Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"

Inlägg av HeadWar »

Gonka Koff skrev:Det står ju att man skall flytta sina egna modeller ur vägen om de hindrar IC:n från att få kontakt med fienden. Det gäller såklart alla egna modeller, oavsett om de är i btb eller inte.
Det tycker jag inte är det minsta klart. Jag tycker inte ens att det är uppenbart att de modeller man flyttar först inte ska följa de vanliga reglerna om att de måste försöka gå in i bas med nya fiender osv men det är mer öppet. Att flytta bort modeller som redan står i baskontakt ser jag dock inget stöd för alls.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Jag tolkar regeln likadant som Headwar.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

FAQ-svaret säger ju att man måste flytta modeller ur vägen för att komma in med sin IC. Men detta gäller ju bara de modeller som man får flytta och som kan flytta ur vägen, dvs modeller som inte är uppbundna. Att flytta andra modeller, t.ex. modeller som inte är med i närstriden, immobiliserade fordon eller redan uppbundna modeller, tycker jag inte att det finns något stöd för alls. Och det känns inte förenligt med andemeningen heller.

Det svaret säger är helt enkelt att man vid Defenders react och Pile-in måste agera på ett sådant sätt att karaktären kommer in i närstrid om det är möjligt. Men fortfarande inom reglerna. Inget teleporterande, inget springa genom andra modeller och inget flytta modeller som inte får röra sig.

Och det gäller pile-in och defenders react, inte charge eller någon annan form av movement.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med mortarion.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Men frågan kvarstår, ska man följa alla de ordinarie reglerna, inklusive att de modeller man flyttar innan ICn måste försöka gå in i bas, helst med en "ny" fiende?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

HeadWar skrev:Men frågan kvarstår, ska man följa alla de ordinarie reglerna, inklusive att de modeller man flyttar innan ICn måste försöka gå in i bas, helst med en "ny" fiende?
För anfallaren har inget ändrats, så ja.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nu är det ju i första hand försvararen vi talar om, åtminstone på Defenders React. På Pile-In gäller det båda sidor.

Vid anfallarens initiala assault-moves så gäller det här inte alls.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Det är bara "Defenders React" och enbart för IC som har förändrats, ingenting annat. Allt annat är precis som förr.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge

Inlägg av egge »

Du ä väl tvungen att flytta in karaktären först vid pile in också? Då har Headwar rätt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Gonka Koff skrev:Det står ju att man skall flytta sina egna modeller ur vägen om de hindrar IC:n från att få kontakt med fienden. Det gäller såklart alla egna modeller, oavsett om de är i btb eller inte.
Hmm, jag har ångrat mig. Nu läser jag svaret på ett annat sätt. Jag misstänker att detta är till för att undvika trista grejer som kan hända när man VILL att IC:n skall gå in i fight, men inte kan eftersom det finns modeller ivägen. Eftersom det står i regelboken att IC:n skall flytta före andra modeller kan man ju då anse att han inte kan flyttas överhuvudtaget om hans kompisar står ivägen till att börja med.

Min tolkning nu är väl mer vad de flesta andra här skriver. Det klokaste är nog att man får komma överens litet med motståndaren om det går att få in IC:n i närstrid eller inte innan man börjar irra runt med sina modeller.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar