Dags att revidera syftet med komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Röde

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Röde »

@ Jocke Rapp. Ja, jag tror det. Just nu går det "osta" på vissa sätt och komma undan med det. Utan komp skulle det ostas på flera olika sätt.

En ganska vanlig företeelse just nu är väl att man väntar och ser vad Jeppa (eller annan toppspelare med goda mallkunskaper) hittar på och tar efter det tills hålet i mallen täppts till.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Röde skrev:Jag har fått syftet med komp förklarat för mig en massa gånger. Syftet har i huvudsak sagts vara att jämna ut skillnader mellan Codexar, reglera turneringsresultat samt att främja variation i armébyggandet.

Eftersom tröskelkomp verkar bli allt vanligare och allt fler ratar subjektiv komp så faller väl ett av ovanstående argumenten ganska platt. Om man ser till hur SW, Orcs, BA och Imp-listor börjar se ut så faller väl också variationsargumentet?

Kan någon förklara ytterligare en gång...
Det känns onekligen som att kompen mer speglar en vilja av att alla ska spela med samma saker och en uppfattning om att "Om många spelar med enhet X måste den vara bra och alltså bör den kompas bort till fördel för den mindre använda enheten Y."
Jag skulle nog personligen hellre se ett minskat straff för enskilda och små enheter och ett större eskalationsminus.

Fast å andra sidan är jag heller ingen turneringsspelare...
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Magnus

Inlägg av Magnus »

Jag tycker inte att man ska glömma att utan komp kan inte vi som spelar äldre Codex (jag själv Necrons) delta. Kompen gör att vi också kan ha en chans på turneringar. Det finns ingen mening att spela i en okompad turnering med tex Necrons.

Halvar

Inlägg av Halvar »

håller med rapp, det blir knappast färre long fangs och dundervargar på kompfria turneringar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jocke Rapp skrev:
Röde skrev:1. Fler turneringar här på ostkusten arrangeras med tröskelkomp.
Som tur är så är så inte fallet med övriga landet.
Röde skrev:2. Allt fler spelare jag pratar med tvekar att åka på turneringar som använder subjektiv komp.
Jag tycker det verkar som om vi skall smutskasta folk på "ostkusten" istället...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tror nog att om vi skulle släppa komp helt på alla turneringar så skulle vi se mer variation till en början då folk är ovana och vet inte riktigt vad som är super duper hårt och vad som bara är super hårt. Efter ett tag så skulle de skickligaste spelarna hitta de riktigt vassa listorna och de inte lika skickliga spelarna härmar då dem. Sen skulle vi ha samma problem igen. Sen är det synd om alla dem som vill använda sub-optimala enheter, även om många enheter i de senaste codexarna är spelbara så är mååånga inte det i ett okompat klimat.

Sen tycker jag det skulle vara synd om det bara skulle arrangeras tröskelkompsturneringar, jag vill se både subjektivt, tröskel, vanlig mallkomp och okompade turneringar. Jag har aldrig spelat samma lista två gånger och det är nog mycket på grund av variationen mellan alla turneringar.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ Speedfreek. Det är möjligt att det är så för närvarande att det är fluffigare på västkusten än här borta på ostkusten. Har svårt att ha en uppfattning om det då det är länge sedan jag var i Götet och spelade.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

paintner

Inlägg av paintner »

Komp är ju en ram innanför ramen. Klart det blir en del likheter inom den.

Kompfritt och 1500 så kommer tids nog listor se ut på ett visst sätt, och det ger ett visst spelrum för förändringar inom 'det optade' precis som 1750 etc. osv.

Med kompen så snävas det ner till två poängskalor som ska matchas vilket medför snävheten på vad man kan få in.
Sen skapar ju kompmallen ett klimat i sig. Är X billigt (och bra) kommer folk använda sig av det eller liknande/motsvarande tills det är för dyrt, och då kommer något annat dyka upp istället.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag är ganska nöjd med pointspreadsen i dom turneringar jag hållt, så jag har nog inga som helst planer att sluta med tröskelkomp då jag tycker det är Klart överlägset "aktiv komp".
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Jag är en av de som tvekar att åka på subjektivt kompade turneringar. Detta är för att jag sällan har roligt på dessa turneringar. Min högst personliga åsikt. Eftersom jag är ego så försöker jag få folk att inte använda subjektiv komp så jag kan åka på fler turneringar. Jag har absolut inget emot att det spelas turneringar med subjektiv komp men som många andra kanske tvekar att åka på okompat så har jag min egen upplevelse att se till.

De listor som postas här på forumet är mycket varierade jämfört med de listor som postas för okompade turneringar utomlands, så olika så det går inte knappt att hitta inspiration. Jag tycker blandingen av de olika kompstilarna ger stor variation och sedan kanske inte variationen är enorm när vi tittar på de enskilda listorna per tröskelkompturnering. Men det kan vara för att folk vill hitta "the nuts" och spela med.

Skriv svar