Förslag till rankingen (delad)

Allting som rör rankingen
the godfather

Förslag till rankingen (delad)

Inlägg av the godfather »

något jag efterlyser är storleksgräns.
kan jag ordna en 400p turnering? kan jag ordna en turnering med endast tre matcher?
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Jocke Rapp
Site Admin

Re: Turneringar och rankingen

Inlägg av Jocke Rapp »

the godfather skrev:något jag efterlyser är storleksgräns.
kan jag ordna en 400p turnering? kan jag ordna en turnering med endast tre matcher?
Jag tycker inte att det behövs, en turnering är en turnering. Svaren är ja och ja.

Men om du börjar hålla turneringar med nåt helt bisarrt system som gynnar vissa oförtjänt mycket så kommer nog folk sluta åka på dessa turneringar. Plus att admin förebehåller sig rätten av inte godkänna turneringar till rankingen.

Mork

Inlägg av Mork »

Skulle vilja ha en regel till. För att undvika "poängsamlande".

För att en turnering ska få rätten att vara rankinggivande så ska den vara återkommande.
Dvs, inga engångsföreteelser. På detta vis så har även folk som inte är så insatta en chans
att jobba in sig i spelkretsen.

Dessutom "borde" en turnering som är kopplad till rankingen vara något som återkommer på
jämn basis, typ en gång per år, likt Lincon, Gothcon osv. Småföreteelser som körs ofta
känns inte som rättvisa värdemätare då de inte tillåter deltagare långväga ifrån på
samma sätt som ex.vis en årligt återkommande turnering.

Det här är inget gnäll på nåt sätt, jag vill bara påpeka att om rankingen ska vara något
större än en "intern" (ursäkta ordvalet) beundrarlista så måste den baseras på rejäla,
återkommande och allmänt åtkomliga turneringar. (Bättre än den gör nu)

Ett exempel är Varbergsturneringarna. 5st på 18 månader, varav 2 var lagtävling.
All kudos till er för att ni orkar arrangera och ni är föredömmen på alla sätt och vis.
Men, av alla Sveriges spelare så är det inte många som har varken ekonomi eller
möjlighet att ta sig dit (eller någon annan stans) så ofta bara för att "hänga med"
rankingmässigt. Inget illa ment mot dessa arrangörer eller andra, det var bara ett
exempel.

Som vanligt så kommer ingen tycka som mig :)
Men min åsikt är ändå att om rankingen ska ge en rättvis bild av landets spelare så
bör den innehålla årligt återkommande, större tillställningar.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Mork skrev:Som vanligt så kommer ingen tycka som mig :)
Vi tycker visst om dig, även om du har fel..

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mork skrev:På detta vis så har även folk som inte är så insatta en chans att jobba in sig i spelkretsen.
Jag tycker att det är precis tvärtom. Ju fler turneringar som räknas desto större chans har "casual gamers" att få sig lite ranking. Kanske åka på någon liten lokal tillställning, se att "Oj kolla, jag ligger på rankingen. Jag vill klättra!" och åka på ännu fler turneringar.

Eftersom det bara är de sex bästa resultaten som räknas och man får betydligt mer poäng ju större en turnering är så påverkar i vilket fall de små turneringarna inte speciellt mycket bland de högre placeringarna.

egge

Re: Förslag till rankingen (delad)

Inlägg av egge »

Jag kan nog förstå argumentet men jag tror mer på att motivera folk till att arrangera och spela så mycket som möjligt. Jag tror nog att det faktum att sex turneringar räcker för att få kunna komma med i toppen bör duga. gothCon, Lincon, sydCon, ett par Umeå och ett RTO så har du topp poäng.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mork

Inlägg av Mork »

Måste bättra på min research. Visste inte att det bara var de 6 bästa resultaten per person som räknades.

Ja, det sätter saken i ett helt annat ljus. Jag kollade bara på antalet turneringar som spelats av
en person, la inget sammanhang i hur många poäng denne hade. My bad.

Det var just det här med "tvånget" att spela massor bara för att hänga med, men det finns
ju inte kvar på samma sätt om det bara är de 6 bästa som registreras. Kanske en liten fördel
för dem som åker på massa små tillställningar men det ska dem väl ifs ha för allt sitt jobb också.
Sätter ju marathon-rankingen i lite annorlunda ljus också ;)

Då har jag inget att föreslå :)
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Inser att det skulle bli bökigt. Men ranking baserad på armeer hade varit lite kul. Vem är sveriges bästa eldarspelare? Hur många marinerspelare är det per turnering, drar vissa armeer in mer rankingpoäng än andra? Ja, såna frågar kan man ju få svar på om armeerna rapporterades in också. Samt att det skulle väl hjälpa ETC-kaptenen att plocka bland gubbarna till de armeer han vill ha representerade?

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Är det någon som tittat på RankingsHQ. De har en global tjänst för att räkna ut ranking. De har även mjukvara för att administrera turneringar. Man skickar bara in resultatet så uppdaterar de allt. Jag vet att de precis börjat följa ETC, men de är stora i Australien och England och har börjat växa i USA.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar