Transport, smoke och skjuta ur firepoints

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Papa D

Re: Transport, smoke och skjuta ur firepoints

Inlägg av Papa D »

Om fordonet är shaken eller stunned får man inte skjuta ut ur det, alltså får man bara skjuta om också fordonet får skjuta och de får de inte om de e smokat...

SÅ har jag resonerat och fått för mig jag läst någonstans, men nu när jag letar efter det hittar jag det inte någonstans.

Men de e väl skönt nu om de e SWEfaqat.

Papa Daniel
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Papa D skrev:Om fordonet är shaken eller stunned får man inte skjuta ut ur det, alltså får man bara skjuta om också fordonet får skjuta och de får de inte om de e smokat...

SÅ har jag resonerat och fått för mig jag läst någonstans, men nu när jag letar efter det hittar jag det inte någonstans.

Papa Daniel
Kan kanske hålla med om resultatet, dock är ditt resonemang är inte särskilt logiskt.
Bara för att AB inte tillåter C betyder inte det att B inte heller tillåter C.

//Magnus

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Börjat bli mer och mer godtyckligt när
Swefaq kör RAI eller RAW på sistonde...

Skulle hellre se att det valdes en riktning och att den följdes, just nu känns bedömningarna ganska slumpmässigt utspridda..
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Mag-El skrev:
Papa D skrev:Om fordonet är shaken eller stunned får man inte skjuta ut ur det, alltså får man bara skjuta om också fordonet får skjuta och de får de inte om de e smokat...

Papa Daniel
Kan kanske hålla med om resultatet, dock är ditt resonemang är inte särskilt logiskt.
Bara för att AB inte tillåter C betyder inte det att B inte heller tillåter C.

//Magnus
a tillåter inte x
b tillåter inte y
c tillåter varken x eller y

här är det ju helt uppenbart att a inte heller skall tillåta y det måste ju vara en typo.. eller? logik på hög nivå.. :P

x = fordonet skjuter
y = passagerare skjuter
a = smoker launchers
b = crusing speed med snabb bil
c = stunned eller shaken

hade det inte varit för fluff beskrivningen så hade man aldrig haft denna diskunionen, som faktiskt kommit fram till att fluff går före reglerna för en gångs gull.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Vet inte riktigt var du vill komma med det.
Logiskt(speltekniskt) så kan man inte hävda att det är förbjudet att skjuta.
Logiskt(paw rihk-titt) så ser jag inte heller något som hindrar enheten ifrån att skjuta. Svårare ja, men inte hindra(typ få cover).

Swefaq är ju inte bara en faq då utan även en svensk errata. Finns väll inget fel med det med tanke på att den är optional men i detta fallet kändes det som det klubbades igenom väldigt fort.

//Magnus

Mutt

Inlägg av Mutt »

Den logiska förklaringen:
Skjuter man ut ur en oigenomtränglig dimma av rök så har man 360 graders vinkel att chansa iväg sitt skott, varav fienden står på 1 grad. Dvs 1/360 chans att träffa, eller 2+ med med 3-4 rerolls i save.

Skjuter man in mot ett fordon i en oigenomtränglig dimma av röka har man ca 50% chans att träffa bilen, dvs 4+ save.

Den speltekniska förklaringen:
När en squad är i ett fordon så co-existar de för tillfället. Dock finns det en specialregel som säger att den får skjuta mot ett annat mål, ungefär på samma sätt som en machine-spirit. Får fordonet inte skjuta får således inte heller squaden i skjuta, eftersom de co-existar och är en "unit" för tillfället.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Dom är verkligen inte en unit speltekniskt, dom är väldigt mycket 2 units, i alla dess bemärkelser.
Saeculum Obscurums Forum

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

oigenomtränglig dimma?

Till det andra så finns det extraregler vad som händer med crew vid både fortkörning och skador på bil som förklarar att dom inte får skjuta när vissa händelser sker. Detta finns inte vid smoke.
Sitter inte med bok just nu, men var står det att dom är ett i allt? co-exist gör dom var dom än är på planen 8-)

//Magnus

Mutt

Inlägg av Mutt »

Kommer inte ihåg exakta stället, men jag tror att det är i någon faq som GW uttryckt sig på detta sättet.
Snot skrev:Dom är verkligen inte en unit speltekniskt, dom är väldigt mycket 2 units, i alla dess bemärkelser.
De är väldigt mycket en enhet på spelplanen...

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Mutt skrev:Kommer inte ihåg exakta stället, men jag tror att det är i någon faq som GW uttryckt sig på detta sättet.
Snot skrev:Dom är verkligen inte en unit speltekniskt, dom är väldigt mycket 2 units, i alla dess bemärkelser.
De är väldigt mycket en enhet på spelplanen...

Verkligen inte? Den ena uniten kan slå leadership utan att den andra behöver det, den ena kan skadas utan att den andra kan göra det, etc. Ska jag fortsätta?
Saeculum Obscurums Forum

Skriv svar