Vulkan + Assault Terminators
Vulkan + Assault Terminators
Satt och kikade på Vulkan i kombination med Assault Termosar. Vulkan ger alla Termosar master-crafted hammare, vilket gör att de kan re-rolla en to-hit varje runda.
Säg att mina 5 termosar slår 3 slag var (på assault) och träffar 8 slag. De har var sin re-roll och jag rollar då om 5 av de 7 jag missade. Helt okej för att få bra flyt på spelet, men i praktiken kan det ju mycket väl vara så att 7 av de missarna kan komma från 2 killar som missade 3 och en som missade en. Då skulle jag bara få 3 re-rolls.
Borde man inte då rolla separat för varje terminator för att inte missbruka regeln? Känns som att man borde göra det, men blir ju rätt jäkla bökigt om man har ex. en grupp på 10. Tar ju mycket längre tid att fixa en assault om man rollar och re-rollar för varje gubbe, istället för alla på en gång.
Sen en liten spin-off-fråga också, som antagligen har ett lite mer clear cut svar också. Om man har en Chaplain in enheten som ger re-rolls på to-hit, rollar man då för hits, re-rollar missar och sen får en re-roll på det man missat, eller skriver Chaplainens re-roll-regel över Vulkans, då den är bättre?
Säg att mina 5 termosar slår 3 slag var (på assault) och träffar 8 slag. De har var sin re-roll och jag rollar då om 5 av de 7 jag missade. Helt okej för att få bra flyt på spelet, men i praktiken kan det ju mycket väl vara så att 7 av de missarna kan komma från 2 killar som missade 3 och en som missade en. Då skulle jag bara få 3 re-rolls.
Borde man inte då rolla separat för varje terminator för att inte missbruka regeln? Känns som att man borde göra det, men blir ju rätt jäkla bökigt om man har ex. en grupp på 10. Tar ju mycket längre tid att fixa en assault om man rollar och re-rollar för varje gubbe, istället för alla på en gång.
Sen en liten spin-off-fråga också, som antagligen har ett lite mer clear cut svar också. Om man har en Chaplain in enheten som ger re-rolls på to-hit, rollar man då för hits, re-rollar missar och sen får en re-roll på det man missat, eller skriver Chaplainens re-roll-regel över Vulkans, då den är bättre?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Vulkan + Assault Terminators
Man får aldrig ree-rolla en ree roll.
När man slåss med termosarna så rekomenderar jag tärningar i olika färger. Annars får man rull tre tärningar 5 ggr.
När man slåss med termosarna så rekomenderar jag tärningar i olika färger. Annars får man rull tre tärningar 5 ggr.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Så med 10 termosar + vulkan får man helt enkelt rolla 10 ggr och re-rolla en per gång då. Nästan så man hoppar över det för att slippa böket. 
Du måste absolut slå tärningarna separat för varje modell eller ha olika färger för varje. Samma sak med Sanguinary guard.
Skaffa tärningar i olika färger så löser det sig enkelt 
Alexander Merinen
oftast har man ju ett par olika färger. men fan att köra med 10 olika färger =))Zurken skrev:Skaffa tärningar i olika färger så löser det sig enkelt
specialpåse med tärningar för just den enheten =)
- black templars @ time of ending -
Kör man 10 thunderhammer terminators och vulkan kan man väl kosta på sig 3x10 tarningar i lämpliga färger.
Smyger nog in en Pedro Kantor i närheten också, så 4x10. 
räcker med 5x4 tärningar och slå i två omgångar. Jag spelar sanguary guards med bara två färger, funkar fint.
Alexander Merinen
-
Leidermark
Varför ha massa olika färger, onödigt. Tänk på folk som är färgblinda!
Slå separat för varje terminator, vem har sagt att det är tråkigt att slå tärningar!
Slå separat för varje terminator, vem har sagt att det är tråkigt att slå tärningar!