som kan täppas till efter hand). Nackdelen är allt skrik om sänkning och höjning av komp på vissa saker som jag tror oftare beror på spelarmaterialet än listmaterialet.

Så kompmall + viss subjektiv bedömning a lá SydCon tycker jag är att föredra i alla lägen eller ev Tröskelkomp

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mag-El skrev:Att inte dömas efter ett fast värde är helt rubbat tycker jag. Vad andra spelar för listor är helt irrelevant för slaget du spelar där och då. Man skall dömas efter en måttstock, inte göra om en måttstock för spelarna.

Teoretiskt(mest för att visa det tydligt) så om man har 40 Listor som är väldigt lika som skiljer kanske max5 i kompmallen och alla är ifrån samma codex så skall det fortfarande delas ut komp 0-20, det är sjukligt.

I subjektiv komp tror jag man dessutom blir lätt blind med tanke på tiden man lägger ner på varje lista. Man ser vissa saker i listan som man lätt kan gå cowabunga på och ger en lista lägre komp för att motorn var grym men resten av bilen kanske inte är så bra anpassad till motorn. Kompmall tycker jag är vettigast för då är det mer genomtänkt till en viss grad men att man kanske missar saker(som kan täppas till efter hand). Nackdelen är allt skrik om sänkning och höjning av komp på vissa saker som jag tror oftare beror på spelarmaterialet än listmaterialet.

Så kompmall + viss subjektiv bedömning a lá SydCon tycker jag är att föredra i alla lägen eller ev Tröskelkomp
Jag kan nog hålla med dig om spridningen av kompen, om än lite beroende på hur kompen sedan inverkar på resultaten. Däremot tycker jag precis tvärtom vad gäller subjektiv- och mallkomp. Mallen är mycket sämre på att se till helheten på listan än vad en (duktig) subjektiv bedömare är.

Ska man blanda mall och subjektiv komp så får man antingen säga att bedömarna inte får ändra mer än ett visst antal steg från mallen, eller se till att alla har möjlighet att ändra på sina listor efter bedömningen, och då kan man lika gärna strunta i mallen helt. Det gjordes ganska ofta förr i tiden, men skapar givetvis massor med extraarbete för arrangörerna.

Tröskelkomp står inte i motsats till mall eller subjektiv bedöming, utan är bara ett sätt att tillämpa komppoängen som en lista fått.

Skriv svar