Chaos Dreadnaught och Line of sight

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
n00bn

Chaos Dreadnaught och Line of sight

Inlägg av n00bn »

Hej alla

Jag har en fråga angående fire frenzy som drabbar chaos dreadnaughts. Det står i chaos codexet "At the beginning of the shooting phase it must pivot on the spot towards the closest visible unit.

Nu är min fråga hur vet man vad som är closest visible unit? Vad mäter man line of sight ifrån?

För infanteri står det att man ska mäta line of sight från deras ögon. Dreadnaughten (den chaosiga) har ju faktiskt ett litet huvud som man kan se på bilden nedan.

Bild

Under Walkers Shooting på sidan 72 i regelboken står det att "... and then measure the range from the weapon itself and line of sight from the mounting point of the weapon and along its barrel, as normal for vechicles ". Detta gäller dock i skytte-fasen. Fire frenzy sker i movement-fasen. Så det blir en liten konflikt här.

På sidan 56 under vechicles & measuring distances står det också att: "line of sight is determined from the weapon's mounting point along its barrel".

Så enligt min uppfattning kollar man vad dreadnaughten kan se vid fire frenzy genom att hitta en line of sight från själva vapnet. Sedan vänder man dreadnaughten dit och skjuter två gånger. Är detta fel uppfattat från min sida? Har jag missat någonting?

Tack på förhand för svar.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Chaos Dreadnaught och Line of sight

Inlägg av speedfreek »

Samma fråga, men när den är immobilized.

Samma fråga som den första men när det gäller en Penitent Engine och vad den ser och måste springa mot.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Den har ju vapen på båda armarna, så det blir lite märkligt att utgå från vapnen. Verkar bättre att ta 360 grader från mitten på basen, i "ögonhöjd".

Man slår för Crazed i Movement phase, men eventuellt vansinnesskytte med tillhörande pivotering görs i Shooting phase.

Immobilized blir lite lurigt, men en rimlig RAI är väl att den skjuter på närmaste som faktiskt är inom normalt fire arc utan snurr.

Penitent Engine springer väl bara mot närmaste oavsett vad den ser?

Delirium

Inlägg av Delirium »

Eftersom det inte är tänkt att man ska köra strutstaktik för att slippa undan fire frenzy kollar du runt hela dreaden och vrider den sedan till det närmaste målet den kan se.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

HeadWar skrev:Penitent Engine springer väl bara mot närmaste oavsett vad den ser?
Den har Rage som i regelboken.
Hur den springer utan LOS har jag ingen aning om, men sin extra D6" får den av sin egen regel, så den gäller oavsett.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Delirium skrev:Eftersom det inte är tänkt att man ska köra strutstaktik för att slippa undan fire frenzy kollar du runt hela dreaden och vrider den sedan till det närmaste målet den kan se.
Hur vet du att det är tänkt så? I 4ed (när regeln kom och skulle användas) kunde drednöten inte se något bakom. Då kunde man slippa bli ägd första rundan.

Vilken regel i boken kan man hänvisa till för att motivera att den skulle se 360 grader runt sin bas?

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Alla modeler ser allt runt ikring sig, se sidan 16. Där finns inga regler överhuvudtaget för arcs. Fordon har endast specialregler för sina vapen, och varje vapen kan ha olika LoS. De har inga undantag från den generella reglen att modellen i sig ser 360.

Holy rage är 1d6 mot närmsta fiende, står inget om LoS i C:WH s24.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Bengt skrev:Alla modeler ser allt runt ikring sig, se sidan 16. Där finns inga regler överhuvudtaget för arcs. Fordon har endast specialregler för sina vapen, och varje vapen kan ha olika LoS. De har inga undantag från den generella reglen att modellen i sig ser 360.
Det jag kan få ur sidan 16 är "... In order to select an enemy as a target, at least one model in the firing unit must have line of sight of sight to atleast one model in the target unit........ Line of sight must be traced from the eyes of the firing model to any part of the body of atleast one of the models in the target unit..".

Var ska jag kolla efter för att hitta att alla modeller kan se 360 grader?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

i 4th ed boken...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

speedfreek skrev:Den har Rage som i regelboken.
Läs FAQn...

Skriv svar