En fråga i god tid: Lokaler 2011?

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Rasmus

En fråga i god tid: Lokaler 2011?

Inlägg av Rasmus »

Inser att jag är ute och frågar väl tidigt, men tråden kan ju för all del få ligga kvar här tills någon har svar.

Finns det någon chans att figurspelandet på Gothcon i år kommer hållas i bättre lokaler än 2010? Personligen känns detta starkt avgörande för om man överhuvudtaget gör resan detta året igen. Med bättre lokaler menar jag främst utrymmes- och luftmässigt, men även belägna så att man känner att man faktiskt är delaktig i det övriga konventet. Exempelvis var det ju 5-10 minuters vandring om man ville hämta kaffe eller köpa något ur kiosken, så inte fick man nyttja Gothconmuggen speciellt mycket :).

Skulle vara trevligt att få någon klarhet i detta så tidigt det bara går, även om "så tidigt det bara går" ligger flera månader fram i tiden ;)
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

the godfather

Re: En fråga i god tid: Lokaler 2011?

Inlägg av the godfather »

vi kan räkna med en kraftig deltagarminskning verkar det som. eftersom OSTkusten vägrar subjektiv komp.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Yautja

Inlägg av Yautja »

the godfather skrev:vi kan räkna med en kraftig deltagarminskning verkar det som. eftersom OSTkusten vägrar subjektiv komp.
Kan bara svara för mig själv men subjektiv komp är inte mitt förstahandsval på turneringar men det funkar liksom, subjektiv komp i kombination med spelande arrangörer blir knas. Det var framför allt det sistnämnde jag klagade på förra året, inte subjektiv komp i sig.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Det är möjligt att det blir andra lokaler än tidigare år, men det är inte helt klart än.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Yautja skrev:Kan bara svara för mig själv men subjektiv komp är inte mitt förstahandsval på turneringar men det funkar liksom, subjektiv komp i kombination med spelande arrangörer blir knas. Det var framför allt det sistnämnde jag klagade på förra året, inte subjektiv komp i sig.
Eftersom det behövs en hyfsat stor grupp för att göra bra subjektiv bedömning, och det är svårt att hitta en hyfsat stor grupp av erfarna spelare som är intresserade av att inte spela på Sveriges största singel-turnering, så kan du nog räkna med spelande komp-bedömare i år igen. Som vanligt kommer givetvis ingen att komp-bedöma sin egen lista.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Förra året blev bedömningen lite skum på vissa listor (några som spelades av arr.). Jag antar att alla listor bedöms anonymt?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Känns som att vi hamnat lite väl off-topic här men vill också nämna lite tankar kring just den subjektiva kompen. Jag är väl införstådd att kompmallar (bl.a. RT-mallen) har luckor som går att utnyttja för att göra en lite hårdare lista än andra på samma komp men då vet man åtminstone redan i förväg vad man har att vänta. Subjektiv komp kan funka bra, men kan också bli knasigt. Inte bara för att arrangörerna även spelar utan för det faktum att det är lite smått omöjligt att göra rättvis kompbedömning när de ska förhållas till resterande ca 140 listor, oavsett hur många som gör bedömningen. I det sällskap jag åkte ner med var det nästan bara skumma bedömningar, som att kroot mercs hamnade på komp 11 medan en ETC-dark eldar där enda skillnaden var att wyches var utbytta mot grotesques fick komp 12 och mina egna chaos med chaos marines med Icon of nurgle, nurgle sorc med rot, spawns och skytte dread hamnade på komp 9.

Så ska det vara subjektiv komp måste deltagarantalet minska kraftigt, ananrs tycker jag inte det känns som att arrangörerna har tillräcklig koll på vad de håller på med.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Fast det där med anonym komp är svårt. Man kan alltid gissa sig till vem som har vilken lista.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Förra årets kompbedömning diskuterades ganska utförligt då, så den diskussionen behöver inte ältas igen, definitivt inte i denna tråd.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Lite saker som är klara angående GothCon:

- Som det ser ut nu kommer vi att få nya och betydligt bättre lokaler.
- Det kommer att vara subjektiv komp.
- Kompbedömningen kommer att vara helt anonym.
- Det kommer förmodligen att finnas spelande arrangörer. Deras listor kommer i så fall att bedömas av helt andra personer som utgår från kompen på övriga listor och jämför.
- Det kommer att finnas minst en icke-spelande arrangör.
- Vi skall försöka lösa kiosk/kaffe-biten på något sätt men kan inte garantera något.

Skriv svar