Chaos Dreadnaught och Line of sight

Regelfrågor och förslag på husregler
kriss

Re: Chaos Dreadnaught och Line of sight

Inlägg av kriss »

n00bn skrev:Kan någon hänvisa mig till en sida i regelboken där det står att walkers har 360 graders LOS?

Om det inte står utryckligen i regelboken så anser jag att min tolkning är rätt.
Regeltolkningar är lite som att ge sig på bibeln, men det var ett lurigt argument att komma med. Låt oss vända på det - finns det något enda exempel där en modell har mindre än 360° LOS? Enskilda vapen, ja, i och med arc of sight - men för en modell?

(Nu är ju 360° ganska implicit - den enda gången begreppet vinkel förekommer över huvud taget är just i fallet arc of sight för vapen på fordon, vad jag kunnat hitta. Men implicit eller explicit så verkar det ju inte finnas stöd för att walkers skulle vara något undantag från normen.)

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

n00bn skrev: Kan någon hänvisa mig till en sida i regelboken där det står att walkers har 360 graders LOS?

Om det inte står utryckligen i regelboken så anser jag att min tolkning är rätt.
Saken är också att GW knappast menar samma sak när de skriver "LoS" och "visible".

"LoS" är ett regelbegrepp och är omgående beskrivet för olika typer av modeller. För fordon och walkers har nästan alla modeller desutom två eller flera LoS, Chaos dreaden har ju tex inte precis samma LoS för vapnen på de olika armarna (även om ett av dem alltid är en förhållandevis ofarlig bolter).

"Visible" har ingen deffinition i reglerna. Den tolkning som åtminstone jag tycker blir minst konstig (för tex Fire Frenzy regeln) är att det syftar till allt som inte är blockerat siktmässigt runt om modellen.

Sen angående att överhuvudtaget ha avståndsvapen på chaos dreadnoughts tycker folk är lite nojiga om de väljer bort det pga 1 på 6 chans till en tidigt fire frenzy. Om man har en LC eller MM kan man ju se till att det står lite marines närmst och månar killen, inte världens roligaste jobb kanske, men man blir å andra sidan på sin höjd av med 4 15 poängs killar och snittet ligger på 1-2. Andra vapen? Låt han gå bredvid en LR. Vissa slag har du tur och terrängen låter dig han gå helt ur sikt från dina egna modeller. Osv.

Chaos dreaden är billig och ork-crazy. Det finns många sätt att mitigera galenskaperna så varför inte bara gilla läget? :twisted:

egge

Inlägg av egge »

Enkelt argument som jag ser det;

Antingen så skall dreadden kunna vrida sig undan att skjuta på sina egna. Men då bör han inte vara medveten om de målen som är utanför LOS. Vilket han är, enligt reglerna, då man först väljer mål och sen vrider honom och sen kollar LOS.

Eller så får man se det som att han 360° LOS i movement phase och shooting phase då han faktiskt, utan problem, får vrida på sig mot sina mål.

Så jag ser på det.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Klart att en dread har 360 grader. Eller får man annars infiltrera 12,1" bakom den annars för att den inte ser en?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

DHettNeck skrev:Klart att en dread har 360 grader. Eller får man annars infiltrera 12,1" bakom den annars för att den inte ser en?
Det borde vara den logiska följden av mitt argument. Eftersom den inte har vapen som är monterade i baken så ser den inget där.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jag skulle inte tro att något ser med sitt vapen, eventuellt med sensorer på vapen. Dock i fallet med En Dread så känns det riktigt konstigt om den inte skulle ha någon sorts sensorer (eller ögon t.o.m.) i huvudet (som ju modellen för en Chaos Dread har). Den har helt enkelt 360 graders synfält. Den är inte sansad, den är farlig att ha med, så enkelt är det.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar