Charge? (Kanske har ältats förut...)

Regelfrågor och förslag på husregler
Bengtsson den yngre

Re: Charge? (Kanske har ältats förut...)

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Here we go again...

det stå "no holding back"
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

egge skrev: Står det inte bara "towards"? Alltså 0,00001" enligt gamla regler?
Rulebook page 40 skrev:When making pile-in moves, the player whose turn it currently is moves first. If for some reason (mass carnage, usually), his models's pile-in moves are insufficient to move into base contact with any enemy that was involved in that fight, the player must still move them as close as possible to such enemies.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Fast om man ska det i sitt hela sammanhang så står det först en lång harang om att man ska basa och engagera enligt de vanliga assault reglerna. Först efter det kommer en extra notis om att om ens förflyttning inte räcker fram till fienden ska man gå så nära man kan. Och det är i ett stycke vars syfte är att en närstrid inte ska avbrytas innan alla är döda/brutna om det är alls möjligt.

Väldigt många spelare verkar ha uppfattningen att modellerna måste packas som sardiner i närstrider. Reglerna å andra sidan beskriver bara en situation där så många modeller som möjligt får rulla tärningar. Det är inte fantasy vi spelar! :shock:

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Kan inte swe-faqen ta upp detta så man slipper dessa disskussioner, och slipper anklagningar att fulspela eller vara osportslig när man följer punktlistan och ignorerar "no holding back".

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Nefrums skrev:regelboken säger att du måste maxa
regelboken säger att du måste följa punktlistan
regelboken säger att om du följer punktlistan så kommer du att maxa

problemet är att punktlistan går att följa på ett sätt som inte gör att du maxar.

Om man bara följer punktlistan så behöver man inte maxa, men gör man det så bryter man mot regeln att man måste maxa. Jag tycker att man måste både följa punktlistan och maxa, vilket går att göra utan problem.
I så fall följer man inte regeln om att man får flytta modellerna i vilken ordning man vill. För skall man maxa kommer det att finnas en förflyttningsordning som är optimal.

Problemet är att reglerna i charge-delen motsäger varandra. Det går inte att följa alla. Frågan är bara vilken/vilka man skall ignorera.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Men, som redan nämnts, det vore ju bra om alla gör på samma sätt.

Har också lite svårt att se hur en regeltolkning som skulle kombinera punktlistan och maxning skulle se ut, utan att bli otympligt komplicerad.

Dessutom skulle jag vilja hävda att GW själva anser att man maxat om man följer punktlistan, eftersom de uttryckligen skriver att om man följer den har man uppfyllt det de skrev i början av stycket. Sen att det kanske finns någon variant på assault förflyttning som skulle genererat fler base-to-base kommer nog i andra hand efter att få spelet att flyta på lite snabbare och smidigare, vilket ju punktlistan hjälper oss att göra.

Att använda punktlistan enbart ger ett snabbare spel, med gemensamma förutsättningar för alla som inte egentligen lämnar utrymme för oklarheter (anser/hoppas jag).
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

egge

Inlägg av egge »

Snot skrev:
egge skrev: Står det inte bara "towards"? Alltså 0,00001" enligt gamla regler?
Rulebook page 40 skrev:When making pile-in moves, the player whose turn it currently is moves first. If for some reason (mass carnage, usually), his models's pile-in moves are insufficient to move into base contact with any enemy that was involved in that fight, the player must still move them as close as possible to such enemies.
Gäller det inte bara just i den situationen? Det står ju visserligen "still", dock...Å andra sidan står det inte att man måst flytta in annat är närmsta i en rak linje direkt mot fienden. Jag har nog spelat det som så att om ingen är i bas till bas vid mass carnage så flyttar man närmsta mot närmsta och sedan följer punktlistan.

Kanske är helt fel men lite dumt om det är olika regler för assault+defenders react mot pile in.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Det står på s40 att pile-in följer samma regler som defenders react, som i sin tur följer samma regler som assault moves, dvs punktlistan. Så det ska vara samma regler oavsett om det är assault move, defenders react eller pile-in, med de undantag som står vid respektive (framför allt att endast assault moves tar difficult tests osv).

Oavsett så gör spelaren vars runda det är sina pile-in moves först (följandes punktlistan), också s40, och sedan den andre spelaren på samma sätt. Troligen ganska ovanligt att spelare ett inte når fram med sitt första pile-in move, men antar det kan hända med stora enheter.

(Btw, det är sista meningen under pile-in! på s40 som gör att jänkarna inte tillåter gate ur närstrid (dvs, de ser gate som en form av movement, vilket jag är benägen att hålla med om), motsvarande argument för flyende då dessa endast får göra fall-back moves).
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Ogge

Inlägg av Ogge »

Jag känner inte riktigt att jag fått svar på min fråga. Men det lutar ju åt att många anser att vi skall följa listan....

egge

Inlägg av egge »

Ogge skrev:Jag känner inte riktigt att jag fått svar på min fråga. Men det lutar ju åt att många anser att vi skall följa listan....
Att bara köra no holding back är ospelbart därför du måste flytta i en väldigt specifik ordning. Så följ punktlistan, det är också roligare.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar