Total rookie fråga, vad är..?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Saikou

Total rookie fråga, vad är..?

Inlägg av Saikou »

Vad är dipp? har sett några bilder här på forumet o modellerna ser ju bra ut men vad e det?

paintner

Re: Total rookie fråga, vad är..?

Inlägg av paintner »

det är i princip en lack. finns att köpa den typen som länkades ovan eller så kan man köpa helt vanlig lack som man har till möbler osv.

sett folk som använt olika typer av möbellack och fått bra resultat.

sätt en figur på en skruvdragare, doppa och snurra runt den i en låda så det skvätter av och ställ den åt rätt håll och låt torka.
- black templars @ time of ending -

Saikou

Inlägg av Saikou »

sjyrre... tackar för infon...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag skulle nog mer jämföra det med en tjockare wash (som i och för sig har inbyggs lack). Dipp har alla effekter utav wash (shadings, lite highlights, etc) men man får en hållbar yta på köpet. När jag använder dipp så penslar jag på det, resultatet blir i de flesta fall bättre än om man doppar figuren om man vet hur man skall hantera en pensel, och så går det åt mycket mindre dipp också.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Dipp är ofta ganska tjock färg, som alltså fyller ut detaljer, så det blir svårare att måla mer utanpå den tjocka färgen.

paintner

Inlägg av paintner »

Katarsis skrev:När jag använder dipp så penslar jag på det, resultatet blir i de flesta fall bättre än om man doppar figuren om man vet hur man skall hantera en pensel, och så går det åt mycket mindre dipp också.
använder du en stor eller liten pensel?
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Beror på vad som skall dippas. Till fordon och liknande brukar jag använda en platt ca 1,5 cm bred. Till infanteri en GW-large. Om man inte vill att dipppenseln skall bli engångs så bör man nog ta en lite större än vad man tänkt så att man inte får in dipp i själva penselfästet; det fuckar upp penseln helt. Och, ja, man måste tvätta penseln ganska nogrannt efteråt, helst med något mer än bara vatten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar