IA på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler

Skall fordon från Imperial Armour tillåtas på turneringar?

1. Ja, IA skall tillåtas på turneringar (med några få undantag).
56
44%
2. Ja, men i väldigt begränsad omfattning.
14
11%
3. Nej, banna IA helt.
56
44%

Antal röster: 126

Arioch

Re: IA på turneringar

Inlägg av Arioch »

Go Linus GO!!!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

paintner skrev:@ Asplund:

Hur menar du att 90% av IA redan är fixat? Vet inte om alla IA böckerna och alla dess val finns med kompat i kompmallen?
Eller menar du minimumet av IA så som det är nu?
SweFAQn tillåter idag nästan allting (utom fliers och superheavies) som finns med i IA, med några få undantag. Alla dessa saker finns med i kompmallen.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Nefrums skrev: Som diskunionen ser ut nu i SVE-FAQ gruppen så kommer det att bli en kompromiss:

1. Alla "balla" enheter kommer att tillåtas.
2. Alla enheter som är bättre eller mer prisvärda än de i codexarna kommer inte att tillåtas.

Detta resulterar i att 90% av alla enheter från IA man ser på turneringar idag kommer att bannas.
Skulle det vara en kompromiss?

Vilka är då dessa "balla" enheter och vem avgör vilka det ska vara?

Jag använder ex. Blight drones till mitt Death Guard då jag vägrar att sätta mina Plague Marines i Rhinos för att det är ofluffigt. Skulle dessa bannas så blir jag nog tvingad att köpa bilar, ev. en Land Raider till armén för att ha något mobilt skytte med räckvidd. På vilket sätt är det roligare?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

paintner

Inlägg av paintner »

...
Senast redigerad av 1 paintner, redigerad totalt 2 gånger.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

paintner skrev:Varför nu inte tillåta IA helt och fixa kompmallen därefter. Sedan ge ut två SWE FAQ ... SWE FAQ IA och SWE FAQ pre IA (så som den är nu) ...

Då kan turneringsfolket bestämma om de vill köra med IA eller utan (gammelskola) enligt de dokument alla varit vana vid i 100 år =)

Enda skillnadne för SWE FAQ är ju att plocka bort saker ur dokumentet alt skriva dit restriktionerna. Och det arbetet lär ju vara minimalt då dokumentet redan finns och endast lär behöva minimal redigering.
Fast nu har ju IA varit tillåtet på de flesta turneringar sedan jag började med 40K för nio år sedan, så att det skulle vara något "nytt" att många vill använda dessa böcker är väl att ta i. Det är väl snarare så att det på senaste tiden börjat dyka upp turneringar som går åt andra hållet. Jag kan ha fel men så upplever jag det hela...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

paintner

Inlägg av paintner »

...
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

L3go skrev: Jag ser ingen anledning att denna tråden ska behöva bli 1274390 sidor lång där folk maler samma argument om och om igen.
I iz farseer. :D
Jeppa skrev: det jeppa skrev om tävling och hobby

Jag tror absolut att det "drabbar" fluff-spelare/casual gamers/ eller vad man än vill kalla dem. Jag påstår detta eftersom jag skönjer en alienering mellan "fluff-spelare" (återigen ett begrepp jag använder ganska löst) och de som ser hobbyn som ett rent tävlingsmoment. 

För stunden har jag inte tid/lust/ork att vidareutveckla denna alienering, men om någon inte förstår/håller med, eller rent av bara vill veta mer, säg till så kan jag "ranta" lite om detta. 

Åter till ämnet. Om vi är överens om denna alienering, är det väl rimligt att anta att "fluff-spelarna" känner föga inspiration att åka på turneringar, vilket går stick i stäv med vad du gör gällande jeppa.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag håller med dig fullständigt i argumentet att inte "känna till" vad IA-saker gör är befängt. Som jag varit inne på tidigare ställs vi inför detta varje gång GW släpper ett nytt codex. 

Eller ska vi sluta använda nya codexar, för att det är jobbigt att lära sig något nytt?
Glinus skrev: massa vettigt...
Applåder.    
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Jag vill härmed ansöka om medlemskap i SweFaq-gruppen.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Jag tycker Asplund och GLinus har vettiga åsikter som nog representerar en hel del spelare(Som kanske inte är representerad i SWEFAQ-gruppen) och jag iaf skulle gärna se dom representerade där.

//Magnus

Arioch

Inlägg av Arioch »

Second that!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Skriv svar