Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde

Re: Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"

Inlägg av Röde »

Så när GW släpper en Faq/Errata för att bl.a. rätta till det faktum att hjältar "lurkar" bland vanliga bassar och på så sätt undviker strid så börjar en ny diskussion om hur man ska kunna fortsätta gömma sina hjältar i mängden. Underbart.

Jag tycker iofs. att det hela tiden, enl. grundreglerna, varit helt tydligt att man inte får göra så...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mutt

Inlägg av Mutt »

paintner skrev:närmsta först sedan få in IC om möjligt sedan resten?
Jag har läst meningen ett par gånger nu men förstår fortfarande inte...

paintner

Inlägg av paintner »

Mutt skrev:
paintner skrev:närmsta först sedan få in IC om möjligt sedan resten?
Jag har läst meningen ett par gånger nu men förstår fortfarande inte...
närmsta till närmsta som vanligt, sedan ta IC och sedan resten. problemet löst ...
iofs just nu är diskussionen inte 'hur får jag IN min IC i CC' utan 'hur kan jag hålla honom UTANFÖR' =)
dock är ju regeln för att få in den. så lättast är väl att låta ICn helt enkelt magiskt gå genom andra. moses och havet principen lite, de viker undan för honom och sluter sig bakom.
- black templars @ time of ending -

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Hurvidare man vill hålla ICn ute eller få in honom är ju olika för olika spelare och tillfällen.
Däremot tycker jag det skall finnas ett klart regelsystem att arbeta efter.

Detta så att om man mot förmodan är en skicklig spelare (författaren ej i åtanke) kan styra sina rörelser så att man manövrerar till sin fördel utan att ta till godtyckliga regeltolkningar.

/Richard.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

paintner

Inlägg av paintner »

Tirumbar skrev:Hurvidare man vill hålla ICn ute eller få in honom är ju olika för olika spelare och tillfällen.

Detta så att om man mot förmodan är en skicklig spelare (författaren ej i åtanke) kan styra sina rörelser så att man manövrerar till sin fördel utan att ta till godtyckliga regeltolkningar.

/Richard.
jo. de oklarheter som finns kan ju SWEFAQas i så fall.

man flyttar som vanligt, närmsta till närmsta vid en charge, men att man sedan, om IC står inom 6" (eller ev. specialcharge range) så flyttar den uteslutande in om det finns en rak väg GENOM sina egna figurer. sedan flyttar övriga in.

blir inget tjaffs. men det går ju emot alla regler antar jag så det går nog inte göra så.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

paintner skrev:
Tirumbar skrev:Hurvidare man vill hålla ICn ute eller få in honom är ju olika för olika spelare och tillfällen.

/Richard.
jo. de oklarheter som finns kan ju SWEFAQas i så fall.

man flyttar som vanligt, närmsta till närmsta vid en charge, men att man sedan, om IC står inom 6" (eller ev. specialcharge range) så flyttar den uteslutande in om det finns en rak väg GENOM sina egna figurer. sedan flyttar övriga in.

blir inget tjaffs. men det går ju emot alla regler antar jag så det går nog inte göra så.
Är karaktären inom 6" så flytta in honom. Allt annat förtjänar Boges magväska i plytet.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

paintner skrev:närmsta till närmsta som vanligt, sedan ta IC och sedan resten.
Den här regeln gäller bara vid Defenders React och Pile-In, inte vid den första chargen.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

"ATT: Players must resolve all prior actions in a way that does not hinder an IC from ending up in b2b with an enemy model."
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Snot skrev:"ATT: Players must resolve all prior actions in a way that does not hinder an IC from ending up in b2b with an enemy model."

+1

Låter superklart och supertydligt! Man måste för att inte kunna komma in med en IC täcka för luckor med ens första charge move, vilket gör att movement fasen och själva charge movet mycket viktigare. Stora enheter kommer antagligen ganska enkelt kunna hålla en IC borta från närstrid i minst två rundor (om man chargar). Men alla enheter kommer ha enorma problem att hålla ICs borta om de blir chargade.
Alexander Merinen

egge

Inlägg av egge »

Snot skrev:"ATT: Players must resolve all prior actions in a way that does not hinder an IC from ending up in b2b with an enemy model."
Och det är detta som är faktiskt helt sjukt. Alltså måste vi ignorera reglerna för att flytta in modeller in i närstrid för att få in en karaktär.

Varför förstör dem reglerna genom att ändra dem utan att skriva några bättre istället? De bara ändrar utan att förklara hur det faktiskt skall gå till.

Jag är faktiskt inne på att karaktärer skulle kunna ignorera sina egna modeller för att få komma in i bas till bas. Det hade varit mycket lättare.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar