IA på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler

Skall fordon från Imperial Armour tillåtas på turneringar?

1. Ja, IA skall tillåtas på turneringar (med några få undantag).
56
44%
2. Ja, men i väldigt begränsad omfattning.
14
11%
3. Nej, banna IA helt.
56
44%

Antal röster: 126

Användarvisningsbild
Asplund

Re: IA på turneringar

Inlägg av Asplund »

xdanskx skrev:men faktum är ju att de flesta av IA-sakerna är skruvade, på ett eller annat sätt, både till det bättre och det sämre, och jag förstår inte riktigt varför man skall lägga till en massa saker som inte finns i codexarna.
De flesta enheter i codexar är "skruvade, på ett eller annat sätt, både till det bättre och det sämre".
Samt att du får det att låta som att IA är samma sak som att uppfinna sina egna enheter, fullt så frikostigt är det inte.

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

mindtrix skrev:Då alternativen är väldigt olika för raserna men som flera säger, dom väger upp det som saknas.
Kan man inte då få lov att enbart ta 1 enhet ur IA?

Liten kompromiss..
Alternativt göra en IA slot i force organisation med typ 2 slots som HQ så har man lite valmöjlighet men den inbitna codex spelaren blir inte överöst med enheter som han aldrig har hört talas om :)

Försöker se så objektivt som möjligt på det hela efter som jag är fortfarande kluven i det hela :)
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

MrCheeze skrev:
mindtrix skrev:Då alternativen är väldigt olika för raserna men som flera säger, dom väger upp det som saknas.
Kan man inte då få lov att enbart ta 1 enhet ur IA?

Liten kompromiss..
Alternativt göra en IA slot i force organisation med typ 2 slots som HQ så har man lite valmöjlighet men den inbitna codex spelaren blir inte överöst med enheter som han aldrig har hört talas om :)

Försöker se så objektivt som möjligt på det hela efter som jag är fortfarande kluven i det hela :)
Fast om de inte tar upp sin vanliga slot också kan man ju då i praktiken ta tex fem heavy support.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Nu har jag inte läst alla IA (eller för den delen alla codexar), men jag vet inte riktigt om jag köper det här resonemanget att IA "utjämnar" någon form av "ras-balans".
Morks exempel, att Orkerna i princip kan få 5 SAG genom att köpa dem som Heavy på bilar, känns rätt... meh..
genom IA får man ett mindre tåligt fordon, med oberäknelig styrka, för MER poäng än att exempelvis köpa en looted wagon med boomgun.

En annan aspekt jag tycker folk borde sansa sig lite över, är att IA innebär att man plötsligt kan ställas inför bilar/gubbar som man inte har en aning om. För det första är det väl i så fall bara att fråga sin motståndare vad det är för något?
För det andra är väl detta något som sker varje gång GW släpper en ny codex?
Jag har exempelvis inte mött nya dork eldar, och behöver nog några minuters genomgång när jag väl ställs inför dem och min motståndare börja rabbla upp haemonculi och venom och allt vad de nu heter... Dock har jag inte en gång behövt gå igenom IA-prylar med mina motståndare..
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

L3go skrev:Nu har jag inte läst alla IA (eller för den delen alla codexar), men jag vet inte riktigt om jag köper det här resonemanget att IA "utjämnar" någon form av "ras-balans".
Morks exempel, att Orkerna i princip kan få 5 SAG genom att köpa dem som Heavy på bilar, känns rätt... meh..
genom IA får man ett mindre tåligt fordon, med oberäknelig styrka, för MER poäng än att exempelvis köpa en looted wagon med boomgun.

En annan aspekt jag tycker folk borde sansa sig lite över, är att IA innebär att man plötsligt kan ställas inför bilar/gubbar som man inte har en aning om. För det första är det väl i så fall bara att fråga sin motståndare vad det är för något?
För det andra är väl detta något som sker varje gång GW släpper en ny codex?
Jag har exempelvis inte mött nya dork eldar, och behöver nog några minuters genomgång när jag väl ställs inför dem och min motståndare börja rabbla upp haemonculi och venom och allt vad de nu heter... Dock har jag inte en gång behövt gå igenom IA-prylar med mina motståndare..
Applåder...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tycker fortfarande att det är lite jobbigt att behöva ha 10 böcker till att hålla reda på... men det kanske bara är för att jag är lat (suck). Dessutom har oftast IA många fler specialregler än 'vanliga' grejer vilket gör det ännu värre att hålla reda på allt.

Visst man kan ju klara av att spela med endast kunskap om sina egna enheter och fråga motståndaren i varje match, men jag tycker om att vara förbered på allt motståndaren kan kasta på mig. Dessutom händer det att folk misstolkar en del special regler och då är det bra att veta hur det ska gå till egentligen. Om jag möter något jag inte känner till gör ju också att man måste tänka mer, vilket gör att spelet tar längre tid. Jag gillar att kunna spela klart en match på dryga 2h.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:Dessutom har oftast IA många fler specialregler än 'vanliga' grejer vilket gör det ännu värre att hålla reda på allt. .
Alltså, nej? Av det som tillåts idag i swefaq så är det väldigt få saker som har specialregler som inte totalt överskuggas av codexars regler. Necrons har funnits i 10år och det är inte ens varannan spelare som vet ens på ett ungefär hur WBB funkar i synergi med orb, monolith eller tombspyder...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Okej, min okunskap om IA skiner igenom :P, men mitt argument är ändå att det är mer att hålla reda på och fler böcker att plugga in. Men jag kommer göra det nu och sen när jag kan allt om IA så kommer jag nog inte tycka att det är så farligt ändå :P.

Tycker ändå att Codex ska räcka för att spela sin armé, nu behöver man ju Codex + 3-4 IA böcker om man spelar IG eller SM (för man vill väl kunna ha alla valmöjligheter). Synd för den som är på väg in i turneringsvärlden.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Zurken skrev:Okej, min okunskap om IA skiner igenom :P, men mitt argument är ändå att det är mer att hålla reda på och fler böcker att plugga in. Men jag kommer göra det nu och sen när jag kan allt om IA så kommer jag nog inte tycka att det är så farligt ändå :P.

Tycker ändå att Codex ska räcka för att spela sin armé, nu behöver man ju Codex + 3-4 IA böcker om man spelar IG eller SM (för man vill väl kunna ha alla valmöjligheter). Synd för den som är på väg in i turneringsvärlden.
Jag tycker att du skapar ett problem med ditt resonemang. Att använda enheter ur IA är valfritt och antalet böcker du behöver är inte så stort som du får det att låta som. Det mesta du behöver för de arméer du nämner finns gratis i PDF format.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Zurken skrev:Okej, min okunskap om IA skiner igenom :P, men mitt argument är ändå att det är mer att hålla reda på och fler böcker att plugga in. Men jag kommer göra det nu och sen när jag kan allt om IA så kommer jag nog inte tycka att det är så farligt ändå :P.

Dina argument börjar vattnas ur.
Precis som Snot skrev tidigare så handlar det inte om att du ska hålla reda på värsta superspecial-grejerna. Det handlar om t ex en razorback med...[trumvirvel] ...Multi-Melta! De reglerna kan du nog...
Eller en Russ som får dra andra russar. En chimera som räknas som Fast. En tyranid som äter upp gubbar och så vidare.

Skriv svar