High King Logan

Regelfrågor och förslag på husregler
Gonka Koff

High King Logan

Inlägg av Gonka Koff »

Tja,

Två små frågor:

1.
Jag fattar inte om man får använda Logans High King förmåga i både sin egen och i motståndarens tur (dvs två ggr varje player turn).

Ungefärligt från reglerna:

"You may choose one of these special rules at the beginning of each turn. Logan and the unit he is with has that ability for the duration of that player turn."

Från FAQ:

Q. Can Logan Grimnar benefit from his The High
King special rule the turn he arrives from
Reserves? And can Logan use The High King
special rule at the beginning of the opponents
turn?
A. Yes and yes.

Kan han ge två abilities per game turn?

---

2.
Dessutom tycker jag att det ser ut som att Logan kan fixa en förmåga till sig själv och enheten och sedan byta squad med resultatet att både enheten har var med och han själv har kvar förmågan tills slutet av player turn.

Funkar det?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D

Re: High King Logan

Inlägg av Papa D »

Tjena Gonka. Som jag tolkat det, spelat mot det och sett det spelas är det så här, sen om detta är den absoluta sanningen eller inte får andra avgöra:

1. Ja, du får ge ability i din turn och i fi turn. Ja du får ge olika abilities inom ramen för hans ability utbud.
2. Han ger en ability till den unit han är med, om han lämnar den uniten är han inte med och då tappar uniten han var med i sin ability, men han torde ju själv ha abilityn. Hur vida han kan joina en annan unit som då får hans ability eller inte känns osäkert, jag skulle tycka att det va så, men jag vet inte.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Instämmer med Papa D
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Jag håller med Papa. Enheten han lämnar blir av med förmågan men den han joinar får nu förmågan istället.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Okej, det låter väl ganska logiskt och bra.

Kanske är det jag som är lite dassig på engelska, men det är fanimej inte helt lätt att fatta att man får använda HK 2 ggr per turn. Jag tycker mig se det genom uteslutningsmetoden när jag kombinerar kodexregeln och FAQ, men det känns inte helt glasklart.

Någon som har en mer pedagogisk fras att delge skeptiska motståndare än mitt "uteslutningsmetodsargument"?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

"You may choose one of these special rules at the beginning of each turn. Logan and the unit he is with has that ability for the duration of that player turn."

Du får välja en av dessa special rules per runda, Logan och hans enhet har denna egenskap hela den spelarens runda.

Jag tycker det e solklart. En game turn är 2 player turns. Varje playerturn får du välja en special regel som gäller hela den player turnen, alltså får du sammanlagt välja 2 special regler under en game turn och varje regel väljs i början av varje playerturn. Ser inga andra sätt att se på det, dom hade dock kunna vara tydligare med turn definitionen.

/D
Senast redigerad av 3 Papa D, redigerad totalt 4 gång.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Visst det är inte klart... Men det är nog tämligen klart hur det är tänkt att han skall spelas?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Papa D skrev:Jag tycker det e solklart. En player turn är 2 playerturns.
:? jag är visserligen litet förkyld och tung i skallen, men det där kan du väl ändå inte tycka är solklart?

Nu när jag ändå stuckit ut hakan och erkänner mig litet trög, hur kommer man egentligen fram till resultatet i fråga 2? Man kan ju precis lika mycket anse att enheten som avses i "Logan and the unit he is with has that ability for the duration of that player turn." - är den som han var med i början av rundan, och inte den han byter till. Eller?

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Suris.. de va en typo som e editad.

/D

Mutt

Inlägg av Mutt »

Om folk bara slutade leta efter loop holes hade reglerna funkat mycket bättre.

Huruvida logans enhet har kvar förmågan eller ej har redan diskuterats tidigare på forumet. Om man vill slippa leta kan jag sammanfatta det här: nej.

Skriv svar