Charge? (Kanske har ältats förut...)
Charge? (Kanske har ältats förut...)
Efter att ha läst Egges charge-tactica har jag lite ågren. På BSK uppstod i en av matcherna en situation kring ett objektiv som blev väldigt avgörande för matchens utgång. Jag hävdade bestämt att min motspelare var tvungen att flytta in och basa alla mina modeller i en enhet som täckte en annan enhet vilken höll ett objektiv. Min motspelare ville undvika att basa en av modeller för att jag skulle behöva pila och släppa en lucka till min andra objektivhållande enhet. Jag hänvisade till regeln att man måste försöka basa så många modeller som möjligt samtididgt som man följer den så kallade punktlistan. Egges beskriver chargen mycket friare och spelar endast efter punktlistan. Gjorde jag rätt eller svinade jag mig? Vad är det som gäller? Det står ju faktiskt på två ställen, om jag nu inte missminner mig, att den chargande enheten måste komma i kontakt med så många modeller som möjligt.
Re: Charge? (Kanske har ältats förut...)
Det snabba svaret är att om du följer punktlistan, vilket regelboken kräver, så resulterar den inte i det som regelboken Säger att den borde resultera i.
Pilein fungerar dock precis som du spelar, att alla måste max-nära.
Egge-charges är helt regelenliga.
Pilein fungerar dock precis som du spelar, att alla måste max-nära.
Egge-charges är helt regelenliga.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
regelboken säger att du måste maxa
regelboken säger att du måste följa punktlistan
regelboken säger att om du följer punktlistan så kommer du att maxa
problemet är att punktlistan går att följa på ett sätt som inte gör att du maxar.
Om man bara följer punktlistan så behöver man inte maxa, men gör man det så bryter man mot regeln att man måste maxa. Jag tycker att man måste både följa punktlistan och maxa, vilket går att göra utan problem.
problemet är att punktlistan går att följa på ett sätt som inte gör att du maxar.
Om man bara följer punktlistan så behöver man inte maxa, men gör man det så bryter man mot regeln att man måste maxa. Jag tycker att man måste både följa punktlistan och maxa, vilket går att göra utan problem.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- Jimmy Johansson
Då pilein också följer punktlistan så uppkommer samma situation där. Det går att manövrera sig så att vissa klarar sig utanför basning och 2" bortSnot skrev:Pilein fungerar dock precis som du spelar, att alla måste max-nära.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Not true!Jimmy Johansson skrev:Då pilein också följer punktlistan så uppkommer samma situation där. Det går att manövrera sig så att vissa klarar sig utanför basning och 2" bortSnot skrev:Pilein fungerar dock precis som du spelar, att alla måste max-nära.
Det står som ett tillägg att alla som inte kommer i baskontakt måste försöka gå så nära dom kan till fienden. Denna saknas från Moving Assaulting Models
Saeculum Obscurums Forum
- Jimmy Johansson
Du har så rätt så, den delen jag egentligen syftade på var nämligen defenders react.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Ah, ja den får man ju aktivt försöka gå ifrån striden om man är på mygligt humör med jaJimmy Johansson skrev:Du har så rätt så, den delen jag egentligen syftade på var nämligen defenders react.
Saeculum Obscurums Forum
-
Bengtsson den yngre
Han har koll på sina grejer den där Nefrums.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Håller med! Lista + maxa känns som det logiska valet även om GW inte kan tydligt skriva det i reglerna.Nefrums skrev:regelboken säger att du måste maxa
Tar dessutom mycket längre tid att trixa till det genom att flytta figurer så de står i vägen för andra osv. Kanske inte för en 5-manna enhet men för 4x30 orks eller 50 conscripts.
Står det inte bara "towards"? Alltså 0,00001" enligt gamla regler?Snot skrev:Not true!Jimmy Johansson skrev:Då pilein också följer punktlistan så uppkommer samma situation där. Det går att manövrera sig så att vissa klarar sig utanför basning och 2" bortSnot skrev:Pilein fungerar dock precis som du spelar, att alla måste max-nära.
Det står som ett tillägg att alla som inte kommer i baskontakt måste försöka gå så nära dom kan till fienden. Denna saknas från Moving Assaulting Models
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/