jaws of the world cheese

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Seregon

Re: jaws of the world cheese

Inlägg av Seregon »

Det närmaste något med denna formulering jag kan komma på, på rak arm, är Vortex grenade för apocalypse:

"...any models and removable terrain features touched by the template are removed from the game (flyers are not affected). Don't even think about taking any form of save; and the Vortex is not interested in your Admantine Mantles, Synapse and other special rules either. Just remove it!"
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Halvar

Inlägg av Halvar »

så necrons får göra WBB alltså? det trodde jag faktiskt inte, men jag trodde förvisso att det skulle vara en av frågorna i FAQn. finns det fler saker som jag bör veta om?
necrons som flyr över bordskanten borde således också få WBB rullningar, eftersom removed from the game = slain och necroncodexen säger "Any necron model that is redeuced to 0 wounds, or would otherwise be removed from the game as a casualty, remains on the tabletop and is laid to it's side to show that it is damaged."
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Nu läste jag igenom första inlägget lite mer noga och jag får erkänna att jag missförstod frågan. :oops:

Ja, tervigon borde räknas som död och således göra skada på sina småttingar iom att regeln går igång när den blir "slain" och inte "reduced to 0 wounds/looses it's last wound".
Ja, necrons borde få WBB iom att de faktiskt räknas som casualties när de dör av jaws. WBB även mot Lucas the Trickster's last laugh(, men inte mot Vortex Grenade).
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Halvar skrev:så necrons får göra WBB alltså? det trodde jag faktiskt inte, men jag trodde förvisso att det skulle vara en av frågorna i FAQn. finns det fler saker som jag bör veta om?
necrons som flyr över bordskanten borde således också få WBB rullningar, eftersom removed from the game = slain och necroncodexen säger "Any necron model that is redeuced to 0 wounds, or would otherwise be removed from the game as a casualty, remains on the tabletop and is laid to it's side to show that it is damaged."
Jag argumenterade inte att en model dör vid alla tillfällen den plockas bort, jag behandlade endast tillfällen när den gör det pga en fientlig handling. Springa av planen är dock en indirekt effekt.

Så nej, det följer inte av mitt argument att flyende Necrons lägger sig vid bordskanten.

Men jag håller helt med om att Necrons kan WBB från Jaws, även utan res orb. Det känns som Phil Kelly helt glömde bort Necrons i kalla kriget mellan Instant Death och Eternal Warrior.

p.s. Det kan ju vara värt att notera att jag inte heller hävdade att fientlig handling var de enda sättet att dö, det kan ju också ske av tex perils eller scatter. d.s.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Rimligtvis bör WBB inte gälla när de springer utanför planen, precis som att det inte gäller när de blir dödade av en sweeping advance.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Seregon skrev:Rimligtvis bör WBB inte gälla när de springer utanför planen, precis som att det inte gäller när de blir dödade av en sweeping advance.
Ursäkta att jag går helt off topic nu, men kan en lord som blivit sweepad komma tillbaka med sin wargearsak som gör att han kan ställa sig upp med fulla wounds?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag skulle säga nej på det. Regelboken om sweeping advance säger "The destroyed unit is removed immediately. Unless otherwise specified, no save or other special rule can rescue the unit at this stage; for them the battle is over."

Iom att phylactery inte säger någonting om sweeping advance får den inte användas.
Senast redigerad av 1 Seregon, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Efter ytterligare lite läsning så bör WBB inte gälla fall back och trapped. De reglerna pratar om att "the unit" blir förstörd medan WBB endast hjälper mot "the model".
Om enheten förstörs; ingen WBB. Om modellerna förstörs; WBB ok.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Om man läser NecronCodexen så står det väl rätt så tydligt att Necroner som sprungits ned inte får WBB..?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Nope, däremot står det i regelboken.

Skriv svar