Inte uppenbart alltså. *suck*fjugin skrev:Åka flat out och landa i terräng är väl det som man kommer att tänka på först. Flat out tank shock och lyckad death or glory är ett annat.Seregon skrev:Är det ens möjligt för fordonet att bli förstört i sin egen tur, annars är det uppenbart att game turn avses.
Ny regelboks FAQ!!!
Re: Ny regelboks FAQ!!!
Självklart är det bara tänkt att vara player turn. INGEN hade åkt flat out med transporter annars.
De har ju löst problemet! problemet var ju att man inte behövde något som helst cover på bordet men att det ändå gick att få cover på ALLA enheter! Nu kan man inte få det på den närmsta enheten. Dvs det finns alltid en enhet att skjuta på som inte får cover så vidare de inte står i riktig terräng.egge skrev: När det gäller flätningen så kommer det uppstå mycket fler konstiga situationer.
Jag har två enheter. A och B.
A är i klar majoritet i en skog. 4+ cover.
B har två modeller framför A och 6000 modeller bakom A. B har alltså två modeller som ger cover till en utav A:s modeller. B är inte 50% täckta av skogen. B får inte cover för att en modell är närmre trots att i princip hela enheten är bakom A.
Detta kommer leda till sjukt fler konstiga situationer:
"4+ cover!"
"Nej. Den modellen är närmst."
"Men vad då jag är ju helt bakom den andre enheten utom en enda modell!"
"Ja men jag flyttade mig så att den modellen är närmst så den enheten får inget cover alls. trots att de helt klart är bakom den andra enheten."
Detta tror jag kommer ske fler gånger än när folk flätar i öppen mark.
Borde inte vara så svårt att ställa sina enheter helt bakom en annan som det var att fläta ihop dem tidigare.
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 18 gånger.
Så matcher på glesbygsborden blir Ännu tråkigare? weeeeHenke skrev:De har ju löst problemet! problemet var ju att man inte behövde något som helst cover på bordet men att det ändå gick att få cover på ALLA enheter! Nu kan man inte få det på den närmsta enheten. Dvs det finns alltid en enhet att skjuta på som inte får cover så vidare de inte står i riktig terräng.egge skrev: Flätade enheter ...
Det har inte löst ett skvatt. Bara flyttat problemet till en mer återkommande händelse.
Borde inte vara så svårt att ställa sina enheter helt bakom en annan som det var att fläta ihop dem tidigare.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
- guildmaster
- Kontakt:
Ramming är väl det best uppenbara exemplet. Andra exepel kan vara riktigt dåliga scatter rolls, CSM dreads och bombsquigs.fjugin skrev:Åka flat out och landa i terräng är väl det som man kommer att tänka på först. Flat out tank shock och lyckad death or glory är ett annat.Seregon skrev:Är det ens möjligt för fordonet att bli förstört i sin egen tur, annars är det uppenbart att game turn avses.
Det viktiga var att det inte skrevs ut tidigare. Jag har pratat med spelare som tolkat reglerna att det även gäller motståndarens nästa runda.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Sidan 9 i regelboken: När grundboken eller en codex refererar till "turn" menas alltid player turn och inte game turn.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Skönt att se att flätning är borta! En av de sämsta reglerna i 5:e fram tills nu.
/H
/H
+1Hawk skrev:Skönt att se att flätning är borta! En av de sämsta reglerna i 5:e fram tills nu.
/H
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Ja, detta exempel visar ju tydligt att jämviktsförhållande i Spelrolighet uppnås vid en högre terrängtäthet när flätning inte tillåts, vilket bör anses vara positivt.
Den visar dock även att Kulfaktorn i jämviktsläget är högre om flätning tillåts än utan, vilket jag tror beror mer på en för lite population i urvalet än att det skulle vara en rimlig slutsats att dra från undersökningen.