Regelfråga kring breaking och rallying.

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Papa D

Regelfråga kring breaking och rallying.

Inlägg av Papa D »

Nu har jag gått och grämt mig sen Slemcon för att mina koptas inte kunde rally:a, så nu tar jag upp det för allmän diskussion.

Man får inte rally:a om man är below half strength, allting vad det gäller breaktests handlar om modeller och inte wounds(bortsätt loosing CC), men just på rally regeln står det inte, bellow half numbers utan half strength.

I detta fall, en ensam kopta är flyende, hans kompis är nedskjuten och han är lindrigt skadad dvs har tagit 1 av 2 wounds. På slemcon fick inte denna unit rally:a, rätt eller fel?

Jag tycker det är fel... borde inte konsekvensen av ovanstående beslut då bli att en 3 wounds char som är flyende fot från en CC med bara 1 wound kvar vara broken forever, lost and lonely....

Min åsikt, kan givetvis ha fel efter som GW är värdsmästare på regelskrift, men som jag läser reglerna, handlar det om modeller och inte om wounds..

Åsikter?

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

egge

Re: Regelfråga kring breaking och rallying.

Inlägg av egge »

Modeller.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Faktum är att om man ska använda samma definition som för VP så skulle din enhet ha fått ralla, men en woundad karaktär skulle inte få göra det.

Rimligare är väl att man alltid räknar modeller, och struntar i Wounds.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Vart var ni när jag behövde er på slemcon!!?
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Delirium

Inlägg av Delirium »

Modeller. Och är du och din motståndare oense om en viktig situation så gå alltid och fråga en domare.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

och nu slänger jag in frågan vad som räknas smo modeller i enheten.. Räknas joinade karaktärer?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Helt klart modeller.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Delirium

Inlägg av Delirium »

Nefrums skrev:och nu slänger jag in frågan vad som räknas smo modeller i enheten.. Räknas joinade karaktärer?
Kollade lite och jag säger klart ja. Lite BBB citat:

"A unit losing 25% or more of its models during a single phase must pass..." p44 Taking Moral Checks

"The unit is below half strength" p46 Regrouping

"...to join other units in battle" p47 Character types

"...the model with the highest Ld value in the unit [. . .]. As characters normally have a better Ld..." p47 Characters as leaders

"while an independent character is part of a unit" p48 joining and leaving

"an independent character may not join or leave a unit while either he or the unit is locked in combat or falling back" p48

Lägg märke till att det sista förhindrar att karaktärer joinar en enhet under hälften för att de ska få ralla, vilket annars skulle vara det naturliga abuseandet av den här regeln. Men ja, jag tycker karaktärer är del av enheten.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Efter att ha tittat lite i reglerna måste jag hålla med, det är dock inte på något sätt glasklart och borde kanske tas upp i swe faq..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Delirium skrev:Modeller. Och är du och din motståndare oense om en viktig situation så gå alltid och fråga en domare.

Det gjorde jag, för jag tyckte wounds lät helt sick!! Men jag hade domare Katarsis och väldig erfaren Argos mot mig, så jag orkade inte bråka mer... man vill ju inte vara en jobbig motspelare även om man är väldigt säker på sin sak så är det domarna som dömmer.

/P daddy

Skriv svar