KFF och skvadroner

Regelfrågor och förslag på husregler
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: KFF och skvadroner

Inlägg av cadelin »

ja då så då känns juh ogges tolkning helt korrekt.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

cadelin skrev:ja då så då känns juh ogges tolkning helt korrekt.
Jag håller inte med. Eftersom det nämns på sidan 64 att man efter att ha arbetet ut om dom är i cover eller inte ska kolla dom som en vanlig unit, så ser jag det som att "får en får alla" som en vanlig unit får av KFF.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

ja om man tolkar det helt RAW så blir det ju så att bara de fordon i en squadron som är innom bubblan har 4+ save och de andra har 5+ save, men jag tror inte det är så det är tänkt att det skall tolkas.

Ogge

Inlägg av Ogge »

Snot skrev:
cadelin skrev:ja då så då känns juh ogges tolkning helt korrekt.
Jag håller inte med. Eftersom det nämns på sidan 64 att man efter att ha arbetet ut om dom är i cover eller inte ska kolla dom som en vanlig unit, så ser jag det som att "får en får alla" som en vanlig unit får av KFF.
Jo, så kan det vara. Då skall jag börja spela så med. Om de dessutom är kompade så är det ju onödigt att krångla till det för sig. ;)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

För 5+ cover-effekten räcker det att man har en modell inom 6". Men det är bara de fordon som står inom 6" som får obscured-effekten, dvs 4+.

Sen kan det iofs, beroende på hur stor skvadronen är, innebära att hela skvadronen får 4+ på grund av majoritet. Eller 5+ för den delen.

Ogge

Inlägg av Ogge »

En till som tänker i mina banor (och lite längre). Ni borde FAQ:a det här ordentligt.

kmzz0r

Inlägg av kmzz0r »

Ogge skrev:Ni borde FAQ:a det här ordentligt.
Bra ide, oavsett vad som beslutas är det bra om det bestäms vad som gäller så man slipper tjafs om det på turneringar.

Henke

Inlägg av Henke »

Den stora frågan är ju ifall en "unit" av vehicles räknas på samma sätt som en vanlig unit.

Som jag tolkar det så får hela enheten med vanliga gubbar (ej vehicles) 5+.

I en enhet med vehicles får bara de vehicles inom 6" obscured. Men om detta gör att minst halva enheten blir obscured så räknas alla vehicles som obscured på grund av att de är en unit. Dvs samma regler som skulle gälla om 2 av 4 vehicles stod obscured i terräng.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det står att alla units innom 6 tum får 5+ cover save. Detta inkluderar även vehicle squadrons. Varför skulle det inte göra det??

Sen får även alla fordon innom 6 tum obscured.

Man får tänka på att dessa reglerna skrevs när fordon inte kunda ha saves.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ja och man får tänka på att faq skrevs när de kunde ha det, och där står det juh bara att de får cover inom 6"

Skriv svar