Fantasia Fanatic Hösten 2010

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Davve

Re: Fantasia Fanatic Hösten 2010

Inlägg av Davve »

Håller med Joppe, känns lite onödigt. Dock så betvivlar jag på att det kommer innebära några större skillnader.

Men scenariona ser intressanta ut, ska bli väldigt kul att se hur slagen blir när båda spelarna kör olika scenarion.

Nefrums skrev:fy fan vad oseriöst med en tunering med hemliga armelistor.. second-ed all over again..
Nu försvan allt sug jag hade att åka på den turneringen.

Jag som hade fått för mig att de hade seriösa turneringar i norrland..
Hmmm att kalla en av dom mäst välorganiserade tuneringarna för oseriös, nja får inte riktigt det att gå ihop

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Jeppa menade nog att allt annat verkade bra, men att missionupplägget med dolda listor är pungdåligt. Jag håller med honom, det är ett jävla sätt att ha dolda listor i 40K. Det enda det gör är att folk kan lockas att opta vad som "egentligen" satt i bilen som kom fram... Eller att man alltid reservar allt. Sjukt tråkigt.

Jag tycker dessutom att missionlapparna - som är en rolig idé - är helt bortkastade om man inte vet vad man möter. Ska jag som IG-spelare välja att ta min motståndares Deployment Zone innan jag vet om han spelar Nids (eller egentligen allt utom Tau-barn, eftersom alla andra arméer spöar den veritabla skiten ur IG i närstrid. Utom Jeppaklumpar, då. Och såna är ju så sjukt roliga att spela mot...).
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Joppe

Inlägg av Joppe »

Man väljer ju mission efter deployment så frågar man bara om hela armén så är listorna helt onödiga men det tar ju en massa extra tid.

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Sitter på jobbet så jag har inte tid att författa ihop det nu men jag ska förklara det här med armélistorna samt svara på de övriga frågorna så fort jag kommer hem

/Daniel
Fantasia Fanatic Crew

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Joppe skrev:Man väljer ju mission efter deployment så frågar man bara om hela armén så är listorna helt onödiga men det tar ju en massa extra tid.
Så man kan alltså be att få lyssna på sin motståndares lista, eller fråga om den som om det vore någon sorts 20 frågor..?

-Är det Space Marines?
-Ja.
-Är det någon av varianterna?
-Ja.
-Är det Blood Angels?
-Nej.
-Är det Space Wolves?
-Nej.
-Är det Dark Angels?
-Ja.
-Har du cyklar?
-Ja.
-Hur många?
-10.
Ad infinitum...

Verkar det sjukt kul? Är det inte lättare att man faktiskt får titta på listan, fråga om eventuella saker man inte vet hur de fungerar och slippa "gubben i lådan"-överraskningar modell 2nd Ed..? (Jag spelade mitt näst tråkigaste slag någonsin i 2nd Ed mot en lista som byggde på Blind Grenades.*)

*Tråkigaste slaget någonsin var mot dubbelt mongocykelcounsil på FF förra hösten...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Joppe

Inlägg av Joppe »

Menade att om motståndaren säger att han/hon reservar hela armén så ber man snällt att han/hon säger exakt vilka enheter som reservas samt vad de innehåller och därmed vet man också vilken armé det är.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Joppe skrev:Menade att om motståndaren säger att han/hon reservar hela armén så ber man snällt att han/hon säger exakt vilka enheter som reservas samt vad de innehåller och därmed vet man också vilken armé det är.
Är vi alltså överens om att det är sjukt onödigt med dolda listor? ;) För det hela lär utvecklas till Asplunds taktik hur man tar hand om Nids ("Fråga alltid om vad varje sak gör. Varje turn.")

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Davve skrev:Hmmm att kalla en av dom mäst välorganiserade tuneringarna för oseriös, nja får inte riktigt det att gå ihop
För att förtydliga vad jag menade så tyckte jag det var konstigt att ett så pass oseriöst och onödigt element som hemliga armelistor finns med på en turnering som i övrigt verkar mycket välorganiserad och seriös.

Varför har ni valt att ha hemliga armelistor?

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Angående öppna/hemliga armélistor, ja det har blivit ett fel i häftet, man ska presentera sin armé/visa armélistan innan deployment. Vi har aldrig tidigare skrivit något i häftet om detta för vi har aldrig (så vitt jag vet) haft några problem med att spelarna inte kommer överens om detta innan matchen. Nu kom det med pga att i första utkastet av det nya scenariosystemet så valde man uppdragskort före deployment, och då ville vi förtydliga att man skulle presentera sin armé innan man valde uppdragskort. Vi flyttade valet av kort till efter deployment och således blev meningen om att visa armélistorna lite överflödig men den blev kvar på slutet för att vi utgår från att spelarna presenterar sina arméer innan deployment.

Tror att anledningen till att vi gör på detta sätt här uppe är för att den största delen av 40K spelarna häruppe ursprungligen började med fantasy där man alltid presenterar sin armé men aldrig visar armélistan, och sedan har detta lärts vidare till nya 40k spelare här uppe. Det har ju en väsentlig betydelse i fantasy att inte visa listan även om man berättar vad man har för enheter man har, vilket det inte direkt har i 40K. Så man ska berätta vad man har i listan, vi ska justera detta i häftet.
Sedan har jag en liten fundering över Kill Points-kortet, räknar man så många killpoints man har tagit mer än motståndaren, eller enbart hur många man har tagit själv?
Du får poäng enbart baserat på hur många poäng du har tagit
Så om bägge har tagit 10st så får den som hade Kill Points-kortet poäng för 10st?
Ja
Får man även poäng för dom man har tagit även om motståndaren plockar in fler än vad man själv gjorde?
Ja

Joppe

Inlägg av Joppe »

Skönt att höra, det förenklar ju onekligen det hela. Nu har jag spelat ett par matcher med era uppdrag och det är riktigt kul att välja mission efter deployment samt ha helt olika uppdrag än motspelaren.

Skriv svar